Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door K@rin
#181609
Vanaf wat voor een leeftijd mag een pup botten ?
Arak is nu 12 weken en heeft vanaf dat hij 3 weken oud was al CB gegeten.
Hij kan kauwen als de beste, een pensstaafje is binnen een poep en scheet verdwenen ......
Met welke botten begin je met puppen.
Wanneer mag hij kippennekken hebben of een stukje van die dunne schouderbladen ?
Door Lizzy
#181617
Hoi Karin, hier heb ik een stukje tekst van Ian Billinghurst over pups en botten:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4487

Ian B raadt dus al kippennekken en vleugels aan vanaf heel jonge leeftijd. Aangezien we 1 keer hebben meegemaakt dat een pup van een week of 10 een 'vastloper' in de darmen heeft gekregen van een kippenvleugel, adviseer ik om tot een week of 8 a 12 de kippenbotten te malen of tenminste flink met een bijltje of snoeischaar te "mishandelen". Zelfs kippennekken zou ik tot 6 a 8 weken nog bewerken met een hamertje of achterkant van een bijltje. Maar, Arak is nu op een goede leeftijd om aan kippennekjes te beginnen en binnenkort ook met de wat grotere botten!
Door K@rin
#181755
OK, bedankt Lizzy !!
Ik denk, dat ik nog heel ff wacht met de kippenekken, want anders krijgt Janet misschien de zenuwen ::) ;D
Want, volgens mij heeft hij zo'n nek eerder op dan de grote Pyrs ::)
Ik kan hem toch ook wel een doorgezaagde kop geven, zodat hij een beetje het merg er uit kan halen en verder lekker kluiven ?
Door Lizzy
#181761
Karin & Pyrs schreef: OK, bedankt Lizzy !!
Ik denk, dat ik nog heel ff wacht met de kippenekken, want anders krijgt Janet misschien de zenuwen ::) ;D
Want, volgens mij heeft hij zo'n nek eerder op dan de grote Pyrs ::)
Ik kan hem toch ook wel een doorgezaagde kop geven, zodat hij een beetje het merg er uit kan halen en verder lekker kluiven ?
Ach, een nekje kan weinig kwaad, toch!

Een doorgezaagde kop van wat?
Door K@rin
#181783
Lizzy schreef:

Ach, een nekje kan weinig kwaad, toch!

Een doorgezaagde kop van wat?
uuuuuuuuuhhh zulke botten, die je bij Corine haalt ......
Volgens mij zijn dat overdwars gezaagde kalfsboegbotten. Eigenlijk opengezaagde mergpijpen .
Gebruikersavatar
Door Angelique
#181805
Karin & Pyrs schreef:

uuuuuuuuuhhh zulke botten, die je bij Corine haalt ......
Volgens mij zijn dat overdwars gezaagde kalfsboegbotten. Eigenlijk opengezaagde mergpijpen .
Afbeelding

Deze, en dan in de lengterichting doorgezaagd :D

Ik vind deze persoonlijk als bot erg hard en zou 'm niet snel aan een pup geven ook omdat de hoeveelheid merg misschien net teveel kan zijn.
Op die leeftijd gaf ik mijn puppen al een flink stuk lamsrib en liet ze daar lekker mee modderen totdat ze erbij neervielen :D
Door Lizzy
#181813
Angelique schreef:

Afbeelding

Deze, en dan in de lengterichting doorgezaagd :D

Ik vind deze persoonlijk als bot erg hard en zou 'm niet snel aan een pup geven ook omdat de hoeveelheid merg misschien net teveel kan zijn.
Op die leeftijd gaf ik mijn puppen al een flink stuk lamsrib en liet ze daar lekker mee modderen totdat ze erbij neervielen :D
Ja, deze zijn inderdaad ook behoorlijk hard en gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met die Dino-botten.

Maar waarom zouden deze te hard zijn?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#181822
Lizzy schreef:

Ja, deze zijn inderdaad ook behoorlijk hard en gewoon 1 op 1 vergelijkbaar met die Dino-botten.

Maar waarom zouden deze te hard zijn?
Ze zijn wel kleiner dan de dinobotten.

Uhuhu te hard... ??? omdat de groten hier alleen de bol eraf knagen en van de rest vliegen er bij de diehards alleen wat flinke stukken af die dan best scherp kunnen zijn. Lijkt me (afgezien van het merglebberen) weinig lol aan verder voor een pup met een melkgebitje.
Door K@rin
#181833
Angelique schreef: Op die leeftijd gaf ik mijn puppen al een flink stuk lamsrib en liet ze daar lekker mee modderen totdat ze erbij neervielen :D
Die heb ik ook nog in de vriezer liggen.
Die krijgt ie niet stuk dan ?
Hij heeft zo'n honger de hele dag (ook door de pred natuurlijk) en daarom wil ik hem tussendoor iets geven, waar hij dan lekker een poosje op kan kluiven.
Door 202spots
#181867
Afbeelding
Deze poten botten zijn heel erg hard ...en tenzij ie alleen aan 't dikke eind zou blijven kluiven,zou ik 't niet geven.
En Boegbotten is toch plat?? ...van schouder??
Of heb ik dat helemaal fout?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#181904
Karin & Pyrs schreef:

Die heb ik ook nog in de vriezer liggen.
Die krijgt ie niet stuk dan ?
Hij heeft zo'n honger de hele dag (ook door de pred natuurlijk) en daarom wil ik hem tussendoor iets geven, waar hij dan lekker een poosje op kan kluiven.
HIer konden ze daar heerlijk mee bezig zijn omdat daar natuurlijk ook nog wat vlees vanaf te kluiven is. Afhankelijk van zijn doorzettingsvermogen zou die wel wat van het bot kunnen eten, maar dat is dan zacht bot en niet van die harde stukken van de mergpijpen. Ik gaf ze meestal 1 rib en daarmee hadden ze lol voor tien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Nitus
#181905
Voor een pup met melktandjes maakt het toch niet uit of de botten hard zijn? Hij ruilt z'n tandjes straks toch in ;). En ondertussen is hij wel lekker bezig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door