Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1824510
Heb zojuist van de buren de organen van twee jonge rammen gekregen. Nieren, milt, longen en hart heb ik inmiddels gelokaliseerd, (lever eten ze zelf, denk ik, zat er niet bij), maar ik zit nu met de pens/magen. Ze zitten nog vol met verteerd voedsel (gras, ze liepen altijd buiten), en ik heb de honden er een beetje van laten proeven en die vraten mijn huishoudhandschoen er bij op! Kan ik de maaginhoud dus ook gewoon in bakjes doen en invriezen? Ter vervanging van de groentenmix de komende tijd, bijvoorbeeld?

Verder de darmen: kan ik die voeren? Ik heb lang geleden een keer een hele geit gekregen (geslacht) en toen ik de darmen voor de neus van mijn honden hield, waren ze (de darmen) eentweedrie verdwenen, zo lekker vonden ze die! Gewoon ook invriezen dus?

Verder hangen er nog wat kleinere "maagjes", of maagachtige zakjes aan de grote maag. Deze zakjes lijken ook met vloeistof of iets vrij vloeibaars gevuld. Hoeveel magen heeft een schaap, en kan ik die ook gewoon voeren? Of zeggen jullie: als de honden het lusten, is het eetbaar? :D

Verder: heeft iemand een tip wat ik met de koppen kan doen? Ze zijn denk ik te hard om te voeren, hoewel het stuk tussen de ogen en richting neus naar mijn ervaring wel kraakbaar is. Maar als de koppen niet voerbaar zijn, hoe kan ik dan de tongen eruit krijgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Door miik
#1824520
Ik ben nogal makkelijk en hier eten ze eigenlijk alles.
Het enige is alleen dat als de maag of darmen echt vol (brokken) stront zit ik het dan wel open knip en leeg schud en dat niet geef. De longen hebben weinig voedingswaarde en hier vinden ze het niet zo lekker, door de structuur denk ik, dus de longen knip ik in reepjes en die droog ik.
De koppen laat ik ze zelf uit zoeken (Border Collies) en vaak blijven dan het schedeldakje en de onderkaken liggen, dus de echte harde stukjes en die gooi ik weg. Je kunt ook proberen de kop doormidden te zagen of te klieven met een hakbijltje.
#1824570
Anne in Duitsland schreef: Heb zojuist van de buren de organen van twee jonge rammen gekregen. Nieren, milt, longen en hart heb ik inmiddels gelokaliseerd, (lever eten ze zelf, denk ik, zat er niet bij), maar ik zit nu met de pens/magen. Ze zitten nog vol met verteerd voedsel (gras, ze liepen altijd buiten), en ik heb de honden er een beetje van laten proeven en die vraten mijn huishoudhandschoen er bij op! Kan ik de maaginhoud dus ook gewoon in bakjes doen en invriezen? Ter vervanging van de groentenmix de komende tijd, bijvoorbeeld?
De maaginhoud kun je geven. Maar of het in plaats van groentenmix gegeven kan worden..? Het hangt er vanaf wat de jonge rammen te eten hebben gekregen.... Als ze vooral binnen hebben gestaan of in een saaie weide met gras, dan heeft de inhoud niet zoveel zin.
Verder de darmen: kan ik die voeren? Ik heb lang geleden een keer een hele geit gekregen (geslacht) en toen ik de darmen voor de neus van mijn honden hield, waren ze (de darmen) eentweedrie verdwenen, zo lekker vonden ze die! Gewoon ook invriezen dus?
Volgens mij kun je ze wel voeren maar rotten ze heel snel.
Verder hangen er nog wat kleinere "maagjes", of maagachtige zakjes aan de grote maag. Deze zakjes lijken ook met vloeistof of iets vrij vloeibaars gevuld. Hoeveel magen heeft een schaap, en kan ik die ook gewoon voeren? Of zeggen jullie: als de honden het lusten, is het eetbaar? :D
Het is niet de galblaas?
Verder: heeft iemand een tip wat ik met de koppen kan doen? Ze zijn denk ik te hard om te voeren, hoewel het stuk tussen de ogen en richting neus naar mijn ervaring wel kraakbaar is. Maar als de koppen niet voerbaar zijn, hoe kan ik dan de tongen eruit krijgen?
Voeren!
#1824571
Anne in Duitsland schreef: Dank! De koppen hebben nog wel hoorns eraan, is dat een probleem? Hoe minder ik moet zagen, des te beter, is mijn motto... :D

Verder zat er om al die magen een soort netachtig wit vlies. Ook gewoon eetbaar, neem ik aan?
De hoorn zou ik niet geven.
#1824578
Dank je! Ik denk dat ik de heren vanavond gewoon een hele kop voorzet, mogen ze aan peuzelen tot ze vol zitten. Het zijn de complete koppen, dus met vel, hersenen, ogen, kopvlees, tong. Zullen ze wel een tijdje mee bezig zijn, denk ik.

En ik ga ze nu de darmen voorzetten en kijken wat ze ermee doen. Want ze zijn nu nog zo vers dat ze warm zijn.

De rammen hebben altijd buiten gelopen op een veldje tussen de bomen. Geen keurig weiland, gewoon "naturbelassen". 
Door miik
#1824655
Hier vinden ze de hoorns juist erg lekker.
Maar ik denk dat het alleen waarde heeft als vezels....
Als ik de koppen in mn vriezer moet doen haal ik ze eraf, want het neemt zoveel ruimte in.
Maar als ik ze gelijk voer dan laat ik ze eraan zitten. Dus net hoe het uitkomt ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door