Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#180741
Onze maltezer heeft in de winter altijd een tamelijk roze neus, pigmentverlies dus. Zou dit met spinazie alleen kunnen verbeteren of kan ik beter ook bijvoorbeeld vlierbes/brandneteldragees bijgeven? Of andere groentes?
Ik heb gelezen dat je van spinazie niet teveel mag geven, maar hoeveel mag zo'n klein beestje (5,5kg) dan eigenlijk hebben? En de andere honden? (ong. 35 en 40kg)?
We hebben van die spinazieblokjes (zonder room !) in de diepvries liggen, ze vinden het in elk geval lekkerrrrr!!! :D ;)
Door Lizzy
#180744
Het gaat dus om (qua pigment verlies) ijzer en jodium. Je kunt wel spinazie geven, maar of dat gaat helpen bij het pigment verlies...? Ik zou (als ik jou was) ook wat jodiumhoudende groentes geven. Ik denk dan aan waterkers, zeewier, zeekraal. Ik denk overigens dat peterselie meer ijzer bevat als spinazie. Lever bevat trouwens ook veel ijzer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 05 okt 2004, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#180765
Aan welke hoeveelheden had je voor zo'n maltezertje dan gedacht voor de peterselie, de waterkers enzo? Gewoon een klein beetje onder het eten mengen?
In Duck zit ook lever, kan hij dan zo nu en dan voor de tweede maaltijd die dag bvb wat minder Duck en daar dan nog wat extra lever en groenten bij, of geen Duck en alleen maar lever en groenten? (werkt lever trouwens niet laxerend?)
En vermits ze allemaal graag spinazie lusten wil ik dat toch ook af en toe geven, maar hoeveel is niet te veel? :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180779
Ik denk als je het af en toe er bij wil geven, ongeveer 20% van het totaal gewicht voer per dag? :-\ Dat doe ik bij Gitte ook (wel om een andere reden).
Dus als jouw hond zeg maar 100 gr. op een dag krijgt kun je er volgens mij wel 20 gram spinazie bij doen.
Door 202spots
#180802
Spinazie bevat oxalates wat de calcium opname kan verhinderen.
Ik vind 20% echt TEveel hoor.
Ik zou niet meer dan 'n paar blaadjes per dag geven.
Peterselie heeft meer oxalates dan spinazie,dus dat zou ik nog minder geven..
'n klein beetje kelp poeder door 't eten helpt ook goed bij pigmentverlies.

Voor vergelijking:
Raw Vegetable Oxalate content
milligrams per 100 gram serving
Parsley 1700 (peterselie)
Chives 1480 (bieslook)
Spinach 970 (spinazie)
Beet greens 610 (blad van bietjes)
Carrots 500 (wortels)
Broccoli 190
Celery 190
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180813
202spots schreef: Spinazie bevat oxalates wat de calcium opname kan verhinderen.
Ik vind 20% echt TEveel hoor.
Ik zou niet meer dan 'n paar blaadjes per dag geven.
Peterselie heeft meer oxalates dan spinazie,dus dat zou ik nog minder geven..
'n klein beetje kelp poeder door 't eten helpt ook goed bij pigmentverlies.

Voor vergelijking:
Raw Vegetable Oxalate content
milligrams per 100 gram serving
Parsley 1700 (peterselie)
Chives 1480 (bieslook)
Spinach 970 (spinazie)
Beet greens 610 (blad van bietjes)
Carrots 500 (wortels)
Broccoli 190
Celery 190
Ik leer hier dus elke dag weer bij :), dat van het verhinderen van de opname van calcium wist ik dus niet :-[.
Zelf geef ik eigenlijk zelden 1 soort groentes, maar meestal een mix, maar dan zal ik met door jouw genoemde groentes extra opletten.
Door 202spots
#180825
De groentes die hier staan, zijn alleen om te vergelijken.
Je kan zien dat spinazie b.v veel meer bevat dan bleekselderie of broccoli.
Ik geef ook nooit 1 soort groentes hoor,maar gebruik eigenlijk nooit spinazie in de mix die ik maak.
Ik gebruik dus wel de bleekselderij,wortels,broccoli,soms bietjes blad,en ook wel wat peterselie erbij,en nog 'n stelletje andere groentes.
Je kan best wel 'n handje vol spinazie door de groentemix doen hoor,maar ik zou dus niet elke dag 'n grote hoeveelheid spinazie geven.
Door casangio
#181254
202spots schreef: Spinazie bevat oxalates wat de calcium opname kan verhinderen.
Ik vind 20% echt TEveel hoor.
Ik zou niet meer dan 'n paar blaadjes per dag geven.
Peterselie heeft meer oxalates dan spinazie,dus dat zou ik nog minder geven..
'n klein beetje kelp poeder door 't eten helpt ook goed bij pigmentverlies.

