Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door monique7098
#1820597
Hoi allemaal,
ik heb een vraagje mijn dwergteckel zit vanaf 8 weken op de tinlo en is daar helemaal dol op.
alleen heb ik het idee dat ik hem nooit genoeg kan geven hij is nu 6 maanden oud en weegt ongeveer 5 kilo(ja het dwergje zie je er niet aan af hij neigt meer naar een standaart teckel) krijgt 2 x daags 125 gram tinlo en ik geef er ook wel is voor het kauwen, 2 kippen nekken bij.
als ik hem het vlees geef dan heb ik me nog niet omgedraaid en het is al op.
hoeveel heeft hij nou nodig hij ziet er goed uit is niet te dik of te dun.
en wanneer kan ik naar 1 x daags voeren?
graag zou ik helemaal over gaan op vers vlees, maar heb dat al eerder geprobeerd maar toen ging hij vreselijk aan de dunne en ik vind het ook erg ingewikkeld een beetje van dit en een beetje van dat.
maar hij was wel lekker lang bezig, maar de diaree hield mij het meeste tegen.
vr.gr. monique en een poot van smiley ;D
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1821305
Hallo Monique, welkom op Barfplaats  :)

Je voert nu 5% van zijn lichaamsgewicht, als je hond daarop niet te dik of te dun wordt dan krijgt hij dus voldoende te eten  :)
Kvv verteerd wel sneller dan barf en het is inderdaad ook véél sneller op.

Als je je barf menu wat je eerst gaf hier eens plaatst, dan kunnen we er eens naar kijken.
Misschien komt al snel boven water wat de diarree veroorzaakt kan hebben.

En wellicht krijg je ook nog tips hoe het wat eenvoudiger kan zodat je niet te veel hoeft te frutselen met "een beetje van dit en een beetje van dat".
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1821456
Heb je al eens geprobeert de kvv in een kong aan te bieden?
Daar zijn ze langer mee bezig en zo krijgen ze toch wat meer voldoening.

Ik denk dat je ook wel genoeg geeft als hij verder goed op gewicht is.
Idd kvv verteerd sneller en dan kunnen ze idd wel wat meer een hongergevoel hebben.

Gaan kippennekken wel goed?
Dan zou je bv ook kunnen zeggen ik geen af en toe ook eens een kipkarkasje, konijnenrug, parelhoenkarkasje erbij, daar moet hij ookal wat meer mee doen.
Ik zou dan ook wel een af en toe weer afwisselen met wat spiervlees omdat anders je botpercentage wel erg omhoog gaat op de lange duur.
Hoeft niet zo precies, maar gewoon ongeveer omdat je kvv als basis geeft  ;)
Door monique7098
#1821503
Ik gaf smiley kalfswang,(spiervlees)geitestrot,
Kippenmaagjes,verse pens(dat stonk vreselijk)
daar ging hij ook van aan de diarree
Wat ik mij ook afvroeg is of de menging van verschillende dieren wel zo goed waren.
Ook vroeg ik min af of ik het niet meer bij zijn natuur moest houden,
Want geiten en koeien en paarden kan een teckel nooit vangen.
Kip vind hij geweldig en haring lust die ook graag.
In elk geval bedankt voor jullie snelle antwoord.
Door **Jolanda**
#1821519
Kalfswang is volgens mij kopvlees en kopvlees is vet en laxeerd dus.
Geitenstrot- geit is vet en laxeerd dus
Maagjes - is orgaan en kan een laxerende werking hebben
Pens - is orgaan en laxeerd wat
Haring - is een vette vis, dus laxeerd

Als je dit zo leest...wat denk je dan? Dan lijkt het ineens niet zo gek dat hij diaree kreeg, denk je ook niet?

