Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura
#1821572
Hi,

Ik ben niet meer actief op barfplaats sinds volgens mij wel 5 jaar :-)
Anyway, inmiddels ben ik verhuisd naar Namibie..., een land boven Zuid- Afrika

We hebben nu 3 honden, 2 boerboel van 50kg elk en een kruising van weet ik wat, van 30 kg....

Ze eten nu allemaal brokken... Die ze niet lekker vinden... Vaak blijft het in de bak zitten...
Het leven hier is wat anders als in NL, hond uitlaten is echt niet fijn... zoveel loslopende honden die je lastig vallen...
Dus honden zitten in de tuin... met alle ontlasting.... (Ja, af en toe gaan ze er echt wel uit voor een grote wandeling buiten de stad....)

Nu voerde ik mijn hond in NL vers en natuurlijk minder ontlasting, minder urine en natuurlijk berelekker!

Ik herinnerde me alleen dat de hoeveelheid vers wat ik mijn hond gaf, minder was dan de brokken... maar dat vind ik nu niet meer terug....

Ik wil wel over op barfen, maar de kosten zitten me wat tegen om heel eerlijk te zijn.... Botten zijn hier ook wel betaalbaar, maar meestal van die knoeper harde botten... een lekkere knie zit er vaak niet tussen...

Klopt het nu echt dat je wel 2 keer zoveel moet voeren van vers dan met brokken??

Met brokken ben ik nu 20 N$ kwijt.... met vers, als je 2% rekent wel N$44.....
Door Lizzy
#1821578
Zo hee, avontuurlijk zeg, om daar naar toe te verhuizen :o!

Ik denk niet dat je kunt stellen dat een hond 2 keer zo veel eet van vers dan van brokken. Het hangt er maar af wat voor brokken je geeft en bovendien rekenen we bij vers anders. We voeren ongeveer 2% (bij volwassen honden) van het ideale lichaamsgewicht.
Door mad_trapper
#1821610
Als uw honden een lange wandeling maken hebben ze meer nodig dan wanneer ze in de tuin blijven....

Ik zou beginnen met het dubbele te geven van de brokken die je nu geeft...je zal snel zien of het te veel of te weinig is.
Door Benjy en Misty
#1821644
Benjy kreeg meer brokken dan vers. Wel 800 gram en nog broodmager. Ontlasting wel 6x per dag. Nu krijgt hij 600 gram vers en doet hij het geweldig! Hij heeft 1 x ontlasting soms 2x en is van 25 kilo naar 31 kilo gegaan en geen grammetje te dik hoor!
Door Anne in Zweden
#1821690
Namibië is toch zo ongeveer een Duitse kolonie? 8) Geintje, ik weet alleen dat Swakopmund vrij Duits is, maar misschien zijn er nog meer steden waar de Duitsers zich in wat groteren getale hebben gevestigd, zodat je er misschien ook een Duitse slager kunt vinden met een interessant aanbod aan restvlees en -botten.

Onze honden aten veel minder brokken dan barf, dus je kunt denk ik niet als stelregel hanteren dat je van barf zoveel meer of minder moet voeren dan van brokken. Ga uit van die 2%, wat betekent dat jouw boerboels 1 kilo per dag per hond zouden moeten krijgen, en je kruising zo'n 600 gram.

"Lekkere knieën" is een fenomeen dat we hier op bp niet kennen... Knieën van grotere dieren (vanaf niveau lam, zeg maar) worden als te hard beschouwd, maar misschien is dat voor een boerboel wel het equivalent van een tandenstoker, ik weet het niet. Denk meer aan ribjes en schouders en nekken als je iets te knagen zoekt.

Voor de rest is het denk ik een kwestie van kijken wat je kunt kopen/krijgen daar, en op basis daarvan een menuutje samenstellen. Desnoods voer je een paar dagen brok naast het barfen, als compleet barfen toch te duur wordt. Al zullen je honden op brokdagen hun bak waarschijnlijk al snel niet meer aankijken...

Succes!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1821696
mad_trapper schreef:

Ik zou beginnen met het dubbele te geven van de brokken die je nu geeft...je zal snel zien of het te veel of te weinig is.
 
