Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1824337
Hoi allemaal,

Ik heb een kitten van 4 maanden die maar geen vaste ontlasting heeft sinds ze hier is. Ze ziet er verder gezond uit. Is actief, groeit goed (zeker 400 gram in de 4 weken dat ze nu hier is). Weegt nu minstens 1800 gram. De dierenarts vond haar er ook goed uit zien en kon niks vreemds ontdekken. In de ontlasting was onder de microscoop ook niks te zien. Alle nestgenootjes en andere volwassen katten waar ze vandaan komt hebben geen van alle dit probleem.

Nu zit ik er aan te denken om te proberen te gaan barfen in de hoop dat dit de oplossing voor haar is.
Heb hier al het een en ander gelezen, maar vind het zeer complex en vraag me ook af waar ik alles vandaan moet halen. Dus daarom is mijn vraag eigenlijk of jullie mij kunnen helpen aan een compleet beginners starters menu met produkten die gewoon in de normale  supermarkt verkrijgbaar zijn. Als het bevalt kan ik dan daarna rustig op mijn gemak gaan uitzoeken wat en waar ik andere dingen kan verkrijgen.
Ik wil het direct kunnen verdelen in porties per dag zodat ik ze zo kan invriezen.

Ze krijgt nu royal canin kitten brokken en twee keer per dag runder tartaar of mager rundergehakt en er staan in huis voor de andere volwassen katten nog brokken (royal canin 38/ orijen/ porta 21 graan vrij) en hier eet zij ook van. Ik heb haar ook een week apart van de andere gehouden als ik weg was en dan at ze echt alleen de kittenbrokken en de tartaar maar dit maakte geen verschil.

Ze lust dus in ieder geval al runder tartaar/ gehakt en toen ik zelf een biefstukje at heeft ze ook een stukje gehad en dit heerlijk op zitten kauwen.

Dus graag jullie advies voor een simpel supermarkt barf menu om mee te starten.
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door speedy-1 op do 02 jun 2011, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1824411
Hoi en welkom hier! Goed idee om je katje vers te gaan voeren!
Is je kat getest op Giardia? Wisselende diarree kan daardoor veroorzaakt worden en dat zie je niet onder de microscoop, daar moet de dierenarts een aparte test voor doen. Komt tegenwoordig veel voor en je moet er speciale medicatie voor geven plus je huis grondig schoonmaken.

Complete menu's geven wij hier niet. Waarom niet? Omdat je zelf goed moet weten wat je doet als je zelf gaat samenstellen. Klakkeloos een menu van een ander volgen zonder dat je weet waarom en wat en hoezo kan voor jouw kat verkeerd uitpakken. Net zoals je je op de hoogte stelt van wat een gezond mensen-menu is wanneer je voor je gezin gaat koken.
Wat we wel geven zijn de richtlijnen waaraan een menu moet voldoen, hoe je verantwoord kunt samenstellen. Een schijf-van-5 voor honden en katten zeg maar. Dat heet hier op BP 'de percentages'  ;)
Een verantwoord barf-menu bestaat voor ongeveer 50% uit vleesbot, 15% uit orgaan, 5% andere leuke zaken als eitjes en eventueel geschikte zuivel of groente als je kat het eet, en 30% spiervlees.

Vleesbot zijn botten met nog spiervlees er aan. Karkassen zoals ze overblijven nadat de door mensen te eten delen eraf zijn gesneden. Hoeveel spier en hoeveel bot hangt af van de slager en zal per keer en per diersoort verschillen; bij de berekeningen gaan we dan uit van 50-50 bot en spier. Heb je kale karkassen dan zul je spiervlees bij moeten geven; heb je lekker bevleesde, dan kun je met minder spiervlees volstaan.

Orgaan is hart, lever, nier, maag, long, milt. Lever en hart zijn het makkelijkst verkrijgbaar en bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Ik voer zelf 2 a 3x zoveel lever als hart om de verhoudingen in een prooidier zoveel mogelijk aan te houden.

