Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door franse bulldog
#1826652
mijn franse bulldog heeft epilepsie en zit op het randje van behandelen nu ben ik twee weken geleden onvergestapt op vvv.
in de hoop dat de aanvallen wegblijven of verminderen. wie heeft hiermee ervaring? heel veel dank alvast
Door *loes*
#1826656
Neem eens contact op met timmy van hier die weet erg veel van epilepsie en er is ook een apart epilepsie forum voor honden.
ikzelf heb gelukkig geen ervaring met epilepsie, volgens mij moet je wel graanvrij voeren, wens je wel heel veel sterkte ermee
Door charmed
#1826665
Ik denk dat je KVV bedoelt? Het beste is dat je een KVV neemt die gluten en granenvrij is.

Ik heb een sheltie met Secundaire Epilepsie, (oorzaak is nooit vastgesteld, maar de leeftijd dat ze Epileptische aanvallen kreeg kunnen we er vanuit gaan dat het een andere oorzaak heeft) Op brokken had ze heel veel aanvallen, ik heb haar toen cold turkey (van het een op de andere moment) overgezet op KVV (Carnibest) en toen zag je haar veranderen. Ze was een onderdanige sheltie in de tijd dat ze veel aanvallen had, maar ze veranderde in een opgewekte vrolijke sheltie na het overstappen. Het heeft nog een paar jaartjes geduurd om alle andere triggers te vinden, waaronder ook medicijnen tegen braken.

We zijn gestopt met enten, met anti-vlomiddelen, we geven haar alleen nog homeopatische middelen (maar dat kan niet als je Pb geeft, want die verminderd de werking van homeopathie. Geen ontwormmiddelen meer, alles wat chemisch is vermijden we. En ook geen geurtjes in huis (bijv. etherische oliën) of schoonmaakmiddelen met Eucalyptus geur.  Zij is nu langer dan 3 jaar aanvalsvrij.

Aanvalsvrij worden maar heel weinig honden, maar het is zeker beter om vers vlees te voeren. Ik hoop toch dat je iets gaat merken van het vlees voeren. Vermijd wel de versies waar granen gevoerde dieren inzitten. De magen worden meestal wel mee verwerkt en als daar nog granen inzitten, kan dit weer een trigger zijn voor aanvallen.

tegenwoordig zijn er veel meer KVV zonder gluten en granen, maar dan moet je denken aan HaaksBarf en Darf etc. Waar 1 diersoort in verwerkt zit, deze moet je ook goed afwisselen om het compleet te krijgen.
Laatst gewijzigd door charmed op ma 15 nov 2010, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door franse bulldog
#1826728
dank voor de reactie, naar wij weten heeft onze bull vanaf begin dit jaar epilepsie de aanvallen vielen toen nog mee en vanaf oktober volgen ze elkaar sneller op een keer zelfs twee aanvallen op een dag ik ben toen ook naar de dieren arts gewwest en heb een bloed test laten doen.
en daaruit bleek dat hij primaire epilepsie heeft. maar wel meteen de zwaarste aanvallen. nu ben ik twee en halve week over gestapt op carnibest en carnivoer in carnibest zit rijst dus die moet ik vanaf nu maar niet meer geven. eerst afgewisseld met de brokken en vanaf vorige week zit hij volledig op kvv maar gister avond kreeg hij alsnog een heftige aanval.dus alle tips zijn welkom om maar medicijnen zo lang mogelijk te mijden.
Door ulla
#1826918
Een middel wat bij epilepsie wordt gebruikt, en dagelijks moet worden gegeven.
Stesolid kan een aanval onderbreken,pheno kan aanvallen verminderen, maar is geen prettig middel, maar soms moet je uit 2 kwaden kiezen.
Op de link naar het forum wat ik je gaf staat veel info. :)
Door franse bulldog
#1826928
die site had ik al gelezen en staat inderdaad veel op.
dank je wel. maar alle tips die kunnen helpen bij minder aanvallen zijn zeer welkom.
de dierenarts twijfelt nog om hem aan de medicijnen te doen.
er zitten nu ongeveer 14 dagen tussen de aanvallen dus als de tijd tussen de aanvallen gerekt kunnen worden zijn we al heel blij
Door ulla
#1826963
Bij 1 x in de 6 weken een aanval worden er meestal geen meds gegeven.
Wat het voeren betreft, rauw en zonder granen, is voor iedere hond beter,en zeker voor een zieke,je belast de hond dan niet met houdbaarheids middelen en andere toevoegingen die er in brok zitten.
Of het aanvallen voorkomt,dat denk ik dus niet,misschien dat ze minder worden.
Sterkte.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1826978
Wat vervelend dat je hond epilepsie heeft, helaas heb ik geen aanvullende tips maar ik hoop dat jullie de aanvallen onder controle kunnen krijgen!
franse bulldog schreef: in carnibest zit rijst dus die moet ik vanaf nu maar niet meer geven.
In Carnibest Diabetes zit geen rijst.
Door ulla
#1827099
Ik heb twee honden met primaire epilepsie gehad, en eentje met secundaire, en dat gun je, je ergste vijand niet.
Epilepsie is net een spook,dat totaal onverwacht opduikt.
Hoe oud is je hond?
Door tessa
#1827108
Mijn shih tzu Chanty heeft epilepsie.
Op haar 5e kreeg ze haar eerste aanval. Na een maand of 9 volgde de tweede en vanaf dat momant ging het snel slechter.
Ze heeft cluster aanvallen die, als ik geen phenoral ,geef twee dagen duren, ongeveer elke vier uur een aanval.
Met de phenoral blijft het redelijk beperkt, nu ongeveer een tot drie aanvallen in de drie weken (geen clusters)
Maar, ik merk wel dat de medicijnen haar geen goed doen, ze krijgt nu 2x 9mg per dag en weegt 5 kg.
Helaas heeft het voeren van vers, het niet enten, geen ontwormings/vlooienmiddelen geen effect op de aanvallen.
Ze eet al vanaf dat ze is afgespeend vers/barf en heeft alleen de basisentingen gehad.
Het is echt een kl*te aandoening.
Zoals al eerder gezegd, zo lopen ze vrolijk rond en zo liggen ze te shaken.
Ik heb verder geen nuttige tips, hoop dat bij jouw hondeje de aanvallen beperkt blijven :'(
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1827151
ulla schreef: Vervelend is heel zacht uitgedrukt. :(
Zo bedoelde ik het niet hoor  :-*
Ik vind het echt heel erg dat er mensen en dieren zijn die deze ziekte hebben die vaak zo moeilijk onder controle te krijgen is, als dat al lukt...  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door