Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#1825540
Werken jullie met een vast menu?
Zo ja voor hoe lang stel je dan een menu op (vb 2 weken en dan opnieuw starten)
Waarom een vast menu? (gemakkelijkheidshalve? - Financieel het aantrekkelijkste?)

Ik heb na al die jaren dus nog nooit een vast menu gehad, ik pak gewoon elke keer wat uit de diepvries.
De ene maand kost het me dus redelijk veel, de volgende maand is danw eer heel goedkoop...
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1825545
Ik BARF nu ongeveer 9 maanden en in het begin werkte ik met een vast menu, dit omdat ik net begonnen was dus dat vond ik wel makkelijk.
Het menu hangt nog wel op de koelkast maar ik houdt me er niet echt aan.

Ik zorg voor voldoende afwisseling in soorten en houdt me wel aan de hoeveelheid.
Maar me precies aan het menu houden zoals het op de koelkast hangt dat doe ik niet mee  :P
Door Lizzy
#1825595
Ik heb een menu voor 1 week. En dat herhaalt zich iedere week. Ik pas het wel aan aan wat ik kan krijgen qua vlees/vleesbot enzo. Dus er staat bijv. op "dinsdag kipkarkas + pens + ander orgaan". En dan geef ik de ene keer lamshart, runderlever en geitennier. De keer erop runderhart, rundernier en lamslever. Ook wissel ik haaskarkas om voor konijnkarkas. Enzo. Maar in de basis is het menu hetzelfde. Ik heb het menu de afgelopen jaren wel diverse keren aangepast. Dit menu bevalt zo goed dat ik geen behoefte voel er verandering in aan te brengen.
Door orinake
#1825597
MarijeEnBoomer schreef: Ik heb een menu zodat ik weet dat ze alles binnenkrijgt!
Mja ik heb een menu in die zin van
Maandag krijgen ze bvb spier en orgaan dinsdag vleesbot woensdag spier en orgaan donderdag pens of zalmkop vrijdag niks zaterdag spier zondag vleesbot

maar niet specifiek van die diersoort of dit of dat...
Gebruikersavatar
Door choopy
#1825700
Anderhalf jaar geleden werkte ik wel met een menu, maar heb dat al gauw aan de kant gegooid.
Het enige wat hier nog op de koelkast zit, is de hoeveelheden die ze moeten krijgen. Zoveel vleesbot, zoveel karkas etc.
Soorten wissel ik met bestellen wel af en pluk gewoon divers uit de vriezer.
Nu ligt er bijvoorbeeld een kilo konijnkarkas met paardenvlees, dan wordt het morgen iets van eendenvleugels met kippenvlees of orgaanpakket.
Door smulpaap
#1825733
Ik heb wel een menu maar gebruik het meer voor de bestelling en als geheugensteuntje t.a.v de hoeveelheden en de afwisseling van orgaanvlees bv .
Zo voer ik de ene week bv eendenhart en de andere week bv paardenhart of lamshart en dan is het even makkelijk als je kan spieken  :D
Verder doe ik het met karkas net zoals Lizzy , de ene week bv konijnenkoppen met pens , de andere week ribben met pens . Spiervlees pluk ik gewoon uit de vriezer omdat ik weet dat ze genoeg variatie hebben en als alles op is dat het weer naar binnen gegaan is . Als ik hele konijnkarkassen heb dan doe ik het wel op naam i.v.m de kleintjes , dan weet ik ook weer dat alles eerlijk is verdeeld , die doen wat langer over een heel karkas
Gebruikersavatar
Door koekje
#1825775
Ik heb ook een vaste menustructuur. De onderdelen van het menu aan diersoorten zijn niet altijd hetzelfde, maar het idee en de hoeveelheden wel. Sien heeft gevoelige darmen en ik hou echt niet van strontlucht, dus Sien moet haar orgaan niet te vaak achter elkaar hebben.

