Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1818427
Vandaag lamsribben gehaald voor Jara. Vond ze toch wel redelijk groot, wel goed bevleesd. Wel even de snoeischaar erbij gehaald om te testen en ik kon ze makkelijk knippen, maar weet dat ik toch wat meer kracht in mijn handen heb dan vriendin, dus die maar even laten knippen omdat ik toch twijfelde. Maar ook zij kwam er redelijk makkelijk doorheen.

Maar mijn vraag is eigenlijk vanaf wanneer ik de ribben kan geven....Jara barft nu sinds 17 oktober volledig en tot nu toe geen enkel probleem met eend/fazant en konijnkarkas. Haaskarkas bewerk ik met de hamer voor (zijn vrij kale karkassen) Ze kauwt goed op de botten.
Kan ik haar nu al de ribben geven of is het beter daar nog even mee te wachten tot ze wat meer "gevorderd"is? Maw...hoe weet je wanneer je hond aan dit soort bot toe is??
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1818432
tja ,t gaat soms niet alleen om het kauwen/bijten van de hond , maar ook de vertering in de maag van de hond .
persoonlijk zou ik nog even wachten dat ze de juiste vertering heeft in dr maag , wat jij als baasje alleen in kan schatten wanneer dat is.
Door 202Spots
#1818440
Inplaats van alleen maar ribben als hele maaltijd, kan je b.v 2 ribben(aan elkaar) kunnen geven
en dan de rest van de normale hoeveelheid voer aanvullen met iets van kip of eend erbij.
Dan hoef ze niet in 1 keer alleen maar ribben te verteren.
Door jara
#1818441
hou haar ontlasting wel in de gaten en tot nu toe niets geks/verontrustends tegen gekomen (alleen een stuk hout van een stok die ze kapot lag te kauwen). Lijkt erop dat ze botten goed verteerd.  En juist doordat ze goed kauwt ben ik niet zo bang dat ze een rib in 1 keer naar binnen werkt. Maar misschien el beter nog even te wachten...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1818447
202Spots schreef: Inplaats van alleen maar ribben als hele maaltijd, kan je b.v 2 ribben(aan elkaar) kunnen geven
en dan de rest van de normale hoeveelheid voer aanvullen met iets van kip of eend erbij.
Dan hoef ze niet in 1 keer alleen maar ribben te verteren.
dit zou ook een goede mogelijkheid zijn
Door **Jolanda**
#1818450
De hond in je onderschrift vind ik nog erg jong uitzien...is het ook nog een lekker jong ding?
Als dat zo is zou ik zowiezo even wachten met ribben :-\ Jonge honden zijn niet altijd even handig met vleesbotten ::)

Minder dan 3 ribben aan elkaar zou ik persoonlijk niet geven :-\ Hier houd ik de ribben bij de borders vast voor de zekerheid, nadat Duster een stuk rib vast had zitten tussen zijn kiezen ::) Dit kan niet bij iedere hond, maar wanneer het kan heeft dat mijn (persoonlijke) voorkeur.
Door Lizzy
#1818505
Als het vleesbot dat je nu geeft goed verteerd wordt, dan kun je wel ribben geven. Maar wat ik doe is de lengte van de ribben afknippen. Zodat je het rugstuk met een klein stukje rib over houdt. Dat rug deel is zacht en die ribben zijn dan niet meer lang genoeg om kwaad te kunnen.
Door jara
#1818542
@ lizzy..en het deel wat je afgeknipt hebt hoe geef je dat dan ..... in kleinere stukken geknipt?

@jol...ja het is nog een lekker jong ding  :)...18 weken nu
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1818688
jara schreef: @ lizzy..en het deel wat je afgeknipt hebt hoe geef je dat dan ..... in kleinere stukken geknipt?

@jol...ja het is nog een lekker jong ding :)...18 weken nu
Ik heet geen Lizzy, maar ik zou dat rugstuk in zijn geheel geven zodat je hond er stukken kan afknagen.
Hier ging dat met jonge hond ook goed, maar dat waren ook boterzachte ribben en ook alleen het rugstukgedeelte.
Ik kan natuurlijk niet zien hoe jou ribben zijn.
Bij twijfel zou ik het nu niet geven en de ribben even laten wachten in de vriezer  ;)
Door Lizzy
#1818715
Nee, niet in stukken knippen! Je hond met er zelf stukjes afknagen. Maar aan dat rugstuk zitten geen scherpe stukjes bot dus dat is relatief zacht en veilig. Ik hoop tenminste dat er een rugstuk aan zit?

En net wat mijn voorgangster schrijft "bij twijfel niet doen".
Door jara
#1818744
ribdelen die ik heb is de gehele ribbenkast (linker en rechterzijde) inclusief rugstuk... ik plaats er vanavond ff een foto van (heb ze hier op mijn werk niet bij me  ;D )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door