Voor vergelijking:
Raw Vegetable Oxalate content
milligrams per 100 gram serving
Parsley 1700 (peterselie)
Chives 1480 (bieslook)
Spinach 970 (spinazie)
Beet greens 610 (blad van bietjes)
Carrots 500 (wortels)
Broccoli 190
Celery 190


Jeetje, heb ze net voor het eerst vanmorgen alleen spinazie bij het vlees gedaan. Ze lusten de laatste tijd hun eten bijna niet meer omdat er altijd groentenmix in zit. Ik word hier niet goed. Ik kan wel het eten weer wegzetten maar dan hoor ik de ganse dag en/of nacht gerommel in de darmen. Dus als ze niet ziek zijn heb ik liever dat ze hun voer opeten. Maar de laatste tijd hebben ze geen zin meer in de groentenmix. Wel als ik alles apart voer, zoals witlof, spinazie, boontjes, enz. dan gaat het er weer in als koek voor zolang het duurt. Mijn ervaring met de honden is dat sinds ze zo gevarieerd voer krijgen, ze steeds kieskeuriger worden. In het begin als je overstapt op barfen weten ze niet hoe snel ze alles moeten verorberen, maar als ze het al een tijdje krijgen wordt het een gewoonte. Dus omdat ze nu verzadigd zijn van gemixte groenten was ik gestart met alles maar apart te geven, dus iedere dag iets anders. Ik wist niet dat door spinazie de calcuimopname wordt verhinderd. Dat geldt dan toch ook voor ons als mens.
Zijn er hier nog meer waarvan de honden door kvv of door barfen zo kieskeurig zijn geworden??? Onze Santos heeft het liefst iedere dag lamsribben of nek. Daar gaat ie voor staan janken als een gek. Hij haalt al zijn neus op voor konijn, vis, parelhoen. Hij eet het wel maar hij is niet meer zo enthousiast zoals in het begin.
Ik zou hem iedere dag lamsvlees met bot kunnen voeren, want daar gaat ie voor, maar dat is veel te eentonig. Bah, bah, honden kunnen ook soms wel ondankbaar zijn.
Laatst gewijzigd door casangio op wo 06 okt 2004, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door willieD
#181292
CaSanGio schreef: Dat geldt dan toch ook voor ons als mens.

ja,heb je nooit de spotjes op t.v gezien??
meisje met gebroken arm en spinazie ;)

is dit goed??
of slecht??
niet goed dus.

een paar blaadjes spinazie is genoeg in mix en anders geef je gewoon een tijdje geen mix! of groente.
Gebruikersavatar
Door Binno
#181315
Valt hier nog wel mee met de kieskeurigheid, alhoewel ze toch soms staan te kijken van "oh, is het dat maar..." >:(

Eigenlijk zit ik nog wel met de vraag of lever (en ander orgaanvlees) laxerend werkt en hoeveel ze daar mogen van eten als ze dagelijks toch al Duck krijgen...? Kan ik dat dus mengen, of toch beter een aparte maaltijd van maken met groentjes erbij?
Krijgen ze dan niet teveel orgaanvlees? ???
Of maakt dat niet veel uit als het maar af en toe is?
De bedoeling is dus niet om volledig zelf samen te stellen maar voornamelijk kvv te geven aangevuld met Barf.
Ze krijgen dus ook al afwisselend kip, konijn, vis, af en toe een eitje en wat groentes, maar wou dus ook eens hart, lever enz. geven.
Door Lizzy
#181333
CaSanGio schreef:

