Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door margreet
#1813163
Zoals een hoop van jullie weten is bram nogal moeilijk met andere reuen, nu heeft hij al twee keer een implantaat gehad en dan gaat het eigenlijk best goed.
Nu zit ik met de vraag, derde implantaat of castreren?
Wat is beter voor de hond zelf?
Kortom wat vinden jullie de voor en of nadelen van castratie?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nogal eens hoor dat het karakter verandert en dat de onzekerheid van een hond toeneemt,dat er sommige honden incontinent worden en meer van die verhalen,dat maakt mij aan het twijfelen.
Maar aan de andere kant, hoelang kan je doorgaan met een implantaat,misschien weten de dierenartsen onder ons hier een antwoord op?
Door hannabelgje
#1813174
Ik zou denk ik gaan voor een implantaat. Castratie vind ik zo defenitief en als hij op latere leeftijd last krijgt van zijn gewrichten is het toch beter dat hij niet gecastreert is volgens mij.
Door Lil
#1813180
ik heb er nog niet van gehoord dat reuen incontinent worden, wel teven.
Nadeel: je reu kan heel aantrekkelijk gaan ruiken voor andere reuen. Ruim vier jaar geen last van dit nadeel gehad tot een jaar geleden. Blijkbaar kan dit euvel dus ook nog een aantal jaren na de castratie zich voordoen.

Is het gedrag van een reu bij een implantaat anders dan bij een echte castratie? Vaak wordt de tip gegeven zodat je kunt zien wat het met het gedrag van je reu doet. Onzekere honden kunnen inderdaad nog onzekerder worden. Alhoewel ik hier dus niets van gemerkt heb. Nu is de mijne niet echt onzeker, maar wel naar bepaalde reuen (omdat hij meerdere keren behoorlijk gebeten is geweest).

Wat de nadelen zijn van het langdurige gebruik van een implantaat weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1813196
Volgens mij is continent worden alleen bij teven het geval.  (zie nu dat Lil dat ook al schreef). Er zijn natuurlijk wat nadelen aan verbonden, maar ik moet zeggen, die reuen hier die wat pittig waren, die zijn er na castratie wel gezelliger op geworden. Niet dat ze toen ineens alle reuen leuk vonden, maar de scherpe kanten waren er wel vanaf. Qua karakter in de dagelijkse omgang zijn ze voor mij hetzelfde gebleven. Ik heb ze niet onzeker zien worden.
Dus tja, ik weet niet wat de gevolgens van het lange termijngebruik van het implantaat zijn, ik neem maar zo aan dat je die ook niet ongestraft 10x kunt laten plaatsen. Maar dat zal nog wel niet bekend zijn ben ik bang.
Ik denk maar zo dat ik in jouw geval voor castratie zou kiezen.

Sterkte met het nemen van een besluit :-*

Edit:  ik verplaats deze wel even naar "gezondheid". :)
Door sella
#1813211
Nee hoor helaas kunnen reuen ook incontinent worden.
Diego is een half jaar incontinent geweest na de castratie, dit kwam omdat de plasbuis gekneusd was.
Maar er zijn reuen waar het nooit meer helemaal continent wordt.

Ik heb Diego gecastreerd omdat hij een supergrote bal had gekregen.

Als het nodig zou zijn voor uk krijgt hij een implantaat, kijk ik hoe het reilt en zeilt en zou dan beslissen wel of niet castreren.

Maar als de reu nog kleine balletjes hebben omdat het implantaat nog niet helemaal is uitgewerkt, is het een stuk minder zwaar heb ik de indruk.
Door Do
#1813217
mag je met Bram wedstrijden lopen als die gecastreerd is?
ik bedoel de A bv(weet dat je tot de B mag volgens mij)
Door sella
#1813222
Waarom zou dat niet mogen Do?
Je mag ook geen onvriendelijke reu mee laten doen met wedstrijden :-\
Door margreet
#1813232
Do schreef: mag je met Bram wedstrijden lopen als die gecastreerd is?
ik bedoel de A bv(weet dat je tot de B mag volgens mij)
Ik ben volop aan het informeren en volgens de laatste bercihten is dat tegenwoordig geen probleem meer.
Ik heb het van de JPC van de labjes en van de Flatcoatvereniging al gehoord.

@ Sella, tot voor kort mocht je niet aan de top meedraaien hoor, dat klopt en een onvriendelijke hond kan je prima apart houden tot hij aan de beurt is, als hij aan het werk is ziet hij trouwens geen andere hond staan en werkt hij alleen maar.
Door Do
#1813233
sella schreef: Waarom zou dat niet mogen Do?
Je mag ook geen onvriendelijke reu mee laten doen met wedstrijden :-\
onvriendelijk honden krijgen een D(desqaulificatie, )
doel v/d wedstrijden is de beste honden voor de fok te selecteren

Het verbod op deelname van gecastreerde reuen kwam voort uit het feit dat er geen onderscheid is te maken tussen cryptorchide, een ernstige vererfbare afwijking, en gecastreerde reuen. Omdat er in de fokkerij misbruik van werd gemaakt is deze bepaling op last van de Raad van Beheer tot stand gekomen.

TOELATINGSEISEN

Artikel A.3

. Cryptorchide, monorchide en gecastreerde reuen mogen worden geweigerd op KNJV -Proeven, georganiseerd door rasverenigingen of combinaties van rasverenigingen.



maar dat is off topic

sorry margreet ik zal je topic niet meer vervuilen :-[
Laatst gewijzigd door Do op do 04 nov 2010, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Do
#1813238
http://www.jachthondentraining.com/knjv_proeven.htm

http://www.webclassic.nl/golden/documen ... 202010.pdf

4. Reuen die niet in het bezit zijn van twee normale testikels, die volledig in
het scrotum zijn ingedaald, mogen worden geweigerd op een MAP, georganiseerd
door rasverenigingen of combinaties van rasverenigingen.

5. Reuen die niet in het bezit zijn van twee normale testikels die volledig in
het scrotum zijn ingedaald, mogen worden geweigerd op KNJV-proeven,
georganiseerd door rasverenigingen of combinaties van rasverenigingen.
Laatst gewijzigd door Do op do 04 nov 2010, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1813319
wat heeft het trouwens ermee te maken of de ballen wel of niet zijn ingedaald met het meedoen van wedstrijden?
Door margreet
#1813328
vanaalst schreef: wat heeft het trouwens ermee te maken of de ballen wel of niet zijn ingedaald met het meedoen van wedstrijden?
Dit komt nog uit de oudheid, de wedstrijden op topniveau waren ervoor om de beste reuen te selecteren voor de fok en als ze daar niet aan voldeden had het ook geen nut om ze mee te laten doen.
Door margreet
#1813352
@ Do

Sinds enkele jaren zijn 2 ballen niet meer verplicht! Je mag met zo'n hond gewoon meedoen t/m de NIMROD toe. Alleen veldwedstrijden en de OWT niet. Alles is terug te vinden op www.knjv.nl > jachthonden > orweja > reglementen > jachthondenproeven. Die "rode boekje"kost €12,50 , altijd handig om bij je te hebben op een wedstrijd.
gevonden op jachttraining
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door