Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door brie
#1826965
Heeft iemand dit ooit gezien? Ze zijn 1 week geleden geboren, 1 pupje krult de tenen om zodat ze op de bovenkant schuifelt. De teentjes worden nu gemasseerd en de achillespees opgerekt.
Het is niet een zwemmer die de pootjes wijd heeft. Als dit niet gauw bijtrekt zal het pupje misschien ingeslapen moeten worden.  :-\
Laatst gewijzigd door brie op zo 21 nov 2010, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1826982
Een nestbroertje van Kjell had dit ook.
Volgens de DA zou de pup vele malen geopereerd moeten worden (in ieder geval zolang als ie zou groeien) en dan was het nog maar de vraag of het goed zou komen. De fokker heeft toen met pijn in het hart besloten om 't hondje in te laten slapen.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1826995
De achillespees was te kort waardoor hij zijn pootje niet plat kon zetten. Masseren enz. hebben ze inderdaad ook nog geprobeerd maar dat heeft niet geholpen.
Dat was de eerste en de laatste keer dat de fokker dat meegemaakt heeft en de rest van het nest is ook gewoon gezond opgegroeid.
(Kjell is ondertussen bijna 12 jaar)
Volgens hun DA was het niet erfelijk.
Door Pedro98
#1827414
Kan dit al te maken hebben met hoe ze in de baarmoeder hebben gelegen, als ze daar al met gekrulde tenen liggen dan zal dat ook lastig weer op te rekken zijn lijkt me. Veel sterkte alvast en ben benieuwd of het allemaal goed gaat komen.
Door Robian
#1827417
Pedro98 schreef: Kan dit al te maken hebben met hoe ze in de baarmoeder hebben gelegen, als ze daar al met gekrulde tenen liggen dan zal dat ook lastig weer op te rekken zijn lijkt me. Veel sterkte alvast en ben benieuwd of het allemaal goed gaat komen.
Twisted legs ontstaat volgens mij idd door het in de verdrukking liggen van pootjes in de baarmoeder.
Doordat de beenderen nog heel zacht zijn zou dit met massage en eventuele spalken prima te verhelpen moeten zijn.
Zoals ik al eerder schreef, ik ken het alleen bij kittens en in de meeste gevallen komt het helemaal goed.
Door brie
#1827458
[quote="Robian"]
In één van de artikelen wordt trouwens gesproken over een orthopeed die raad gaf over het spalken.
Deze zit in België. Je zou altijd kunnen e-mailen en vragen wat het beste plan van aanpak is.

Hier de link
http://www.dierenkliniekrandstad.be/ove ... -verhoeven
[/quote]

Ook weer doorgestuurd  :)
Hopelijk is het bovenstaande verhaal van toepassing en is het niet iets neurologisch/erfelijks  :-\
Door Sietie
#1828120
in een grijs verleden heb ik zoiets eens met geitelammeren gehad. Maar dan met de voorpootjes 2 lammetjes van dezelfde moeder beide liepen ze op de voorkant van het klauwtje door inderdaad elke dag meerdere malen zachtjes te strekken en masseren (spalken werd ten stelligste afgeraden door mijn toenmalige DA) is dat ook weer helemaal goed gekomen ... Ook heb ik zoiets mee gemaakt maar dan de tegenovergestelde richting uit met een veulen ... die liep op de bal van de voet ipv op zn hoefjes... na 10 maanden stond hij op zn hoefjes en na drie jaar zag je er niks meer van! Het gebeurt op deze manier wel vaker bij veulens maar zo erg hadden de DA's het nog nooit gezien... ik wilde hem daarom ook in eerste instantie laten inslapen maar gelukkig dat ik dat niet gedaan heb! Dit alles had te maken met te weinig ruimte in de baarmoeder
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door