Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ikke
#182282
De hond van mijn dochter heeft zeker eens in de 4 weken last van volle anaalklieren.
Nu is ze vandaag er weer mee naar de dierenarts geweest en je kunt het wel raken. Brokken laten eten.
De hond staat op vers voer maar z'n ontlasting is wel aan de zachte kant.
Ze wil dus geen brokken voeren.
Mijn vraag is wat kun je de hond geven om de ontlasting wat harder te krijgen zodat de anaalklieren geleegd worden.
Door ikke
#182303
Hij krijgt ook botten maar dat helpt niet zoveel.
Wie weet nog wat??
Bedankt voor je reactie in elk geval.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#182306
Misschien een ander merk voer? Of pro biotica geven, want bij een hond die niet mooi stevig poept is de spijsvertering ook niet helemaal optimaal lijkt mij :-\.
Hoelang krijgt die hond al vers, want bij Nitus heeft het toen ook een tijdje (paar weken) geduurd voordat hij mooie stevige drollen produceerde.
Door Lizzy
#182330
Ik ga deze vraag even naar medisch verplaatsen.

Vraag: heeft de hond volle anaalklieren of zijn ze ontstoken?

Op zich zou de ontlasting gewoon stevig moeten zijn. Wat voert ze precies?
Door ikke
#182342
Ze voert vers vlees.

Gemalen Kippenkarkassen
Pens
Rundvlees of vis

gemalen groente
zeewier met knoflook
Primeval tegen stramheid

Geregeld een eetbaar bot

Ze stelt het voer zelf samen.

De dierenarts zegt dat ze brokken moet voeren omdat dan het probleem opgelost is want de hond krijgt geen granen genoeg dus is de ontlasting te zacht ook krijgt hij niet genoeg Vitamine B.
Er heerst daar momenteel een kleine oorlog omdat mijn dochter vers wil voeren maar m'n schoonzoon meer geloof in de dierenarts heeft en ons gedoe met vers vlees maar niks vind.

De hond heeft volle annaalklieren en niet ontstoken.
Door Marion
#182347
Misschien kan ze het percentage bot wat omhoog schroeven zodat de hond een paar keer van die krijt ontlasting krijgt ???
In welke verhoudingen geeft ze wat ze nu geeft? hoeveel procent bot, hoeveel procent vlees, hoeveel procent orgaanvlees, hoeveel procent groente enz....
Door Lizzy
#182356
Anna2 schreef: Ze voert vers vlees.

Gemalen Kippenkarkassen
Pens
Rundvlees of vis

gemalen groente
zeewier met knoflook
Primeval tegen stramheid

Geregeld een eetbaar bot

Ze stelt het voer zelf samen.

De dierenarts zegt dat ze brokken moet voeren omdat dan het probleem opgelost is want de hond krijgt geen granen genoeg dus is de ontlasting te zacht ook krijgt hij niet genoeg Vitamine B.
Sorry, maar ook deze dierenarts weet weer totaal niet waar hij het over heeft. Brokken anaalklierproblemen oplossen? Welnee, ze veroorzaken anaalklierproblemen. De hond krijgt geen granen genoeg?? Hieruit blijkt echt dat de man zijn studiegeld terug moet gaan halen. Een hond heeft geen granen nodig en de granen hebben al helemaal niks te maken met de hardheid van de ontlasting. Ik denk dat de man eerder brokken wil slijten. Vitamine B? Er zit voldoende vitamine B in vlees en orgaanvlees. Maar ik mag aannemen dat jouw dochter wel weet wat ze doet en de argumenten van de DA zelf op waarde weet te schatten en kan weerleggen, toch?
Er heerst daar momenteel een kleine oorlog omdat mijn dochter vers wil voeren maar m'n schoonzoon meer geloof in de dierenarts heeft en ons gedoe met vers vlees maar niks vind.

De hond heeft volle annaalklieren en niet ontstoken.
Onnodig om te zeggen dat jouw dochter gelijk heeft en jouw schoonzoon niet. Misschien moet hij maar eens lid van Barfplaats worden....

Goed, waar ze naar moet kijken: is wat het percentage bot dat ze voert. Als dat aan de lage kant is, moet ze dat verhogen. Een beetje meer afwisseling zou misschien ook geen kwaad kunnen.