Als overgang, terwijl je dit probeert uit te plussen en te kijken waar je aan kunt komen, is een goed merk kvv (compleet versvoer) een prima idee. Carnibest, Bibi, Duck, Energique zijn iig merken die het bij veel katten goed doen. Dit is compleet voer zodat je niet over percentages hoeft te piekeren, je kat komt niets tekort. Wat er aan ontbreekt is kauwwerk en maatwerk, en meestal is de variatie ook niet erg groot. Daarom is barf altijd beter.
Door speedy-1
#1824421
Bedankt voor je reactie.
De kans dat ze Gardia heeft is erg klein. De cattery waar ze vandaan komt test namelijk iedere kat die binnen komt op Gardia en alle kittens worden volgens zeggen ook allemaal tussen de eerste en tweede enting getest op Gardia. De reden van deze testen is omdat ze 10 volwassen katten met eventuele nestjes in huis hebben en dan wil je dit echt wel proberen te voorkomen.
Daarnaast is mijn poesje de enige van de 15 kittens en 10 volwassen katten die bij de cattery zaten die problemen met der ontlasting heeft. De cattery heeft ook contact gehad met de andere uitgevlogen kittens en geen problemen. Als het Gardia zou zijn dan moeten er wel meer last van hebben. Dat kan er nooit maar eentje van de 25 zijn.
Maar ik zal eens kijken of ik ergens carnibest kan krijgen en dit zelf gaan aanvullen met extra's.
Door Esthertjuh
#1824433
Misschien kun je tijdens het inlezen stoppen met het geven van Porta.
De graanvrije versie zorgt bij heel veel katten voor problemen.
Verder mag je nooit varkensvlees geven.
Door Danielle-JL
#1824696
ik had ook last met mijn katten van diaree. Ze zijn getest op giardia maar hadden t niet. Na lang tobben en gewisseld te zijn van voer 3 keer/ (op het laatst zat ik ook op porta 21 grean-free, maar daarvoor hadde ze het dus ook al) besloot ik is carnibest te halen. Binnen 2 dagen was de diarree was. Dus als ik jou was zou ik dat even proberen, als het dan nog steeds blijft..dan is ze dus niet ergens in de brok allergisch voor maar bijv voor een bepaald soort vlees of het is een andere parasiet..
Succes!
Door Mevroi Kruim
#1824778
Om een voedsel-allergie vast te stellen moet je minimaal 6 weken een diersoort voeren die de kat nog nooit gehad heeft. Als 'ie in 2 dagen van de diarree af is is dat mooi maar je kunt pas echt zeggen dat het voer de oorzaak was als je 6 weken later op hetzelfde voer nog geen problemen hebt. Een allergische reactie kan langzaam wegtrekken, zeker als de darmen goed van slag zijn, en ook weer langzaam erger worden.
Door speedy-1
#1824797
Bedankt voor de adviezen.
Ik heb vandaag een paar rolletjes 500 gram carnibest in de smaken natuurmix/ eendmix en lamsmix gehaald.
En per smaak in zes stukken verdeeld. En het is de bedoeling haar s'morgens en s'avonds een plak te geven.
En bij de supermarkt wat  kippepootjes gehaald. En ze heeft vanmiddag voor 2/3 een pootje inclusief bot weggeknaagd. Heb wel wat vlees er afgesneden want het was veel meer vlees dan bot. Heb haar een botje incl. vlees van 50 gram gegeven en er kwam nog zo'n 70 gram extra vlees vanaf.
De lamsmix heeft ze vanavond gehad en ook wat van gegeten. En ik denk dat ze er straks nog wel wat van eet, want ze eet altijd wat met tussen posen. eten, spelen, eten, spelen eten zo zeg maar.

Hoe lang mag vers voer staan zodat het nog veilig voor haar is om te eten?
Want hoe doen jullie dit s'morgens? Ik sta zo'n 50 minuten voor ik weg ga op. Als ik dan der voer nog een half uurtje buiten de koelkast moet zetten heeft ze maar 20 minuten om het op te eten. En het is geen achter elkaar door eter. Of mag ik het gewoon laten staan en weg gaan?