Jeetje, heb ze net voor het eerst vanmorgen alleen spinazie bij het vlees gedaan. Ze lusten de laatste tijd hun eten bijna niet meer omdat er altijd groentenmix in zit. Ik word hier niet goed. Ik kan wel het eten weer wegzetten maar dan hoor ik de ganse dag en/of nacht gerommel in de darmen. Dus als ze niet ziek zijn heb ik liever dat ze hun voer opeten. Maar de laatste tijd hebben ze geen zin meer in de groentenmix. Wel als ik alles apart voer, zoals witlof, spinazie, boontjes, enz. dan gaat het er weer in als koek voor zolang het duurt. Mijn ervaring met de honden is dat sinds ze zo gevarieerd voer krijgen, ze steeds kieskeuriger worden. In het begin als je overstapt op barfen weten ze niet hoe snel ze alles moeten verorberen, maar als ze het al een tijdje krijgen wordt het een gewoonte. Dus omdat ze nu verzadigd zijn van gemixte groenten was ik gestart met alles maar apart te geven, dus iedere dag iets anders. Ik wist niet dat door spinazie de calcuimopname wordt verhinderd. Dat geldt dan toch ook voor ons als mens.
Zijn er hier nog meer waarvan de honden door kvv of door barfen zo kieskeurig zijn geworden??? Onze Santos heeft het liefst iedere dag lamsribben of nek. Daar gaat ie voor staan janken als een gek. Hij haalt al zijn neus op voor konijn, vis, parelhoen. Hij eet het wel maar hij is niet meer zo enthousiast zoals in het begin.
Ik zou hem iedere dag lamsvlees met bot kunnen voeren, want daar gaat ie voor, maar dat is veel te eentonig. Bah, bah, honden kunnen ook soms wel ondankbaar zijn.
Mijn honden eten alles dat ik hen voorschotel. Pinkel heeft een tijdje wat mutserig gedaan met haar gevogelte, maar ik denk dat dat eerder met de dood van Whoofer te maken heeft gehad. Ze eet het nu gewoon weer op namelijk.

Maar, ik ben ook niet van het kinderachtige hoor. En dat weten ze. Als ze niet direct hun eten opeten, haal ik het weg en krijgen ze bij de volgende maaltijd hetzelfde nog een keer aangeboden. Ik laat hier dus absoluut geen ruimte over om te trutten met eten, maar ik moet er dan ook eerlijkheidshalve weer aan toevoegen dat Dalmaten meestal vreetschuren zijn.

OK, als ze de groentemix niet lusten, dan zou je een keer het volgende kunnen proberen. Je maakt een groentemix van echt heftige groentes als alfalfaspruiten en wat verse kruiden en een groente als waterkers en wat knoflook. Dit staat stijf van de vitamines/mineralen. Goed, als je dit nu in ijsblokbakjes vriest en ze gewoon ieder 1 ijsblokje geeft, dan heb je kans dat ze het best opeten omdat de hoeveelheid gewoon klein (maar geconcentreerd) is.

En als ze dat ook niet moeten, nou dan zou ik ze ook maar eens een tijdje proberen zonder te voeren. Een beetje voeren ala Tom Lonsdale. Dus hele (of denkbeeldige) prooidieren en wat gezonde tafelrestjes. Er zijn namelijk ook zat mensen en groeperingen die het voeren van groentes absolute onzin vinden. En naar wat ik uit hun verhalen mag geloven zijn hun honden in top-conditie. (ik geef zelf graag groentes maar mij zal je niet horen zeggen dat je je hond onmogelijk gezond kan houden zonder groentes).
Door Lizzy
#181337
Over peterselie schrijft JdBL trouwens het volgende:

'het blad is geliefd bij schapen en geiten. Het verhoogt hun melkgift en het beschermt ze tegen voetkwalen. Het is rijk aan ijzer en koper en verrijkt het bloed. De plan bevat een etherische olie die een goede spijsvertering bevordert. Het is ook belangrijk bij de behandeling van kwalen van de urinewegen. Ook tegen reumatische aandoeningen en waterzucht.