Waar ze ook naar moet kijken is het percentage orgaanvlees dat ze voert. Als dat te hoog is, moet ze dat verlagen.

En, ze moet ook kijken naar haar gemalen groente. Wat voor groente zit daarin? Is dat misschien voornamelijk bladgroente? Want bladgroente (groente boven de grond) laxeert. Misschien moet zij dan andere groentes erbij gaan geven.

Hoe lang voert zij al vers?

En laat ze tijdelijk even geen supplementen geven om te kijken welke uitwerkingen dat heeft. Dus even geen olie, geefn knoflook, geen primeval.

En laat ze haar DA gewoon laten kletsen zeg. Wat een onbenul. Ze is trouwens zelf ook van harte welkom op Barfplaats hoor Anna! Dan kunnen we haar een hart onder de riem steken.

Groetjes, Lizzy
Door ikke
#182394
Ik heb net met m'n dochter gesproken en ze gaat eerst het percentage bot opvoeren.
Verder is haar groente mengsel wel goed want daar zitten wel 12 soorten groente door en niet te veel bladgroente.
Mijn schoonzoon heeft dus bakzeil gehaald.
We hebben hem je antwoord laten lezen en hierop had hij niets meer te zeggen.
Ik geloof dat hij dacht dat dit allemaal een bedenksel was van z'n schoonmoeder (onder het mom die heeft altijd wat en de dierenarts zegt) maar nu heeft hij gezien dat er nog meer mensen zo voeren, dus dat scheelt weer.

Lizzy en de anderen alvast bedankt voor jullie reacties en er blijft weer een hond op vers.

ps. zijn er nog meer mensen met oplossingen voor het probleem dan graag.

groeten Anna2
Door Lupa
#182415
als het met het voer niet op te lossen is is er nog een mogenlijkheid en dat is ze weg laten halen.
Ik weet niet wat voor consequenties heeft maar het is een mogenlijkheid
Door Audrina
#182453
Niet in dat brokkenverhaal van de DA trappen hoor. Van brokken krijgen ze echt geen hardere drollen. Toen mijn honden nog op brokken stonden (brrrr) had 1 van de 3 altijd vrij zachte ontlasting en regelmatig volle anaalklieren. Ik kon ook elke 4 tot 6 weken naar de DA om ze leeg te laten knijpen. Toen ik ze op vers had gezet werd het wel wat minder, maar sinds ik ze regelmatig een eetbaar bot geeft knijpt ze die kliertjes vanzelf leeg. Ze zit nog wel eens sleetje te rijden (en ze heeft geen wormen) en dan geef ik ze wat extra bot en wat minder vlees. Dan poept ze wel even een dagje van die harde krijtbollen om het zo maar even te noemen en dat helpt echt. ;D
Fijn dat je schoonzoon nu ook het licht een beetje heeft gezien, want het is nooit leuk als 2 mensen samen een hond hebben en ze kunnen het niet eens worden over welke voeding nou beter is.
Door Jacky1312
#182796
Hallo.
Ben de dochter van Anna2 en heb me net aangemeld op barfplaats.
Ga de hond nu meer eetbare botten geven en hoop dat het daar iets beter van wordt.
Allemaal bedankt voor de reacties in elk geval.
Enne de DA die laten we lekker kletsen ;D
Door Lizzy
#182800
Jacky1312 schreef: Hallo.
Ben de dochter van Anna2 en heb me net aangemeld op barfplaats.
Ga de hond nu meer eetbare botten geven en hoop dat het daar iets beter van wordt.
Allemaal bedankt voor de reacties in elk geval.
Enne de DA die laten we lekker kletsen ;D
Hoi dochter van Anna2 :D! Welkom op Barfplaats!

Ja, ik zou de DA lekker laten kletsen, want hij heeft geen verstand van voeding (zoals de meeste).

Maar kun je me misschien vertellen hoeveel bot je nu voert? En hoeveel groentes? En hoeveel orgaanvlees? Misschien kunnen we je NOG beter helpen met goede adviezen namelijk!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 08 okt 2004, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Frank1507
#182827
Hallo
Ik ben de schoonzoon van anna2.
Ik heb het nut van het voeren van vers vlees eerst met argusogen bekeken maar nu ik zie dat het wel werkt en dat hij er goed van afvalt.
Hoe kan je voorkomen dat hij steeds volle anaalklieren krijgt behalve dan een keer een bot geven.
hij krijgt nu 1/3 kippenkarkas en 1/3 pens en 1/3 rundvlees of vis of kip en 200 gr groente en visolie,zeewier met knoflook,primeval en af en toe rodi compleet.