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om te voorkomen dat ze toch nog brokken eet. Ik heb namelijk nog twee brokken eters die echt hun neus optrekken voor rauw. En ik wil ze niet van elkaar scheiden.
Ze moeten gewoon allemaal vrij door huis kunnen lopen.
Ik hoop eigenlijk dat ze voldoende vers eet en hier voldoende verzadigd van is dat ze weinig brokken zal eten.
Door Mevroi Kruim
#1824813
Mijn katten hebben nooit de hele dag eten staan. Nu niet met barf en vroeger niet met brokjes. Ik had er toen 5 en ik wil altijd weten wie hoeveel eet, ik wil niet dat een vreetzak de bak van een spiering leegvreet etc. Vroeger stonden de bakjes met brok er maximaal 10 minuten en dan verdwenen ze weer tot de volgende keer. En kregen de miepen de volgende keer minder in de bak.
Nu staat het eten 15 minuten voor stevige barfhappen tot 5 minuten voor een simpel visje. Niet op, bak weg. Ik sta er bij en kijk er naar, als het stevig knaagwerk is kan ik ook wel weg, het tempo ontloopt elkaar niet zoveel van de 'jongere' katten.

Ik heb dat altijd zo gedaan met de honden en vermag nog steeds niet in te zien waarom dat met katten niet zou kunnen. Die van mij doen het prima op 2x daags eten, Knor kiest er regelmatig zelf voor om maar 1x te eten en ook dat gaat prima. Het is katten ook heel goed aan te leren dat etenstijd betekent NU eten anders is het weg.

Alleen ouwe demente tandeloze Kruimel mag zo lang over haar eten doen als ze wil, maar die woont met hap en al in de waskamer met de deur dicht zodat de anderen de boel niet jatten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1824821
Hier eten ze iets niet meer als het al 3 dagen in de woonkamer ligt. En dan worden ze er nog niet ziek van, dan moeten ze het zelf gewoon niet meer.
20 min op iets op te eten vind ik tijd genoeg, maar ik snap ook wel dat je nog erg beschermend over je baby bent. Geef dan in de ochtend iets makkelijks en in de avond een maaltijd die meer knaagwerk vraagt. Kittens van 16 weken zou ik ongeveer 4x per dag voeren. Hier eten ze in de ochtend een kuikentje of een muisje/ratje/gerbil of iets makkelijks als een kippennek (in het geval van Sien, die geen muizen etc blieft).

De brokkeneters zou ik óf in maaltijden voeren óf ook op vers overzetten. Waar een wil is, is een weg.
Zolang er nog brokken staan, zal je baby geneigd blijven van de brokken te eten en blijft het risico op haar diarree aanwezig.
Het is net als met kleine kinderen. Die kan je vullen met wortelsoep en brocolli-ovenschotel, maar als ze daarna een pak frieten tegenkomen, zullen ze daar zeker van eten.
Door Too
#1824833
Mijn dames eten vlees -als t zo uitkomt - gewoon uit de koelkast maar een nachtje ontdooien buiten de koelkast gaat ook goed hoor -mijn keuken wordt niet verwarmd-
Als t nog erg koud is kan een klein beetje warm water ook geen kwaad

Overigens waren mijn dames in de brok-tijd al gewend om 2x daags hun eigen afgepaste porties te eten, dat hadden ze in een dag of 2 helemaal door en nog steeds eet ieder op haar eigen plek
Ze krijgen een minuut of 3 om te beginnen.... wie niet begint heeft pech die krijgt t de volgende voerbeurt weer aangeboden, voor t daadwerkelijke eten volstaan  5 minuten... dan is t echt helemaaaal op
Door speedy-1
#1824925
Nou ik heb alle bakjes brokken maar weggehaald. De twee grootte krijgen straks nog een kans om te eten en dan morgen ochtend pas weer. Een half jaartje geleden had ik wat meer moeite gehad deze stap te nemen. Maar omdat een van de 3 katten van mijn tante diabetes heeft  gekregen is het hele zooitje daar ook overgestapt naar 2 keer per dag voeren i.v.m. de insuline van die ene. En dat gaat goed. Ze lopen nu wel echt te zeuren om eten maar zijn er vrij snel aan gewend. En mijn tante had al gezegd dat ik dat ook moest gaan doe. Het enige nadeel vind ik dat je met de vakantie zit dat je dan iemand moet hebben die twee keer langs komt of tijdelijk weer de hele dag brokken neer zetten. Maar dat zien we dan wel weer.

