Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#1823282
Hierbij een eerste opzet voor een kvv/barf menu.

Betreft een kruizing Amerikaanse Bulldog/Argentijnse Dog van +/- 45 kilo: Manu.
En een Old English Bulldog pup van 7 weken +/- 3 kilo (is een aanname we halen haar woensdag op en dan ga ik haar wegen): Rana.

Wil een combi maken van kvv met makkelijke botten die voor de pup geschikt zijn en Manu gaat met haar mee eten. Afhankelijk van het resultaat wil ik het meer naar barf uitbouwen.

We gaan bestellen bij Herbie (heb daar vanuit het verleden goede ervaringen mee). En beginnen met de mixen.

Vleesmix 1 bestaande uit 60 rund 20% kip 20% pens
Vleesmix 2 bestaande uit rund, schaap, geit een mix van kopvlees, spiervlees en orgaan de verhoudingen kunnen wisselen
Mix 3 bestaande uit een gevogelte mix zonder kip als verhouding staat er 50/25/25 achter maar niet van wat
Orgaanmix bestaande uit long/nier/lever/hart 25%/25%25%/25% er staat niet bij van welke dieren
Botmix 1 bestaande uit gemalen kip en eendkarkas 70% bot 30% vlees
Botmix 2 bestaande uit gemalen eend/konijn/haas karkas 70% bot 30% vlees
Botmix zalm bestaande uit gemalen zalm karkas 50% graat 50% vlees

Rana:
7% van haar huidige gewicht, uitgaande van 3 kilo krijgt zij 210 gr. per dag 1470 gr. per week
Wil haar wekelijks wegen en de hoeveelheden hierop aanpassen.

Manu:
2% van zijn ideale gewicht, uitgaande van 45 kilo (hij is mooi op gewicht) krijgt hij 900 gr. per dag 6300 gr. per week.

De vleesmixen wil ik met de botmixen mengen zodat er een beter verhouding ontstaat en dan krijg ik:
Vleesmix 1 + Botmix 1
35% kip/eend karkas
15% kip/eend vlees
30% rund
10% kip
10% pens

Vleesmix 2 + Botmix 2
35% eend/konijn/haas karkas
15% eend/konijn/haas vlees
50% rund/schaap/geit kop/spier/orgaan

Volgens de barfrekenhulp is de verhouding spiervlees dan te hoog zou idealiter tussen de 15% en 25% zijn. Ook orgaan is aan de lage kant de orgaanmix wil ik in porties verdelen en hiervan om de dag wat extra geven. Hetzelfde wil ik met de botmix zalm doen. Deze wil ik ook gebruiken om het botpercentage iets omhoog te brengen maar dat wil ik er niet dagelijks bij geven.

Daarnaast wil ik ze beide kippen en eendennekken erbij geven (brengt het botpercentage ook omhoog) en wil ik rustig aan gaan kijken wat er verder nog goed ingaat aan bv. konijn/fazant/eend/parelhoen/kwartel karkas en andere zaken die aangeboden worden.

Manu was vroeger niet gek op wild maar paard/rund/eend en kip at hij goed. Ga wel de gevogeltemix in iedergeval een keer geven en kijken wat hij daar mee doet.

Per week gaat het om 8770 gr. vlees. Ik ga het niet afwegen maar de mixen van Herbie zijn een kilo en worden aangevuld dus met nekken en/of karkassen.

Kan ik Rana eendagskuikens geven? En ik zat aan runderstrot te denken als soort van recreatiebot voor het wisselen van de tanden kan ze wel een tijdje op kauwen met al dat kraakbeen. Onze oude truttel was er in iedergeval altijd een tijdje mee zoet maar Manu moet ze niet.

Nou hoor graag wat jullie ervan vinden.

Gr. Karen
#1823792
Volgens mij is het heel lastig (of onmogelijk) om met de mixen van Herby een compleet menu te maken. Houd er rekening mee dat je ongeveer 20-25% bot geeft gemiddeld. 34% is teveel. Raak niet in de war met de termen: vleesbot us bot met vlees (50% vlees en 50% bot gemiddeld) en bot is puur bot (dus 100% bot)

Hier een link naar een topic over het maken van een compleet menu met Herbymixen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1823918
Ik ben het eens met Meike, het is erg lastig om met de herbymixen een compleet menu te maken.
Zeker voor je jonge hond, die maar 1x opgroeit  ;)
Ik zou dan liever kiezen voor een aantal goede complete kvv's of een compleet barf-menu zonder mixen.
Hier een topic waarin Meike uitgerekend heeft hoe je de mixen wel compleet kan voeren:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75254.0.html
Ik vindt het erg ingewikkeld en vindt barfen of kvv vele malen makkelijk en beter, want je weet immers niet wat er precies in die mixen gestopt wordt  ;)
Door El_Kato
#1824454
Topic gelezen, maar ik begrijp het niet helemaal. Ook het rekenen met die percentages vind ik erg verwarrend, ben niet zo wiskundig aangelegd geloof ik  :o

Je weet inderdaad nooit wat er in een mix gaat maar dat weet je van andere merken ook niet toch? Dat de mixen van Herby niet compleet zijn dat begrijp ik maar ik dacht door het mengen van de mixen een aardig eind in de goede buurt te komen  :(.

