Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1815919
Een kennis van me heeft een hovawart teefje van ongeveer 12 maanden. Ze heeft wel interesse in barf en heeft om te beginnen al KVV gekocht. Gisteren tijdens de wandeling nog erover gesproken en opeens stelt ze me de vraag hoe het zit met kwaliteit bot en spiervlees/orgaan en of daar ook controles op zijn en hoe het zat met bacteriën enz. Ik heb haar verteld dat veel van wat er gevoerd wordt ook gewoon voor menselijke consumptie geschikt is.

Maar hoe zit dat nu precies? Is er een bepaalde controle op het aangeboden bot en spiervlees? Heb me die vraag eigenlijk zelf nooit gesteld maar zette me wel aan het denken, zeker omdat ik het fijne er ook niet van weet.

Alvast bedankt voor de antwoorden en uitleg.
#1815945
Ik haal rund en lam bij de slacht en daar is alles eerst door een keurmeester gekeurd, ook vlees wat ik voor Jayden bestel. Zoals lamsstrotjes bijvoorbeeld, die worden normaal gesproken weggegooid. Als ik vlees wil hebben en het is iets wat normaal weggegooid wordt (kan ook zijn omdat er gewoon geen vraag naar is), zoals die strotjes dus, mag het alleen goedgekeurd worden als het vermeld wordt dat het voor de hond is.
De adressen waar ik vlees haal werken allemaal zo.
#1816059
Alles wat door de slager verkocht wordt is eerst gekeurd. Alle dieren die in Nederland regulier geslacht worden worden ook officieel gekeurd en al dan niet goedgekeurd voor consumptie. Dieren die afgekeurd worden mogen niet verkocht worden maar gaan naar de destructie en komen dan uiteindelijk in de brokken terecht  ::)

Delen van het dier die normaliter niet door mensen opgegeten worden worden niet afzonderlijk gekeurd, door mensen gegeten delen worden vaak steekproefsgewijs bekeken, mn lever omdat daar nog wel eens parasieten in zitten. Naast de keuring van het hele dier dus. Er zijn ook procedures voor checken op parasieten in spiervlees (finnen) en weer andere voor andere ziektes en ook bacterie-besmettingen en gehalte aan allerlei stoffen wordt bepaald.

Ik weet niet of alles dat Herby en consorten verkopen gekeurd is eerlijk gezegd, dat zou je hem moeten vragen. De procedures voor wild liggen wat anders dan voor slachtvee.
#1816083
Ik haal mijn spullen enkel bij bedrijven weg die onder toezicht staan van de Rv. Zodoende weet ik dat ik nooit vlees zal krijgen van voor consumptie afgekeurde dieren. Omdat er verder geen personen meer tussen zitten weet ik ook dat datgene wat ik koop b.v. niet al 3x ontdooid is geweest of dat het al 2 jaar bij een leverancier in de vriezer ligt.

Als er al gekeurd/gecontroleeerd zou worden bij barfleveranciers dan vermoed ik maar zo dat die keuring niet veel verder gaat dan het bekijken van het algemene plaatje (Hygiëne, herkomst e.d.). Denk niet dat men de losse producten gaat testen op de aanwezigheid van bacteriën. En als ik af en toe lees wat er soms bij de mensen afgeleverd wordt dan krijg ik het idee dat de controles echt nihil zijn. Het is immers maar diervoeder en daar ligt de prioriteit nu eenmaal niet zo hoog.
De regels die er zijn, b.v. dat deze producten niet meer bacteriën mogen bevatten dan vlees wat van de gewone slager afkomt omdat men ervan uitgaat dat je dit vlees veilig in je koelkast moet kunnen ontdooien naast je eigen pakje gehakt worden maar summier gecontroleerd. Dat is één van de redenen waarom er in kvv's geen vuile pens verwerkt mag zitten omdat dan de hoeveelheid bacteriën de toegestane norm snel zou overschrijden.

Dit alles neemt niet weg dat voor een hond een bacterie meer of minder niet erg is. Het gaat bij die regelgeving puur erom dat de mensen (kinderen) die ermee in aanraking kunnen komen er niet ziek van worden.  Geleuter/gepamper, hysterisch gedoe tot de mach van tien als je het mij vraagt, aangezien een kind net zo goed ziek kan worden als die een in de supermarkt gekocht kipfiletje gaat staan aflikken.
#1816354
TMG1961 schreef: Gisteren tijdens de wandeling nog erover gesproken en opeens stelt ze me de vraag hoe het zit met kwaliteit bot en spiervlees/orgaan en of daar ook controles op zijn en hoe het zat met bacteriën enz. Ik heb haar verteld dat veel van wat er gevoerd wordt ook gewoon voor menselijke consumptie geschikt is.