??? ??? vind ik toch een raar (niet onderbouwd) advies !! ??? ???
Door Nynke
#1821700
laura schreef: Hi,

Ik ben niet meer actief op barfplaats sinds volgens mij wel 5 jaar :-)
je laatste bericht voor dit bericht was inderdaad van oktober 2005  :D 

Welkom terug !!

Ik zou, als ik jou was, beginnen met beginnersbotten, en dan geen kippennekken, daar heeft een Boerboel niet zoveel aan ::), maar wel met kipkarkasjes e.d. . Eigenlijk zou je eerst eens goed moeten kijken wat je kunt krijgen en hoeveel het je gaat kosten, om te kijken of je het kunt betalen  :-\
Door laura
#1821710
Ik moet echt eens goed verder op onderzoek uit.... en een vriezer :-)
2 van die grote honden... ehm, dat past niet in een laadje :-)

Probleem hier is dat er toch nog wel veel armoede is en daardoor echt alles wordt gegeten door de mensen zelf.... tot het vet en de botten aan toe....

Zelf pens en darmen.... mijn man (Namibier) is er ook gek op.... brrrrrrrrrrrr..... de lucht doet me toch altijd aan m'n hond in NL denken.... Pens en darmen is zelfs nog duurder dan een stukje vlees....

Botten hier van rund kun je overal kopen... ik ga eens uitzoeken wat ze doen met botten van 'wild'... Hier is dat meer het vlees van de 'armere' bevolking. Ik weet dat we er in NL niet over denken, maar hier eten veel mensen kudu, springbok, gemsbok etc.... Ik mag toch aannemen dat daar niks mis mee is om ook aan de hond te geven?? Ik kan me voorstellen dat botten van 'kleiner' wild ook beter is dan de harde runderbotten.

Grut, nu ik er wat verder over nadenk, nog wel wat planning te doen.... In m'n hoofd zat rundvlees, maar das natuurlijk nooit voldoende.... veel te eenzijdig....

En m'n man nog overtuigen :-)

Goed, ik blijf lezen en eventueel vragen stellen....
Door laura
#1821728
Ik zou, als ik jou was, beginnen met beginnersbotten, en dan geen kippennekken, daar heeft een Boerboel niet zoveel aan , maar wel met kipkarkasjes e.d.


Nog even een opvolgend vraagje.
Ik begrijp dat de boerboel die kippennekken meteen naar binnen slurpt (zelfs de brokken worden hier niet gekauwd) en er op die manier niet veel aan heeft.
Probleem alleen is dat Namibie veel te heet is om kippen te houden en daardoor alles geimporteerd wordt.... voorverpakt en in de vriezer.... hele karkassen vind je dus echt niet.... wel nekken, nieren, hartjes en weet ik wat meer.... voor de vertering/ gebalanceerd dieet voegt het toch wel toe om dit te geven?
Door Anne in Zweden
#1821750
Ik zou me kunnen voorstellen dat je met lokale wildsoorten net zo goed een uitgebalanceerd barfmenu kunt samenstellen als met de Europese soorten. Kwestie van aanbod, niet meer en niet minder. Uiteindelijk gaat het om dierlijke eiwitten en calcium en zo, niet om granen en koolhydraten. Kan me niet voorstellen dat de Namibische wolf een springbok laat lopen onder het motto: nah, kipkarkassen zijn beter voor m'n
calcium-fosforverhouding! ;D
Door Nynke
#1822119
laura schreef:
Probleem alleen is dat Namibie veel te heet is om kippen te houden en daardoor alles geimporteerd wordt.... voorverpakt en in de vriezer.... hele karkassen vind je dus echt niet.... wel nekken, nieren, hartjes en weet ik wat meer.... voor de vertering/ gebalanceerd dieet voegt het toch wel toe om dit te geven?
Dat wist ik niet, dat Namibië te heet is voor kippen  :-\ :-\  Maar hoe komt het dan dat je wel nekken kan vinden? ik snap hem niet  :-X 

Sowieso moet je om een compleet barfmenu te kunnen maken vleesbot, spiervlees en orgaan voeren, en of dat nu springbok is of hollandse koeien maakt denk ik niet zo veel uit, alleen als het oudere springbokken zijn zijn de botten misschien te hard  :-\ :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door