Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1816514
Dinsdag zitten de nieten 10 dagen in Foppe en kunnen ze er uit. Kan ik dat zelf doen? Ik heb een ontnieter, maar heb nog nooit een hond met nieten gehad. Foppe is wel heel gemakkelijk, maar weet niet of het moeilijk is?
Gebruikersavatar
Door kira
#1816563
Ik heb inderdaad zo'n tang (die niet op een ontnieter lijkt). Ik weet dus alleen niet zo goed of ik het aandurf zelf te doen. Misschien dan nu naar de da met die tang en haar vragen mij 1 voor te doen zodat ik de andere zelf kan doen. Iets zegt mij dat Foppe nog wel vaker een kram in zijn lijf krijgt (het is echt zo'n jongetje met bulten en blauwe plekken, altijd net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek).
Door karenM
#1816594
kira schreef: Ik heb inderdaad zo'n tang (die niet op een ontnieter lijkt). Ik weet dus alleen niet zo goed of ik het aandurf zelf te doen. Misschien dan nu naar de da met die tang en haar vragen mij 1 voor te doen zodat ik de andere zelf kan doen. Iets zegt mij dat Foppe nog wel vaker een kram in zijn lijf krijgt (het is echt zo'n jongetje met bulten en blauwe plekken, altijd net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek).
het is wel gemakkelijk hoor, een handigheidje ;)
Het tangetje is een soort van schaartje. Je zet het knip-bekje ik het midden van het krammetje, je knipt-knijpt, de pootjes van het krammetje buigen dan naar buiten, en je trekt het krammetje er dan in dezelfde beweging er naar boven uit.
Ik heb zelf eens een wond gehad die met krammen was gehecht, en je voelt er nauwelijks iets van als ze er uit worden gehaald, ook niet als ze een klein beetje vast zitten. Dus ik denk dat Foppe er ook niet veel van zal merken.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1816614
Bij Djody heb ik het laten doen, maar zij had de krammen ook in haar lip zitten, dus niet zo'n fijne plek.
We hebben haar ook met 3 man moeten vasthouden, voordat de DA ze er uberhaupt eruit kon halen.
Door diergedrag
#1816831
Met het speciale tangetje gaat het erg makkelijk. Je kunt het ook met iets anders doorknippen.
Waarom probeer je het niet gewoon? Je kan dan altijd nog besluiten dat je het liever laat doen.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1816835
Gewoon zelf doen! Is echt goed te doen.
Zeker met het handige tangetje (sprak zij uit ervaring).
Kan me trouwens goed voorstellen dat je twijfelt, maar ik sluit me aan bij karenM: is echt makkelijk en niet pijnlijk voor je hond.
Nietjes worden in de regel verwijderd tussen de 7 a 10 dagen.
Als ik je nog een tip mag geven?!
Niet te lang wachten want dan kunnen de nietjes vast gaan zitten in de huid en dan wordt het pijnlijk bij het verwijderen.

Succes!
Ineke
Door karenM
#1816864
diergedrag schreef: Met het speciale tangetje gaat het erg makkelijk. Je kunt het ook met iets anders doorknippen.
Waarom probeer je het niet gewoon? Je kan dan altijd nog besluiten dat je het liever laat doen.
de nietjes moeten zeker niet doorgeknipt worden! Je buigt ze uit elkaar met het tangetje waardoor je de 'pootje' recht uit het vel kan trekken. Niet echt knippen dus hoor!
Gebruikersavatar
Door kira
#1818161
Ik heb een tangetje en morgen gaat het gebeuren. Ik probeer Foppe alleen te "opereren". Volgens wat ik begreep moest ik ze uit elkaar duwen (beetje plastisch uitgedrukt), niet trekken dan scheurde de huid.
Door diergedrag
#1818320
Heel ingenieus, dat tangetje! :)
De hechting zit als een soort rechthoekje in de huid met bovenop een lange zijde en in het midden van de lange zijde aan de onderkant zit een kleine opening. Met het tangetje pak je de bovenzijde van de rechthoek beet en het tangetje maakt daar een vouw in zodat de zijkanten omhoog buigen (de huid uit) en ze met hun puntjes recht naar beneden steken.
Je hoeft alleen het tangetje onder de kram te schuiven en het tangetje in te drukken. De kram komt dan in het tangetje te hangen en omdat de kram is opgevouwen til je hem er zo uit en kan er niets misgaan!
Het gaat helemaal lukken morgen!
Door diergedrag
#1818380
Hier even een fotootje ter verduidelijking Afbeelding
Links een ongebruikt krammetje, rechts zoals het uit het tangetje komt (vouw in de bovenste lange zijde en de zijkanten zijn omhoog gebogen).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1818956
diergedrag schreef: Hier even een fotootje ter verduidelijking Afbeelding
Links een ongebruikt krammetje, rechts zoals het uit het tangetje komt (vouw in de bovenste lange zijde en de zijkanten zijn omhoog gebogen).
Mooi! Heb je toevallig ook een foto van het gebruikte tangetje?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door