Maar hoe zit dat nu precies? Is er een bepaalde controle op het aangeboden bot en spiervlees? Heb me die vraag eigenlijk zelf nooit gesteld maar zette me wel aan het denken, zeker omdat ik het fijne er ook niet van weet.

Alvast bedankt voor de antwoorden en uitleg.
daar zul je nooit achter komen,

in eerste instantie zal 't slachtvlees best gekeurd zijn, daarna?
  beland 't meestal in een vriezer, voor verdere bewerking, omcatten van uhd data schijnt ook te gebeuren
er was ook zo'n uitzending van Keuringsdienst van Waarde?
dat ging over gehakt weliswaar van/voor de AH, wat zo maar 4 jaar oud kon zijn

't grootste probleem is denk ik,  't goed bevroren houden van de producten, tijdens transport;
dus idd niet 3 x ontdooien en weer invriezen

wat ik hier wel merk (of de katzels dan) is dat sommig vlees blijkbaar al een hoge bacteriele toestand had:
dat wil nog wel in de ochtend gegeten worden, maar laat in de avond ist al ranzig...plakkerig, ruikerig
  voor mij een teken dat 't niet 'goed'  behandeld is; tè veel bacterien bevatte

'k moet zeggen dat Dogshape altijd mooi vlees heeft geleverd, en de poelier wel 'ns wat minder  ;)

'vers', lees: constant gevroren vlees is echt nog wel enkele dagen goed houdbaar in meer of minder gekoelde toestand!

och en die worm-perikelen...die overleven niet (na een 2 weken) in de vriezer, dus neej, daar maak ik me niet druk om
#1818108
Ook vraag ik me af of die controles soms minder gelden voor Islamitische slagers. Van het slagertje hier in Delft (ook vermeld in de a la carte) heb ik wel eens orgaanvlees gekocht, dat duidelijk wat minder vers was. Was nog duur ook. En van slagerij West heb ik geitenribben gekregen die vriesbrand vertonen van het veel te lang in de vriezer liggen.
#1818215
Ik denk niet dat de controles minder of anders zijn. De regels zijn voor alle slagers hetzelfde. De kwaliteit van hun vlees kan wel anders zijn. Ik heb er hier twee vlakbij zitten. Eentje verkoopt vlees van goede kwaliteit, rundvlees afkomstig van koeien uit de Beemster en vlees van Texelse schapen, tweederangs vlees voor de honden heeft hij niet. De ander heeft vlees van veel mindere kwaliteit, en dat is al op het oog te zien. Hij is goedkoper en verkoopt vlees vooral afkomstig van de noodslacht. Hij bewaart in een vrieskist ook speciaal voor mensen die voor de hond kopen, doorgaans orgaanvlees dat hij over heeft en dat dus al te oud is om nog voor menselijke consumptie te mogen verkopen. En ja dan kan er ook wel vriesbrand inzitten. Of hij hiermee de regels overtreedt dat weet ik niet.
#1818502
Jasmin schreef: Ook vraag ik me af of die controles soms minder gelden voor Islamitische slagers. Van het slagertje hier in Delft (ook vermeld in de a la carte) heb ik wel eens orgaanvlees gekocht, dat duidelijk wat minder vers was. Was nog duur ook. En van slagerij West heb ik geitenribben gekregen die vriesbrand vertonen van het veel te lang in de vriezer liggen.
Dat wat ik bij het Islam Centrum koop, dat is altijd vers en altijd geschikt voor menselijke consumptie. En zo hoort het ook. Want zij zijn een slager dat vlees verkopen voor mensen. En dat wij het toevallig aan onze honden geven, soit. Wij zijn vegetariers maar onze buren leggen gerust wat van de geiten/lamsribbetjes op de BBQ. En ik geef alleen vlees aan mijn honden dat rechtstreeks van de slager/slachthuis/uitbeenderij komt. Ik geef geen onbeduidende rotzooi aan mijn honden.
#1818905
Ik geloof dat slagers niet zo heel frequent gecontroleerd worden.
In de buurt van de Dappermarkt heb ik een aantal Islamitische slagers gezien die gewoon hersens in de vitrine hadden liggen, terwijl dat echt niet verkocht mag worden vanwege de scrapie en de BSE. Ik weet dat de mannen van het IC daar speciaal een vergunning voor hebben (hem 'm gezien  :D) maar volgens mijn gewone slager worden die vergunningen vrijwel nooit afgegeven.
#1818982
Mevroi Kruim schreef: Ik geloof dat slagers niet zo heel frequent gecontroleerd worden.
In de buurt van de Dappermarkt heb ik een aantal Islamitische slagers gezien die gewoon hersens in de vitrine hadden liggen, terwijl dat echt niet verkocht mag worden vanwege de scrapie en de BSE. Ik weet dat de mannen van het IC daar speciaal een vergunning voor hebben (hem 'm gezien  :D) maar volgens mijn gewone slager worden die vergunningen vrijwel nooit afgegeven.
Ik dacht dat het met de leeftijd van het schaap/geit te maken had?

