Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#1819279
Als ik jullie ervaren pluimers goed begrijp..... géén warm water bad voor de ontdooide [?] duif
Verder nog tips en trics, k heb t filmpje van meneer wateetons bekeken...

Zelf pluimen mogen ze met eentje proberen al heb ik er weinig fiducie in  :P
Om ze een beetje economisch te kunnen stouwen moeten ze in stukkies, leuk klusje voor de dinsdag avond... anrecht is leeg, keuken aan een sopje toe .. so far so good
Gebruikersavatar
Door koekje
#1819301
eerst pluimen, dan pas hakken. andersom gaat ook, maar krijg je de veren er niet meer af.
idd geen warm bad. das vies en niet nodig.

vogel ontdooien. veertjes handje per handje er uittrekken. de kleine veertjes op borst en rug kan je makkelijk met een pluk-beweging doen. de grote penveren zijn lastiger; ik doe die 1 voor 1. veeraanzet vasthouden en met de richting mee veer er uittrekken. veren afknippen kan natuurlijk ook, dan blijven wel de pennetjes achter.
met een beetje geluk kan je ze ook villen. mij lukt dat alleen met klein grut zoals kwartels, moeders kan dat ook met duiven. met kwartels hak ik ze dan in 2 en dan blijft het laatste stukje vel een beetje flieberen. velletje er af stropen. met duif hoeft tie mss dan niet helemaal in 2. beginnetje maken (gaatje in de duif bv) en vel er af scheuren alsof je een been harst.

op zich geef pluimen weinig rommel hoor. mouwen opstropen, grote plastic snijplank klaarleggen (vochtig geel doekje er onder zorgt ervoor dat de plank goed blijft liggen) en de veertjes en rommel in de wasbak dumpen. na de arbeid hoef je dan alleen de wasbak leeg te scheppen en deze optimaal schoon te maken, plank kan in de afwasser en t gele doekje in de was.
Door Too
#1819324
Dank Koek, uitgebreid als altijd :thumbup:

Strippen ga ik ook proberen, lijkt me helemaal handig en ik heb er genoeg om te proberen...  :o
4 ipv de verwachte 2, vandaar ook t volume-beperkende-klusje
Door Too
#1819439
Eerste is getackeld [poezen denken namelijk dat ze bijna flauw vallen wegens lege buik  :P] t valt idd reuze mee, duif was nog wel stevig bevrozen ik denk dat 'strippen' bij een ontdooide goed te doen is,
nu lukte dat maar ten dele.
Ik geloof niet dat t m'n hobby wordt maar een volgende keer is de drempel een stuk minder hoog..

De anderen staan / liggen verder te dooien, morgenochtend zijn zij als eersten aan de beurt
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door