Verhouding van hond-diersoort maakt niet uit. Het gaat om het maag-damstelsel dat nog voor 98% op dat van een wolf lijkt, alleen is die van een teckel dan in het klein ;)

Minder vette vleessoorten, altijd vleesbot bij spiervlees of orgaan geven. Desnoods iedere dag vleesbot+spiervlees+orgaan+groenten en je probleem is opgelost ;)

Hoeveelheden zeggen helemaal niks. Als jouw hond het goed doet op deze hoeveelheid KVV, dan is het ook goed. Er is geen standaard hoeveel je moet voeren, alleen maar richtlijnen ;)
(voorbeeldje: 2 border collies waarvan 1 teef (16kg) en 1 reu (22kg), krijgen evenveel lichaamsbeweging. Teef heeft genoeg aan 350-400gr per dag, de reu krijgt +/-800gr per dag (richtlijn zou 440gr zeggen ;))
Dus vooral met je ogen en handen 'wegen' ;) (dus kijken en voelen of hij niet te mager of te dik word ;))
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1821900
[quote="monique7098"]
Ik gaf smiley kalfswang,(spiervlees)geitestrot,
Kippenmaagjes,verse pens(dat stonk vreselijk)
daar ging hij ook van aan de diarree
[/quote]

Sorry misschien lees ik er overheen, maar is dit alles wat je hem gaf?  :-\
Ik mis namelijk vleesbotten en nier, hart en lever en zo en het zijn maar 3 diersoorten.
Daar komt bij dat het allemaal behoorlijk laxerend spul is,
dus als daar niet iets van vleesbot bij gegeven wordt dan kan ik me voorstellen dat hij diarree krijgt.
Als dit maar een deel van je menu was, zou je dan het complete menu willen plaatsen, misschien kunnen we daar wat meer mee.
Door Nadia
#1822740
Als je het ECHT bij de natuur wil voeren.. Voer dan prooidier. Denk dan aan hele kwarteltjes, konijntjes, haasjes, kippetjes, duifjes. hele visjes. Zo hou je het dicht bij de natuur en voer je beesten die een teckel kan vangen. EN je kun niet scheef gaan met %, Iets wat je nu wel doet.
Door M@rina
#1823948
mijn voorgangers hebben meer verstand van zelf samenstelen maar zelf ik, die niet zelf samenstelt, mis het vleesbot en spiervlees.

V.w.b. de hoeveelheid. Je hond is nog maar 6 maanden dan is die 5 % heel normaal. Met een maand of 9 mag de hoeveelheid wat naar beneden zo richting 2 á 3%. Het preciese tijdstip is per hond verschillend. Ik heb hier een 1 jarige cocker en die zit nog op 4,5 %. Is altijd een vreselijk miep geweest met eten maar sinds 2 maanden eet hij iedere dag zijn bakje leeg.
Door Pedro98
#1826068
[quote="monique7098"]
Hoi allemaal,
ik heb een vraagje mijn dwergteckel zit vanaf 8 weken op de tinlo en is daar helemaal dol op.
alleen heb ik het idee dat ik hem nooit genoeg kan geven hij is nu 6 maanden oud en weegt ongeveer 5 kilo(ja het dwergje zie je er niet aan af hij neigt meer naar een standaart teckel) krijgt 2 x daags 125 gram tinlo en ik geef er ook wel is voor het kauwen, 2 kippen nekken bij.
als ik hem het vlees geef dan heb ik me nog niet omgedraaid en het is al op.
hoeveel heeft hij nou nodig hij ziet er goed uit is niet te dik of te dun.
en wanneer kan ik naar 1 x daags voeren?
graag zou ik helemaal over gaan op vers vlees, maar heb dat al eerder geprobeerd maar toen ging hij vreselijk aan de dunne en ik vind het ook erg ingewikkeld een beetje van dit en een beetje van dat.
maar hij was wel lekker lang bezig, maar de diaree hield mij het meeste tegen.
vr.gr. monique en een poot van smiley ;D
[/quote]

Een teckel word niet op gewicht in geschaald maar op borst omvang.

de standaard teckel (met een borstomvang van meer dan 35 cm).

de dwergteckel (met een borstomvang van 30 - 35 cm).

de kaninchenteckel (minder dan 30 cm borstomvang).

En foto's van teckels posten is niet erg hoor ::)


De 5% zitten we hier nu ook op met KVV voor onze teckel en krijgt ook nu en dan wat extra's vooral als hij een druk dagje heeft gehad dan een kippennek extra.
Ukkie weegt nu ongeveer een 2,5 kg en krijgt dus 125 gram per dag +/_  maar met het oog voeren en wat hij per dag doet is ook wel belangrijk.
Laatst gewijzigd door Pedro98 op zo 14 nov 2010, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door