Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bien
#1808243
Weet iemand wat dit is:

Afbeelding

Afbeelding

ik kwam er net achter omdat ik haar gekamd heb.

Het is fel roze (niet rood, witte schilfertjes en zwarte pikkeltjes, nergens anders op haar lijfje heeft ze dit. Het jeukt niet, want ze dit er nooit aan. Er groeit daar ook wat minder haar.

Vermoed dat het een soort uitslag is. Ik heb het met lauw warm water met groene badedas even gepoetst na de foto.

Honingzalf erop? Iemand een idee wat het is en wat te doen?

O,ja sinds 1 week krijgt ze rust compositum van Groene os...... bijwerking?
Laatst gewijzigd door Bien op zo 14 nov 2010, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Migudu
#1808254
Zit er niet een korstje onder..? Dat het korstvelletjes zijn bijvoorbeeld?

Groetjes,
Gerda
Door Bien
#1808260
Migudu schreef: Zit er niet een korstje onder..? Dat het korstvelletjes zijn bijvoorbeeld?

Groetjes,
Gerda
nope, lijkt helemaal niet gebloed te hebben of iets dergelijks..

moet zeggen dat hier de verwarming sinds een paar dagen iets hoger staat....hmmm....maar ja dan zou ze het naar mijn idee op meerder plekken moeten hebben.
Door Bien
#1808268
Sinds een week of 3-4 eet ze geen vis meer, zou het hier mee te maken hebben?

Ik zou haar natuurlijk visolie kunnen geven.
Door tt-tjes
#1808650
Waar zit de plek, kan ze er zelf bij? Zit het onder haar kin? Dan zou het kunnen zijn dat haar vacht daar te lang nat blijft misschien. Ik zou het idd wat vetter maken met honingzalf, kijken wat dat doet.
Door Bien
#1808654
tt-tjes schreef: Waar zit de plek, kan ze er zelf bij? Zit het onder haar kin? Dan zou het kunnen zijn dat haar vacht daar te lang nat blijft misschien. Ik zou het idd wat vetter maken met honingzalf, kijken wat dat doet.
Het zit bij dr achterpootje, ze komt er helemaal niet aan. Dus zo erg lijkt het niet te zijn maar goed is het niet.

Als je de foto iets naar links schuift dan kun je zien dat het haar voetje is ;-)

vanavond smeer ik er honingzalf op.
Door tt-tjes
#1809796
Ow :-[, nu merk ik weer dat mijn beeldscherm niet helemaal helder meer is. Het lijkt een beetje op een plek die mijn oude schotse collie had, maar dan bij zijn ellebogen. Het was bij hem een soort van "lig" plek omdat hij daar als eerste de grond mee raakte als hij ging liggen.
Ik hield het altijd een beetje vettig met vaseline (wist toen nog niet van honingzalf).

Je kunt het natuurlijk ook even na laten kijken bij de DA.
Door Bien
#1809799
tt-tjes schreef: Ow :-[, nu merk ik weer dat mijn beeldscherm niet helemaal helder meer is. Het lijkt een beetje op een plek die mijn oude schotse collie had, maar dan bij zijn ellebogen. Het was bij hem een soort van "lig" plek omdat hij daar als eerste de grond mee raakte als hij ging liggen.
Ik hield het altijd een beetje vettig met vaseline (wist toen nog niet van honingzalf).

Je kunt het natuurlijk ook even na laten kijken bij de DA.
Tis niets ergs waarschijnlijk dus de dierenarts daar gaan we nog ff niet heen, eerst maar eens een paar dagen honingzalf of calendulazalm smeren en schoonmaken met badedas.....

ze gaat idd altijd erg lomp liggen... echt zo van BOEM ik lig.. ;-)
Door Bien
#1824916
Ik ben hier verder over na gaan denken....
en ik vermoed dat ze telkens de schilfers op d'r pootje krijgt (alleen daar verder nergens) van de lamsgehakt waar kalk (calcium) in zit ...

Steeds 1 a 2 dagen na de lamsgehakt krijgt ze het weer.
Ze krijgt de lamsgehakt op maandag en op vrijdag/zaterdag gaat het weer beter.

Onze andere hond heeft nergens last van.

Zou dit kunnen of is het te ver gezocht dat ze zou reageren op de kalk (calcium) in de lamsgehakt?
Ik lees nl. dat er natuurlijk en niet natuurlijke calciumbron is.

Soms krijgt ze nog kvv dagje, kivo vis, smuldier (glutenvrij), daarna heeft ze er geen last van, zit hier een andere calcium bron in?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1824946
Bien schreef: Zou dit kunnen of is het te ver gezocht dat ze zou reageren op de kalk (calcium) in de lamsgehakt?
Ik lees nl. dat er natuurlijk en niet natuurlijke calciumbron is.