Wat ik niet goed begrepen had is dat het percentage vleesbot idd 50% om 50% is en dat in de botmix de 70% bot echt 100% bot is, dat zie ik nu in :)

Wel bij andere aanbieders op de site gekeken dat kan natuurlijk nooit geen kwaad en een oproep geplaatst of er iemand in de omgeving Alkmaar samen wil bestellen bij Kiezebrink.

Rekening houdend met de opmerkingen en hetgeen er bij andere menu's gezegd word het aangepaste menu.

Vleesbotten om te beginnen: kippen/eendennekken, kipkarkas. Daarnaast botmix 2 eend/konijn/haas omdat Manu wel eendkarkas eet maar geen konijn of haas en zo krijgt hij toch wat variatie in het bot. (wanneer ik de botmix geef houd ik rekening met het hogere percentage aan bot), botmix zalm.
Orgaan: kippen hart/maag/lever, lams/schaap hart, runderhart/pens, tamme eendenlever. (schapenpens gaat helaas niet dat wordt alleen heel geleverd en dat eet Manu niet....)
Spiervlees: eendspiervlees met vel, gemalen rundvlees, spierrundvlees in stukken, hertentong (het is een spier maar hoort het hieronder?), hertenvlees, mix 3 (gevogelte mix zonder kip), paardenspiervlees, struisvogelvlees
Gepureerde groenten: varieerend van samenstelling, af en toe een ei of biogarde (las ik ergens dat dat ook gegeven wordt)

Manu 900gr. per dag
450 gr. Vleesbot 
100 gr. Gepureerde groenten
150 gr. Orgaan
200 gr. Spiervlees

Rana 210gr.
105 gr. Vleesbot
30 gr. Gepureerde groenten
40 gr. Orgaanvlees
35 gr. Spiervlees

Ziet dit er beter uit?
Door El_Kato
#1824866
Hmmm nou hier heb ik de rekenhulp bij gebruikt.... Ben bang dat ik er niks van snap  :(

Eerder voerde ik op ongeveer deze manier beetje op het oog maar juist nu met de pup wil ik dat het goed in elkaar steekt.
#1824977
[quote="El_Kato"]


Manu 900gr. per dag
450 gr. Vleesbot 
100 gr. Gepureerde groenten
150 gr. Orgaan
200 gr. Spiervlees

Rana 210gr.
105 gr. Vleesbot
30 gr. Gepureerde groenten
40 gr. Orgaanvlees
35 gr. Spiervlees

Ziet dit er beter uit?
[/quote]

Ja, lijkt me prima. Geef minimaal 4 diersoorten + vis, maar dat zal wel lukken denk ik.
Door El_Kato
#1831606
Rana woendagavond opgehaald en het is echt een super moppie  :D
Weegt +/- 5 kg dus moet de hoeveelheden even aanpassen.

Dit is wat het worden gaat voor Rana.
2450 per week
350 per dag

50% Vleesbot 175 gr.
10% Groente 35 gr
20% Orgaan 70 gr.
20% Spiervlees 70 gr.
Totaal 350 gr.

Manu
6300 per week
900 per dag

50% Vleesbot 450 gr.
10% Groente   90 gr.
20% Orgaan 180 gr.
20% Spiervlees 180 gr.
Totaal                 900 gr.

Voor de eerste dag haal ik dan voor beide uit de vriezer:
625 gr. Kippennek
125 gr. Groente -> bestaande uit wortel/bloemkool/peterselie/sperciebonen
250 gr. Pens gemalen
250 gr. Rundvlees gemalen

Het vlees is per kilo verpakt dus de pens en het rundvlees deel ik gelijk in vieren waarvan 2 porties terug de vriezer in gaan. Overmorgen krijgen ze dan weer pens en rundvlees + het restant kippennek + 250 gr. kipkarkas. Nou en zo door....

Ik heb iets van 7 verschillende diersoorten besteld verdeeld over vleesbot, spiervlees en orgaan dus voldoende afwisseling denk ik. Volgende week maak ik een nieuwe groentemix met andere soorten.

Bedankt voor de tips en als er nog opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Gr. Karen
Door El_Kato
#1832340
WOUW Rana heeft vanmorgen haar eerste barf menu gehad en ze werd helemaal wild  ;D

Manu heeft de laatste dagen weinig gegeten omdat hij die brokken gewoon niet moet dus hij zou hongerig genoeg moeten zijn. Hem eerst wat kippennekken aangeboden maar hij haalde zijn neus ervoor op. Rana haar portie laten eten heb de kippennekjes plat geslagen en die heb ik, met gevaar voor eigen vingers, vastgehouden zodat ze goed leert kauwen. Pens, groentemix en gemalen paardenvlees gingen erin al ketelapper  :)

Rana boven in de bench gelegd (mijn vriend lag nog te slapen) om uit te buiken. Manu uitgelaten en hem zijn maaltijd nog een keer aangeboden en nu ging de bak schoon leeg  :)

Manu krijgt zijn maaltijd in een en Rana gaat het in drie keer krijgen. Hoop dat het zo goed blijft gaan maar heb er echt alle vertrouwen in  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door