Vier weken terug woog hij nog 42 kilo en nu 39 kilo.
Wat is een goede gewichts verhouding voor een retriever???
Het is een mannetje die nu 7 1/2 jaar oud is.
Door Lizzy
#182843
Frank1507 schreef: Hallo
Ik ben de schoonzoon van anna2.
Ik heb het nut van het voeren van vers vlees eerst met argusogen bekeken maar nu ik zie dat het wel werkt en dat hij er goed van afvalt.
Hoe kan je voorkomen dat hij steeds volle anaalklieren krijgt behalve dan een keer een bot geven.
hij krijgt nu 1/3 kippenkarkas en 1/3 pens en 1/3 rundvlees of vis of kip en 200 gr groente en visolie,zeewier met knoflook,primeval en af en toe rodi compleet.

Vier weken terug woog hij nog 42 kilo en nu 39 kilo.
Wat is een goede gewichts verhouding voor een retriever???
Het is een mannetje die nu 7 1/2 jaar oud is.
Hallo schoonzoon van Anna2 :D. Ook jij welkom op Barfplaats!

Verse voeding helpt niet alleen bij het afvallen. Verse voeding zorgt ervoor dat een hond een lang en gezond en gelukkig leven kan leiden ;).

Gewichten van honden zeggen mij eerlijk gezegd niet veel... :-[. Voorbeeld: Mijn Dalmaat (reu) weegt 30 kilo. Maar als hij 32 kilo weegt, dan vind ik hem echt te dik. De Dalmaat van mijn vriendin weegt 33 kilo en hij is niet te dik. De Dalmaat van weer iemand anders weegt 29 kilo en ziet eruit als een vetje. Een hond is goed als je zijn achterste rib zit zitten, je zijn ribben goed kunt voelen maar niet allemaal kunt zien.

Ik vind eerlijk gezegd dat jullie wel iets meer zouden mogen afwisselen in botten en vlees. Alleen kip en pens en rundvlees vind ik erg eenzijdig... En krijgt jullie hond verder geen orgaanvlees zoals bijv. lamshart of runderhart of kippenlever? Ik denk wel dat je zo ongeveer 10% van het totaal aan voer uit orgaanvlees (buiten pens) mag laten bestaan. Lever bevat bijv. veel vitamine A en dat heeft de hond ook nodig. Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met 1/3 + 1/3 + 1/3. Want dat is 3/3 en dat is 100%, dus hoe kun je dan nog 200 gram groente geven? (misschien een domme vraag hoor!). Hanteren jullie de voermethode van Morgens Eliasen?

(1/3 rauw vlees en orgaanvlees
1/3 gepureerde rauwe groentes
1/3 rauw vet en botten)

Hoeveel voer geef je in totaal? En hoeveel gram is dan kipkarkas? En hoeveel gram pens? En rundvlees?

Hoe lang staat jullie hond nu eigenlijk op vers? Vier weken? Langer? Want een hond die goed vers te eten krijgt (voldoende botten en genoeg ruwvezel) zou een goede ontlasting moeten hebben en dus geen last van volle anaalklieren moeten hebben. Maar, als hij net overgeschakeld is op vers, dan kan dit wel een tijdje gaan duren (voordat hij weer zelf zijn anaalklieren leegt). Hij moet alleen wel goede ontlasting gaan krijgen! Dat moet gewoon stevig zijn en van wat ik begrijp is de ontlasting slap? Daar kunnen diverse oorzaken voor zijn (die te achterhalen moet zijn hoor). Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets teveel of te weinig van iets voert. Maar het kan ook zijn (als hij nog maar net op vers staat - ik begrijp dat niet helemaal uit het verhaal) dat hij nog erg moet wennen aan zijn nieuwe voer. Het kost voor een (7 jarige) hond best even tijd om over te wennen van brokken naar vers. Dat kan gepaard gaan met zaken als dunnere ontlasting, stank, jeuk en dergelijke. En daar moet hij dan even door heen. Maar goed, om dat te bepalen hebben we nog meer informatie nodig! Lastig ben ik he?! ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 08 okt 2004, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door