Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#181291
Ik had volgens het schema van de DA mijn drie binnenkatten vorige maand moeten laten enten met de cocktail. Nu heb ik al besloten om mijn twee gezonde katten Nero en Dayna niet meer te laten enten tegen kattenziekte, maar nog wel om de drie jaar tegen niesziekte. Het gaat eigenlijk om Dante. Zoals jullie weten heeft hij nierfalen. Dante wordt op 1 november 4 jaar en is altijd volgens schema geënt. Als kitten is hij 2x geënt met nr. 10 en 12 (Fel-O-Vax i-CHP van Fort Dodge) en tot vorig jaar kreeg hij jaarlijks de cocktail (Felocell CVR van Pfizer). Vorig jaar dus alleen de niesziekte (Felocell RC van Pfizer). Nu heeft Dante het waarschijnlijk al vanaf zijn geboorte aan zijn nieren, en ik heb geen idee wat de gevolgen daarvan zijn voor zijn immuunsysteem. Met andere woorden, heeft mijn ventje nog wel genoeg antistoffen tegen kattenziekte, werkt zo’n enting wel net zo lang bij nierpatiënten als bij gezonde katten? Ik heb namelijk ergens gelezen dat juist nierpatiënten sneller ziek worden en als een enting dit kan voorkomen dan twijfel ik dus of ik hem niet gewoon moet laten enten. Is er geen titer test voor katten?

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door Hitam
#181410
Volgens mij heb ik onlangs nog ergens gelezen dat met name de niesziekte enting desastreus kan zijn voor de nieren. De entstof wordt gemaakt met kattenniercellen en er kunnen ook antilichamen tegen deze cellen gemaakt worden.
Het moet wel mogelijk zijn om titers te meten van katten. Ik heb er echter geen sneltest voor zoals bij de hond. Dan moeten ze apart bepaald worden (veel bloed nodig) en opgestuurd. Dat is ook wat duurder. Geen idee hoeveel maar houd rekening met €60-90 euro per bepaling.

Kattenziekte is een ziekte die voornamelijk voor kittens gevaarlijk is en het komt bijna niet meer voor. Je moest eens weten hoeveel ongeënte katten er rondlopen. Ik zou het risico niet nemen dat hij nog zieker wordt en niet enten.
Door Rosita
#183657
Jeetje, best wel eng dat ze de enting voor niesziekte van niercellen maken :P. Jammer dat er geen sneltest is voor katten :(. Ik heb gelezen dat Felocell minstens 3 jaar werkzaam is dus ik kan volgend jaar altijd nog hun titers apart laten bepalen (het geld maakt me overigens niks uit ;)). Op het ogenblik gaat het met Dante goed en gezien het binnenkatten zijn en wij zelf ook haast nooit met andere katten in aanraking komen denk ik dat de kans inderdaad groter is dat hij ziek wordt van de enting.

Groetjes Rosita
Door Marieke
#184513
enten tegen niesziekte lijkt me eigenlijk ook overbodig....wat is niesziekte nou? mijn dierenarts zei zelf dat niesziekte vooral gevaarlijk is voor kittens als ze daardoor niet meer gaan eten/drinken en ernstig verzwakt raken.
Laatst gewijzigd door Marieke op zo 10 okt 2004, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#185002
Marieke schreef: enten tegen niesziekte lijkt me eigenlijk ook overbodig....wat is niesziekte nou? mijn dierenarts zei zelf dat niesziekte vooral gevaarlijk is voor kittens als ze daardoor niet meer gaan eten/drinken en ernstig verzwakt raken.
Nou nou, dat is nogal een uitspraak. Ook volwassen katten kunnen "zo ziek als een hond" worden van de niesziekte en niet meer eten van de grote hoeveelheid snot en zelfs bloed niezen. Ook dwangvoederen is bij deze volwassen dieren noodzakelijk om niet te veel te verzwakken. Dus dat niesziekte niet gevaarlijk is, is onzin!
Door An
#190205
Lilly heeft net niesziekte gehad. Als je er snel bij bent is het miss niet levensbedreigend, maar ze was er toch behoorlijk beroerd van hoor!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#190231
An schreef: Lilly heeft net niesziekte gehad. Als je er snel bij bent is het miss niet levensbedreigend, maar ze was er toch behoorlijk beroerd van hoor!
Niesziekte heb je ook net als kennelhoest in gradaties, bij kittens is een ernstige niesziekte altijd gevaarlijk maar ook nog eens zo dat de kat altijd er last van blijft houden in zijn verdere leven in de vorm van snel vieze ogen en een soort van chronische verkoudheid die elke keer de kop kan opsteken.
Door ~Joke~
#196545
Smokey en Bandit beide volwassen huiskatten, waren vorig jaar ingeent tegen niesziekte omdat ze naar het poezenpension gingen. Smokey kwam niezend weer thuis en is doodziek geworden. Hij heeft dagenlang met zijn bekje opengelegen en wilde niet eten. Hij nieste zo erg dat het snot overal zat. Ik dacht dat hij dood zou gaan. Bandit kreeg het ook maar in veel lichtere mate. Voor mij geen vaccinatie tegen niesziekte meer omdat ze ondanks de enting evengoed doodziek kunnen worden...
Door Loeka
#196677
Het ligt er maar aan welke enting ze gekregen hebben.
Bij niesziekte zijn er voornamelijk 3 soorten verwekkers:

- Herpesvirus
- FC-Virus
- Chlamydia(bacterie)

Was hij tegen alle 3 geent? Hoe lang van te voren was hij geent voordat hij naar pension ging?
Door ~Joke~
#196765
Loeka schreef: Het ligt er maar aan welke enting ze gekregen hebben.
Bij niesziekte zijn er voornamelijk 3 soorten verwekkers:

- Herpesvirus
- FC-Virus
- Chlamydia(bacterie)

Was hij tegen alle 3 geent? Hoe lang van te voren was hij geent voordat hij naar pension ging?
Ze waren gevaccineerd tegen kattenziekte [levend verzwakt] en niesziekte ongeveer 3 weken voordat ze naar het pension gingen. Het zijn gecastreerde huiskatten dus de andere vaccinaties hadden ze niet nodig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door