Toepassingen: alle nier en blaaskwalen, gruis en stenen, verstoppingen, geelzucht, waterzucht, zwaarlijvigheid, wormen. Reumatiek, zenuwontsteking, gewrichtsontsteking en zwellingen".

Niet iets om iedere dag te geven, maar kan zeker z'n waarde hebben!

Over spinazie trouwens dit (uit de voedingswijzer):

"De grote hoeveelheden ijzer en calcium in spinazie worden niet gemakkelijk door het lichaam opgenomen, want in spinazie zit ook veel oxaalzuur. Dit zuur verbindt zich met de mineralen en wordt dan als onverteerbaar zout uitgescheiden. Maar spinazie bevat ook rijk veel van het donkergroene plantensap chlorofyl. Patienten met bloedarmoede of mensen die last hebben van vermoeidheid of mentaal onder druk staan, kunnen dit goed gebruiken (het liefst rauw in salades). Spinazie bevat ook buitengewoon veel foliumzuur, wat gmakkelijk opgenomen wordt".

Met andere woorden: ieder nadeel heb z'n voordeel ;D
Door casangio
#181373
Iedereen bedankt voor de reactie. Ik probeer dat eens wat jij voorstelt Lizzy. Ik ben anders ook niet zo mutserig met eten, maar als ik die darmen hoor rommelen dan krijg ik het op mijn heupen, want ze liggen bij me 's nachts (niet in bed hoor!!!) maar daar kan ik dan niet meer van slapen. Laatst lustte Santos zijn vis niet, nou dat heb ik geweten, gerommel hier en gepiep daar uit die darmen en dat gaat niet zo maar 1,2, 3 over, vandaar dat ik graag heb dat ze eten als ze niet ziek zijn.
Gebruikersavatar
Door Binno
#181416
Binno schreef: Eigenlijk zit ik nog wel met de vraag of lever (en ander orgaanvlees) laxerend werkt en hoeveel ze daar mogen van eten als ze dagelijks toch al Duck krijgen...? Kan ik dat dus mengen, of toch beter een aparte maaltijd van maken met groentjes erbij?
Krijgen ze dan niet teveel orgaanvlees? ???
Thanx... ;) Dat van die groenten is mij al een stuk duidelijker nu. :D
Kan er mij ook nog iemand vertellen hoe het zit met het geven van extra orgaanvlees als je al kvv geeft? :-\
Door Lizzy
#181422
Binno schreef: Valt hier nog wel mee met de kieskeurigheid, alhoewel ze toch soms staan te kijken van "oh, is het dat maar..." >:(

Eigenlijk zit ik nog wel met de vraag of lever (en ander orgaanvlees) laxerend werkt en hoeveel ze daar mogen van eten als ze dagelijks toch al Duck krijgen...? Kan ik dat dus mengen, of toch beter een aparte maaltijd van maken met groentjes erbij?
Ik zou het zelf nooit door KVV mengen. Ik vind persoonlijk dat daar al meer als genoeg orgaanvlees in zit.
Krijgen ze dan niet teveel orgaanvlees? ???
Of maakt dat niet veel uit als het maar af en toe is?
De bedoeling is dus niet om volledig zelf samen te stellen maar voornamelijk kvv te geven aangevuld met Barf.
Ze krijgen dus ook al afwisselend kip, konijn, vis, af en toe een eitje en wat groentes, maar wou dus ook eens hart, lever enz. geven.
Ik zou het absoluut niet te vaak geven, als ik in jouw schoenen stond. (Ik zou persoonlijk helemaal geen orgaanvlees erbij geven). Want, alle versvleessoorten bevatten al veel orgaanvlees. En als je zelf samenstelt dan ga je er vanuit dat een procent of 15% en maximaal 20% mag bestaan uit orgaanvlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door