Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#1820518
...het barfen met verschillende (8, varierend van 1,3 tot 28 kg) honden...
De een lust dit niet, de ander dat niet, maar met nu 2,6 kg per dag maak ik gewoon voor iedereen het zelfde.
Maar als ik dan bekijk wat over blijft dan zijn er toch enkelen die niet compleet eten.
Eentje lust absoluut geen lever, van geen enkel dier, tenzij ik orgaanmix geef (maar dan weet ik niet precies wat ik geef), nier lusten er 2 niet (wel in mix, maar dan heb ik het zelfde)
Eentje lust geen paard, eentje geen rund en eentje mag geen rund.
2 honden kunnen qua hoeveelheid niet meer echt veel meer op (ben voor hen al terug naar 2 keer ivp naar 1 keer voeren gegaan, de chi pup eet ook nog 2 keer) maar zijn aan de schrale kant (bordertje van 51 cm en 15 kg, je voelt de rubben maar ook heupbot steekt uit en dat vind ik te mager, sheltie van 7 kg voor 37 cm, de 2 andere shelties zijn precies goed en wegen even veel maar zijn 2-3 cm kleiner)
Voor de chi's vind ik het altijd moeilijk, die kan ik echt geen geitenrib geven, dat blijft bij kip qua bot, kalkoen lukt ook al niet, kwartel weer wel maar om dat aan de groten te geven wordt duur.

Ik zit nu zo te dubben en te tellen en te wegen dat ik overweeg om terug naar kvv te gaan...

Wat zouden jullie aanraden?
De hele bende is nu overigens wel gezond en met glanzende vacht en zo... qua prijs is barfen natuurlijk met deze hoeveelheden veel interessanter, maar dat geeft niet de doorslag natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1820545
Het lijkt mij vrij simpel op te lossen, omdat je aardig wat voert per.
Je voert geen rund meer en geen grote vleesbotten.
Of met de vleesbotten, 1kg klein spul eruit en 1kg groter spul, dan kun je kleine spul verdelen over de kleine honden en de grotere honden het grotere spul evt aangevuld met klein spul.
Zo doe ik dat hier ook, en ook met dingen die ze niet allemaal lusten, dan gaat er 1kg daarvan uit en 1kg ander spul en krijgen de honden gewoon wat ze lusten (binnen de perken zeg maar).

Lust die ene ook geen gedroogde lever?
Of aangebakken in de pan?
Dat kan namelijk ook en dan krijgt die gewoon de portie lever op die manier op die dag.
Of je voert diegene kvv als ie dit ook niet eet, dat kan ook nog.

Is je border nog jong? ik zie vaak dat ze dan nog aardig schraal zijn. Jou zou dan de vettere delen van de diersoorten aan haar/hem kunnen geven en wat meer tussendoortjes. Zolang de bespiering goed is, is een hond niet gauw echt te mager, al vindt ikzelf dat ze ook wel iets reserve mogen hebben  ;)

Uiteraard moet je je hier zelf ook in kunnen vinden  ;)
Door Parelridder
#1820568
Ik begrijp dat ze orgaanmix wél goed eten. Ik stel me voor dat dit een gemalen mengsel is? en al ik het goed begrijp koop je dat kant-en-klaar en weet je daardoor niet wat en hoeveel er in zit?
In dat geval zou ik een electrisch vleesmolentje kopen (voor een kleine 40 euro heb je er eentje van Bomann: http://www.defrieslandshop.nl/catalog/b ... 82629.html) en zélf die mixjes maken van hart, lever, nier en pens. Dan kun je de ingredienten en verhoudingen bepalen en ieder een juiste portie hier van geven.
Rund wordt door 2 niet gegeten, die zou ik dan schrappen, voor jouw gemak. Er blijft nog zat over.
Als degene die geen paard lust, wél rund mag en lust, zou ik die combi maken: als de rest paard eet, die hond een stukje rund. Dan kun je het ook samen verpakken, heb je er dus na het verpakken geen omkijken meer naar.

Ik hoop voor je dat je je draai er in vindt, want hoewel de prijs niet de doorslag geeft, is de betaalbaarheid natuurlijk niet onbelangrijk ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door