Op maandag krijgt ze een groot stuk goed bevleesd vleesbot. Een kippennek met kop (al lang niet meer aan kunnen komen), stuk konijnkarkas van Kiezebrink, of iets anders.
Op dinsdag krijgt ze een portie maag en een stuk spiervlees.
Woensdag staat er hart (lam, kalkoen, konijn, etc) en een klein vleesbotje (kippennek of halve -vleugel) op het menu.
Donderdag stukje nier en vleesbotje. Als de nieren opzijn, dan vleesbot en spiervlees.
Vrijdag is visdag, dus krijgt ze dan vis. Sien is katholiek. Die vis kan verschillende vormen aannemen; in de zomer komt hij uit een blikje, een enkele keer een heel visje, soms is het een stuk zalmgraat, maar meestal een stuk filet. Als ze alleen vis-spiervlees krijgt, vul ik dat aan met een eendenvleugel.
Op zaterdag krijgt ze óf de andere helft van het blikje vis en een vleesbotje of ze krijgt een stuk vleesbot met vooral niet te weinig bot (stuk eendenrug zonder vet of parelhoenkarkas).
Op zondag eet ze lever en een kippennek en soms een stukje spiervlees. Als ontbijt ook 2 kippennekken, zodat ik maandag niet in de diarreelucht zit.

Het ontbijt is hier een makkelijke hap; kuikentjes, halve kwartel, knaagdiertjes (ratjes, muizen, gerbils op zondag). Sien moet die niet, dus krijgt afgewisseld kuikentjes, kleine makkelijke vleesbotjes (kippennek bv) en halve kwartels.
Als we uit logeren zijn, krijgt Sien weinig orgaan. Ze zit dan in een andere omgeving en kan dan niet de hele tijd op mijn schoot gekleefd zitten. Dat geeft voor haar stress en stress zorgt voor dunne stront. Orgaan ook, dus dan alleen makkelijke vleesbotjes en lapjes spiervlees.

Voor Otje jas ik alles door de molen, want die weigert pertinent te knagen. Ot eet daarom zowat iedere dag hetzelfde; een barf-muffin. Ik heb een lijstje op de puter met de recepten voor het maalsel van Ot, ik probeer iedere maalbeurt een nieuw recept met andere diersoorten en verschillende onderdelen te maken. Ik heb recepten van 5-6 diersoorten.
Door Anne in Zweden
#1825782
Ik werk gestructureerd uit het hoofd. De structuur bestaat erin dat ze iedere dag met zijn drieën 1200 gram vleesbot en 600 gram vlees krijgen, aangevuld met - afhankelijk van de weekdag - 600 gram groente of 600 g pens of 600 g lever of 600 g nier of 600 g hart. Groente en pens krijgen ze twee keer per week, dus dat maakt de zeven dagen vol.

Welke botsoort ze krijgen, houd ik in mijn hoofd bij. Ik voer tien diersoorten plus vis in totaal, dus er is keus en variatie genoeg.
Door Lonaa
#1825971
Ik heb niet echt een vast menu.
Maandag spiervlees, dinsdag vleesbod en woensdag orgaan+prooi en extra's is mijn enige 'menu'

Ik schrijf wel op wat ik ze gegeven heb, om te kijken of ze niet per ongeluk 3x achter elkaar hertenvlees krijgen.
Door jara
#1826219
ik werk nog met een vast menu, maar mix de dagen wel eens door elkaar omdat ik haar niet alles binnen geef....op zondag bijvoorbeeld krijgt ze zalmkop en die krijgt ze echt niet binnenshuis....mocht het weer zo slecht lijken op zondag (ze kan buiten niet echt beschut eten) dan wissel ik gewoon een dag.
Bij het bestellen wissel ik spiervlees en bot nog wel eens voor andere diersoorten.
Door tessa
#1826228
Ik heb geen menu, eerst wel hoor.
Nu bestel ik alles wat ze moet eten voor 6 weken en als dat op is dan heeft ze alles in de juiste hoeveelheden gehad.
Wel gebruik ik een richtlijn,bijv zoveel keer in de week vleesbot, zoveel keer orgaan etc.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1826250
Hier ook geen echt vast menu. Wel richtlijnen zoals:
1x per week visdag
2x per week 600gr groente (met z'n 6en)
1x per 14 dagen een dag pens
en de andere dagen vul ik vaak om en om met orgaan + vleesbot of spiervlees + vleesbot.
En 1 á 2x per 2 weken een dag zonder vleesbot.

Ik reken het wel af en toe na en houdt dan even 2 weken bij, tot nu klopt dat altijd prima.
Door TMG1961
#1826341
Ik heb een weekmenu maar wissel af en toe dagen om. Hou me wel aan de hoeveelheden en noteer wat ze van wat krijgt, zodat ik weet dat ze genoeg afwisseling krijgt. Ben nog bezig goed systeem van opslaan te ontwikkelen zodat ik gewoon uit de vriezer kan pakken en verder alleen hoef te ontdooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door