Soms krijgt ze nog kvv dagje, kivo vis, smuldier (glutenvrij), daarna heeft ze er geen last van, zit hier een andere calcium bron in?
In het lamsgehakt zit wat natuurlijke calcium. Als ik het me goed herinner komt de calcium in het gehakt doordat het vlees onder hoge druk van het bot afgespoten wordt waardoor er kleinere stukjes bot etc. in het gehakt komen.
Er wordt dus zeker geen calcium supplement o.i.d. toegevoegd omdat het gehakt voor menselijke consumptie geschikt is.

Krijgt ze ook ooit andere onderdelen van lam en reageert ze daar niet op?

In Kivo zit volgens mij kipkarkas als calciumbron, natuurlijk dus. En aan Smuldier wordt een calcium supplement toegevoegd, onnatuurlijk dus.

Ik denk dat het dus niets met calcium te maken heeft, waarschijnlijk eerder een gevoeligheid voor lam.
Tenzij ze natuurlijk vaker lamsvlees krijgt en dan niet reageert.
Door Bien
#1824951
HannekeKjell schreef: In het lamsgehakt zit wat natuurlijke calcium. Als ik het me goed herinner komt de calcium in het gehakt doordat het vlees onder hoge druk van het bot afgespoten wordt waardoor er kleinere stukjes bot etc. in het gehakt komen.
Er wordt dus zeker geen calcium supplement o.i.d. toegevoegd omdat het gehakt voor menselijke consumptie geschikt is.

Krijgt ze ook ooit andere onderdelen van lam en reageert ze daar niet op?

In Kivo zit volgens mij kipkarkas als calciumbron, natuurlijk dus. En aan Smuldier wordt een calcium supplement toegevoegd, onnatuurlijk dus.

Ik denk dat het dus niets met calcium te maken heeft, waarschijnlijk eerder een gevoeligheid voor lam.
Tenzij ze natuurlijk vaker lamsvlees krijgt en dan niet reageert.
Super dat je zo snel reageert!

Ze krijgt ook lamsstaart... dan zie ik niets aan d'r pootje...
hmm dacht het eindelijk gevonden te hebben...ook niet dus... zucht...

zo raar, d'r vacht is ook beetje roze en d'r huid heeft witte schilfers.

Ze heeft er geen last van want kom er nagenoeg niet aan, dus het jeukt niet, af en toe smeer ik beetje calendula zalf en dan gaat het weer, maar ja ik wil graag de oorzaak weghalen.
#1824959
Mmm vreemd...  :-\ dan weet ik het ook even niet.
Nou zit er wel niet zo heel erg veel vlees aan lamsstaartjes maar toch.
Mijn "boeren verstand" zegt dat ze dan daar toch ook op zou moeten reageren als het een reactie op lamsvlees is.

Eet ze regelmatig vis en wild e.d.? (Omega 3)
Anders zou je, omdat de huid ook schilferig is, eens visolie / algenolie capsules kunnen proberen.
Door Bien
#1824963
HannekeKjell schreef: Mmm vreemd...  :-\ dan weet ik het ook even niet.
Nou zit er wel niet zo heel erg veel vlees aan lamsstaartjes maar toch.
Mijn "boeren verstand" zegt dat ze dan daar toch ook op zou moeten reageren als het een reactie op lamsvlees is.

Eet ze regelmatig vis en wild e.d.? (Omega 3)
Anders zou je, omdat de huid ook schilferig is, eens visolie / algenolie capsules kunnen proberen.
nope, vis lust mevrouwtje niet... krijgt wel visolie van nml (mijn andere topic, waar je ook op gereageerd hebt!), dat gaat er goed in.

Heb toevallig weer 3 KG hert meegenomen laatst, en gisteren in porties verdeeld, dat gaat ze deze week krijgen ipv de lamsgehakt.

We laten de lamsgehakt maar even links liggen voor die kleine.

maar wat ik het meest vreemde vind is dat ze het maar op 1 plek heeft, op d'r poot...daar kan mijn "boeren verstand" niet bij...
#1824971
O sorry, dat had ik niet helemaal doorgelezen  :-[
Nou dan kan het ook niet aan te weinig omega 3 liggen.

Ik zou het lamsgehakt ook een tijd helemaal weg laten.
Er zou niks raars in moeten zitten omdat het voor menselijke consumptie geschikt zou zijn, maar ja je kan het niet meer zien met gemalen spul.

Dat het maar 1 plekje is vind ik ook vreemd  :-\ en dan ook op een pootje, dat vind ik ook niet helemaal een standaard plek voor een overgevoeligheidje voor iets in het eten maar ja.. als het komt en weer gaat na het eten van lamsgehakt dan moet het dat wel bijna zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door