En ik vroeg me af als het erg is als ze zo nu en dan de eten laat krijgen. Normaal ben ik s'avonds op tijd thuis. Maar in december is het bijvoorbeeld altijd erg druk op mijn werk en dan moet ik overwerken en kan het zijn dat ik 7.30 weg ga en 22.00 pas weer thuis ben. Is dat erg dat ze dan zo laat de eten krijgen. Of die enkele uitzondering dat je de hele dag weg bent en s'nacht pas weer thuis komt. Dit zijn uitzonderingen wat ik ben erg veel thuis.

En nog een vraag voor die kleine. Ik heb begrepen dat kittens meerdere keren per dag moeten eten en dat het het beste is als ze de hele dag voedsel te beschikking moeten hebben staan. Is dit niet waar?
Ik zou der eventueel 3 keer per dag kunnen voeren, om 7 uur, om 18.00 en om 22.00. Is dit voldoende?
En op welke leeftijd kan ik over gaan op twee keer per dag?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1824933
Voor de baby zou ik dat te weinig vinden. Met een half jaar kan je ongeveer 2-3x per dag gaan voeren, maar dat is kat-afhankelijk natuurlijk. Hier was Sien met 6 maanden fysiek al een stuk volwassener dan Ot. Als de 2 groten echt geen vers eten (en je ze nog even niet wil overzetten) kan je voer voor de baby laten staan.

Er zijn ook voerbakjes met timer in de handel en sommigen daarvan hebben een koelsysteem. Dat zou iets voor je kunnen zijn.
Door Too
#1824974
Mijn volwassen dames krijgen 2x daags al sinds ze hier wonen [ toen waren ze ca 5 en 6 maand oud]
etenstijden variëren erg: ontbijt tussen 5 en 10.30, s 'avonds tussen 17 en 22 hun eigen horloges lopen overigens errug op tijd... vanaf 17.00 wordt er erg enthousiast naar de keuken gerend, na 18uur wordt er gedribbeld en gemopperd..-heen en terug, meieuw, heen en terug etc-
Door Krullebol
#1825146
Kan gemakkelijk 2x per dag eten geven aan de mini. Ik heb momenteel kittens en die hebben dus nooit vaker dan 2x per dag te eten gehad. Ze gaven niet aan, eerder honger te hebben, gingen niet klieren [althans niet meer dan anders  :D] en kwamen meer dan genoeg aan. Dus 3x is helemaalgoed.

Edit": waarom zet je niet alle katten over op KVV?
Door speedy-1
#1825177
[quote="Krullebol"]
Kan gemakkelijk 2x per dag eten geven aan de mini. Ik heb momenteel kittens en die hebben dus nooit vaker dan 2x per dag te eten gehad. Ze gaven niet aan, eerder honger te hebben, gingen niet klieren [althans niet meer dan anders  :D] en kwamen meer dan genoeg aan. Dus 3x is helemaalgoed.

Edit": waarom zet je niet alle katten over op KVV?
[/quote]

Die andere twee willen het niet. Lusten alleen een beetje gekookte kip, maar dan ook meer als een traktatie een keertje want als ik het iedere dag voor zet gaat het enthousiasme er ook van af. Een van de twee kan je ook nog wel verrassen met een blikje, maar de ander eet zelfs dat niet. Dus voor die ene kan ik ook niet gaan mengen met nat voer. Die lust echt alleen brokken en een beetje gekookte kip.
Ik heb geen flauw idee hoe ik ze op rauw over kan zetten en heb nu ook nog zo'n 20 kg brokken in huis.
Misschien als dit op is en ze gewend zijn dat ze maar twee keer per dag eten krijgen nog eens een poging wagen.

Die kleine is volgens mij echt een kleine barfer in de dop. Vind het echt lekker :thumbup:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door