Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wendy hostyn
#1819926
ik blijf me verbazen over de argumenten tegen barf van sommige DA'en...

daarnet nog hoorde ik van iemand dat hun DA hen heeft afgeraden om rauwe voeding te geven omdat 1) er teveel eiwitten in zouden zitten 2) dat die eiwitten in de lever opgeslagen worden en dat dat leidt tot overbelasting van de lever. bovendien zouden wolven en hondachtigen in het wild geen bot en vlees eten, enkel de maaginhoud, tenzij de honger te groot is... dan gaan ze ook de rest van het prooidier opeten

waar halen ze het toch?
Door Liz
#1819940
;D
Zo had ik een DA die zei dat barf niet goed was, want in pens zaten andere verhoudingen en dat was niet goed voor de bloedwaarden. Vleesbot, spiervlees en ander orgaan werd voor het gemak altijd even weggelaten ::) Maar aardappelen en rijst, dát was goed voor de hondjes, naast de dure RC brokken natuurlijk :P
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1819944
Tja, die verbazing deel ik met je.
Mijn DA vindt barfen hetzelfde als je kind voeden met alléén stroopwafels!
Volgens hem was het niet goed omdat het vlees 'stukgevroren' is en het zou vooral vet zijn en slachtafval...
Mijn bek viel open en ik wilde het barfen uitleggen...
Hij wilde niet luisteren en reageerde geïrriteerd.
En dan ook nog zeggen dat in br*kken alles zit wat een hond nodig heeft en dat hij dat voorschrijft als dieet bij arthrose... :-[
Tegen domheid en onwil valt niet op te boksen!

Waar ze het vandaan halen???
Gesponsord door bekende merken?!

Maar er trekken ons er niets van aan en barfen lekker verder.
Vandaag de vriezers weer tot de nok toe gevuld!!! :P
Door lolpugz
#1819946
mijn da gaf niet echt een reden toen ik vertelde dat mn hond vers kreeg maar praatte me alleen een schuldgevoel aan dat hij echt de dieetbrokken nodig had anders zou hij niet lang leven en dat na slecht nieuws dat tie weer blaassteen had dus was geen ruimte voor gesprek eigenlijk
Door Anne in Zweden
#1819953
... en soms ben je op het ergste voorbereid en valt het allemaal wel mee! Ik moest vandaag halsoverkop met Laika naar de da (allergische reactie), en aangezien ik niet zo overtuigd was van de kunsten van de da waar we onze honden voor de zomer hadden laten inenten, besloot ik op goed geluk een andere te kiezen.
Omdat het om een allergische reactie ging, was ik er al helemaal van uitgegaan dat er een preek over de tekortkomingen van barf en de zegeningen van de multinationale brok zou volgen, maar nee! Ik zei: "We voeren rauw [barfen in Duitsland gaat anders dan in NL, en ik wilde niet dat hij bij zijn conclusies van het Duitse barfen zou uitgaan], maar ze heeft geen dingen gegeten die ze nooit eerder heeft gehad". Nou, helemaal geen opwinding of registreerbare schok! "Hm, dan kan het daar dus ook niet aan liggen", zei hij alleen maar.  :-*

Ik vond het ook wel prettig dat hij geen rek met brokken in zijn praktijk had staan. Gewoon een neutrale da, blijkbaar. Heerlijk!
Door annielaumen
#1820401
Mijn dierenarts is niet tegen
Ze had zelfs het boekje van Tannetje
Het enigste waar ze op tegen was was kip
Dit voor als er kleine kinderen in huis zijn inverband samonella en het schoonmaken van keuken enz
Dit had ik niet verwacht van haar
Door Anne in Zweden
#1820561
jara schreef: ff offtopic.... wat gaat er in Duitsland anders met Barfen  dan?
Helemaal het fijne weet ik er niet van (percentages en zo), maar in ieder geval minder vaak bot, grotere en hardere botten zijn toegestaan (mergpijpen, dragende delen, runderribben o.a.) en worden zelfs aangeraden om de tanden schoon te houden,  en veel olietjes en preparaten, paar keer per week een mespuntje zout, 30 % groente, fruit is vaak een vast onderdeel van het menu, dat soort dingen. En het is veel technischer; dan zie je echt hele calciumberekeningen voorbijkomen op het forum, zoveel Ca voor een kalfsborstbeen, zoveel voor een kippennek. Interessant is het op zich wel, maar het lijkt echt hopeloos moeilijk voor een beginner!

Op onze hondenschool zijn er veel die barfen, omdat onze trainers ook barfen en twee keer per jaar een voorlichtingsavond geven, maar ik vind geen van die honden er nou beter uitzien dan die drie stukken van ons! Ik ben er daarom van overtuigd dat de Nederlandse methode beter is, en in ieder geval natuurlijker. Iedere dag een andere soort olie door het eten... ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1820658
Anne in Duitsland schreef: Heb 'm net even doorgelezen. Blimey, het is écht een andere planeet qua barfen...
Jep, bij deze is het echt een kwestie van een summiere afwisseling qua vlees en dat wordt opgevangen met een megaberg supplementen.  Nu zal deze hopelijk niet model staan voor alle BARFvoerders in Duitsland, maar dat er verschil is met NL, dat mag duidelijk zijn.
Overigens wel in meer landen hoor, van het BARF voeren in de States krijg ik bij tijd en wijle ook vlekjes :-\
Door Deesje
#1820734
ik heb een aantal duitsers onder mijn hoede genomen en ze met de nederlandse barfmanier aan de gang gezet.. eentje die vroeger ook al gebarft had maar was allemaal te veel werk enzo.. (kan ik begrijpen met alle olietjes hier, poedertjes daar, een heel groot deel groentemix en weinig bot) ze vinden dat je heel veel moet supplementeren en het hele idee gaat bij mij wat 'naast' de achterliggende bedoeling, zo natuurlijk en gezond mogelijk voeren...

de duitsers zijn in ierder geval hardstikke blij.. ik ben ook al een paar keer op het duitse forum de discussie aan gegaan maar het is toch ánders' ze lijken het gewoon niet te (willen) snappen.. de boeken die je in duitsland vindt over barf, zijn er veel, maar over het algemeen vind ik het kwalitatief niet echt denderend..
Door jara
#1821391
Heb net ook ff het stuk gelezen  :-\ Als ik in Duitsland zou wonen zou ik t toch op zijn Hollands doen  ;D
Door Parelridder
#1821560
wendy hostyn schreef: (...) daarnet nog hoorde ik van iemand dat hun DA hen heeft afgeraden om rauwe voeding te geven omdat 1) er teveel eiwitten in zouden zitten 2) dat die eiwitten in de lever opgeslagen worden en dat dat leidt tot overbelasting van de lever. bovendien zouden wolven en hondachtigen in het wild geen bot en vlees eten, enkel de maaginhoud, tenzij de honger te groot is... dan gaan ze ook de rest van het prooidier opeten

waar halen ze het toch?
Ik weet van een hond die op vers is opgegroeid en allerhande klachten had: huid- en jeukklachten, kale plekken, diarree... BARF, diverse kvv's, hij deed het er niet goed op :( De eigenaar wilde dól graag vers geven. Een eliminatiedieet werd gestart, maar her resultaat was niet verbluffend. Op advies van een merk dat zowel kvv als brok maakt hebben ze uiteindelijk brokken gekocht, het kwam nl vaker voor dat een hond problemen kreeg tgv te veel eiwitten...
De hond is inmiddels 2 jaar en eet nu brokken, hoewel baas en hond dat erg jammer vinden, want hierop is hij volledig klachtenvrij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door