Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Annemoppie
#1816491
Hallo allemaal,

mijn naam is Annemieke en ik heb een boxer, Ximbo van 22 maanden oud.  :D
Ik heb hem altijd brok gevoerd maar daar kon hij niet tegen. Hij werd daar hyperactief van
en kreeg oorontstekingen.  :( Dus een enorme zoektocht gehouden naar een betere brok en gevonden
maar mijn hemel, wat is dat duur! We zijn toen overgestapt naar kvv met het idee om later te gaan barfen.
Ik geef hem nu sinds twee weken allen nog maar vlees (bot en kip enzo) omdat ik er achter kwam
dat in de kvv ook lijnzaad zit. Hij kreeg ook weer last van z'n oren. Ondertussen heb ik me ingelezen hier
op het forum en heb ik een eerste menu samengesteld. Ik heb een verhouding gebruikt volgens de rekenhulp
dus 40% rauwe vleesbotten, 35% spiervlees, 15% orgaan, 5%groenten en 5% vis.
Ximbo weegt nu 28 kilo en het is gebaseerd op 2% van zijn lichaamsgewicht.

maandag
420 gr kippennekken
84 gr kippenhart
28 gr groenten (gekookte groenten )

dinsdag
420 gr konijnenpoten
84 gr kippenlever
28 gr groenten

woensdag
224 gr kippennek
196 gr rundergehakt
84 gr kippenniertjes
28 gr groenten

donderdag
224 gr geitenvlees met bot
196 gr kalfslap
84 gr runderlong
28 groenten

vrijdag
196 gr makreel
224 gr kippennek
84 gr groenten

zaterdag
420 gr konijnenpoten
168 gr kippenhart
84 gr groenten

zondag
420 gr kippenvleugels
84 gr lamshart
84 gr groenten

Ik ben heel benieuwd of ik in de goeie richting zit met dit menu?

groetjes Annemieke
Door Rimanda
#1816627
Welkom... Leuk weer een boxer :)
Heb het verder niet nagerekend allemaal maar zie wel erg veel kip..
En misschien dat je ipv kippennekken aan karkasjes kan komen.. Nekjes zijn wel erg klein als maaltijd voor een boxer ;)
Laatst gewijzigd door Rimanda op zo 07 nov 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1816628
Welkom hier!

Je menu ziet er goed uit! Goede afwisseling!
Wel een paar kleine puntjes, ik zou de kalfslap en runderlong op den duur vervangen door wat anders, want dat bevat weinig voedingsstoffen.
Voor een keer niet erg dus, maar ik zou het niet standaard in je menu stoppen  ;)
Geitenvlees met bot zou ik niet mee beginnen, dat zijn echt gevorderdenbotten, beter kun je dan parelhoenkarkas of konijn ofzo geven.

Kippennierjes ga je denk ik ook niet vinden, die zijn zo klein dat ze niet los verkocht worden.
Je kunt dan beter lamsnieren, geitennieren of rundernier geven.
#1816656
Dankjulliewel voor de snelle reacties!!

Hij slikt inderdaad de kippen nekken bijna heel naar binnen, heb ze uit de hand geprobeerd te voeren,
maar daar werd hij erg schrokkerig van.

Ik heb inderdaad begrepen dat kippeniertjes wel erg klein zijn  ;D
Kan ik die ook vervangen voor kippelevers? Of is het belangrijk dat er ook nier in zit?
Verder vroeg ik me af of ik teveel kip erin verwerkt heb of is dat niet zo erg?

Ik kan hier bij de islamitische slager vooral kip en konijn krijgen. Voor andere  
vleessoorten moet ik nog op zoek naar adressen in Amsterdam.

Misschien een domme vraag, maar waar kopen jullie karkassen van bijv. konijn en kip.
Ik heb tot nu toe alleen maar vleugels enzo gevonden.

groetjes Annemieke
Door Limpy
#1816709
Je zou ook lamsnieren of konijnennieren kunnen geven. (bij de konijn zit wel vrij veel vet aan)
Nee, nier is niet vergelijkbaar met lever, andere vitamines en zo....

Qua nekken zou je anders eens eendennekken kunnen proberen, zou een boxer aan moeten kunnen (zijn groter dan de lullige kippennekjes)
Of idd eens hele kwartels of parelhoen geven, is lekker beginnersbot (=zacht)

Je woont dus in A´dam? Op de albertcuyp staat een poelier die blote kwartels en parelhoenen verkoopt.
Er wordt hier veel online besteld, al dan niet samen - zie verzamelplaats - ik ga eind dec of begin jan weer bij richard bestellen, als je wilt kun je wel wat meebestellen om wat dingen uit te proberen (ik woon ook in A´dam)  (zie www.richardversvoeding.nl voor assortiment)

Anders is de vergulde hond in de 2e jansteenstraat ook een leuke barfwinkel, eigenaresse Eva is ook zo lief om dingen voor je te zoeken als je er om vraagt.
En op de rijnstraat zit natuurlijk gezonde dieren die ook veel mooi gevulde vriezers hebben en op de van woustraat zit zoo-natuurlijk, ook een leuke barfwinkel...
#1816762
Dankjewel Tanja,

De vergulde hond ken ik, via Eva ben ik met het versvlees begonnen en later
afgewisseld met botten. Daar kan ik inderdaad kipkarkassen krijgen, dat was ik even vergeten.
Natuurlijk gezonde dieren heb ik vanavond op internet gezien en die vond
een uitgebreid assortiment hebben. ik ga daar zeker kijken!
Ik ga proberen om wat kip te vervangen voor andere dieren, intussen ga ik dit menu uitproberen.
Ximbo krijgt trouwens ook eens per week een rauw ei erbij, vind ie heerlijk!  :P

dankjulliewel alvast, Annemieke
Door Limpy
#1816781
Your welcome.  Natuurlijke gezonde dieren is fijne winkel, ik kom daar ook regelmatig, zij bestellen ook extra op aanvraag!
En bij Eva winkelen is alleen al leuk om ook effe bij te kletsen met dr en te zien hoe Amár gegroeit is :smitten:

Mocht je wat van richard willen meebestellen, geef tzt maar een gil/blaf via pb....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door