Vind ik ook dit:

Het is nog nooit aangetoond dat scrapie overdraagbaar is op mensen. Zelfs niet in landen waar hersenen of ogen van schapen worden gegeten, zoals in Afrika en Frankrijk. Voor alle zekerheid hebben overheden en de Nederlandse sector ervoor gekozen om met ingang van 1997 risico-organen van schapen en geiten ouder dan een jaar te verwijderen in de slachterij. Het gaat daarbij om organen zoals de hersenen, ogen, ruggenmerg en de milt waarin de prion, een eiwit dat de ziekte veroorzaakt, zich ophoopt.
#1819011
Jasmin schreef: Ook vraag ik me af of die controles soms minder gelden voor Islamitische slagers. Van het slagertje hier in Delft (ook vermeld in de a la carte) heb ik wel eens orgaanvlees gekocht, dat duidelijk wat minder vers was. Was nog duur ook. En van slagerij West heb ik geitenribben gekregen die vriesbrand vertonen van het veel te lang in de vriezer liggen.
De VWA staat natuurlijk niet dagelijks bij iedere slager het vlees wat in de vitrine ligt te controleren. Zolang je geen bedorven etenswaren hebt meegekregen is er ook weinig strafbaars gebeurd. Hier in de C1000 ligt afgeprijsd vlees wat op de datum is, dat is ook wat je dan noemt "minder vers" maar verder niet verboden om te verkopen.
Ben je ontevreden over een geleverd product dan kun je natuurlijk altijd bij de verkoper klagen.
#1819071
Mevroi Kruim schreef: Ik geloof dat slagers niet zo heel frequent gecontroleerd worden.
In de buurt van de Dappermarkt heb ik een aantal Islamitische slagers gezien die gewoon hersens in de vitrine hadden liggen, terwijl dat echt niet verkocht mag worden vanwege de scrapie en de BSE. Ik weet dat de mannen van het IC daar speciaal een vergunning voor hebben (hem 'm gezien  :D) maar volgens mijn gewone slager worden die vergunningen vrijwel nooit afgegeven.
ik ben heel blij met mijn vleesturk  :D
ik kan er vanalles halen en ze hebben ook een hele leuke groente/kruideniersafdeling.

dat is een vleesafdeling met aardig wat clandizie en bekend in A'dam, maar ze benen ook zelf uit. ik zie er vaak genoeg hele of halve schapen/lammeren naar binnen worden gereden en die worden dan achter verder verwerkt. Ze malen ook zelf hun gehakt en kunnen ook van stukken heel vlees gehakt malen als ik dat zou willen. Mss omdat ze zelf uitbenen dat ze wel die hersenen in de vitrine mogen leggen?
Er staan ook wat stickers en dingesen op de deur, mss zit daar wel een vergunning bij. Let ik eigenlijk niet zo op, ik voer geen losse hersenen en/of koppen.
#1819986
Bij de halal slager hier in de buurt is er altijd een arts/controleur aanwezig als er lammeren/geiten/schapen geslacht worden. Op die momenten hoef ik ook niet aan te komen dat ik niertjes/lever/long/pens wilt want dan krijg ik het niet.

Schapen mogen ook niet zomaar geslacht worden, die moeten een bepaald nummer hebben. (heeft met de registratie te maken oid) en daar houd deze halal slager zich ook aan ;) (ik heb namelijk al eens gevraagd hoeveel het me kost om een lam te laten slachten ;)

Als er vriesbrand in het vlees zit vind ik zelf niet zo'n heel groot probleem, het gebeurd me hier in de vriezer ook wel eens.
Iets wat bedorven is vind ik minder :-\ Is het nou krapjes en zijn mijn kipkarkassen bijv een beetje verkleurd, gooi ik het gewoon in de voerbak, maar als het al bijna zelf er weer uit zou lopen, gooi ik ze in de kliko, dan kunnen ze niet meer ver lopen ;) :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door