Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ridge2010
#1812668
hallo,
ik ben nieuw hier op het forum.
wij hebben een rhodesian ridgeback reutje van 11,5 week
we hadden ook een dalmatier maar die hebben we helaas dinsdag moeten laten inslapen...
de pup krijgt smuldier compleet afgewisseld met runner puppy hij krijgt 600 gr per dag
nu lees ik hier verschillende dingen over smuldier,is het nu wel of niet geschikt?
er staat wel op de verpakking gluten vrij,is deze beter en kan deze wel?
hij schrokt erg en wil heel de dag eten en overal in bijten,wat kan ik hem geven om z'n bijt behoefte te voldoen?
ook groeit hij erg snel,1,5 kilo per week,nu zei iemand tegen mij je moet hem puppypoeder geven van de dierenwinkel voorkomt groeipijn en problemen...
een heleboel vragen dus!
alvast bedankt!
Door Juul
#1812690
Hoihoi,

Welkom hier! Wat leuk, een ridgeback-puppy! Je zult je handen wel vol hebben ::).

Wat betreft de smuldier. Ik ben daar zelf niet zo kapot van, omdat er geen calcium van een natuurlijke bron inzit. Het beste zijn kvv soorten die dat wel hebben, dus gemalen bot ipv een calcium supplement.
B.v. Carnivoer, Carnibest, Bandit etc. Ik voer zelf geen kvv dus ik kan niet alle merken zo uit mijn mouw schudden, iemand anders hier wellicht wel.
Wat is runner puppy? Brok? Zou ik persoonlijk achterwege laten.

Om aan zijn kauwbehoefte tegemoet te komen zou ik zo'n grote zwarte Kong kopen, daar zijn kvv in proppen en het hem er lekker uit laten peuteren. Is ie even bezig en kan ie ook niet schrokken.
Als ik mijn hond gemalen vlees voer, doe ik dat ook zo, hij is daar dan langer mee bezig als met een karkas.

Ik zou niet zomaar wat gaan supplementeren. Kans is groot dat je daarmee juist problemen krijgt.
Ik zou verschillende soorten complete kvv afwisselen, of een afwisselend barf menu geven, af en toe een restje van tafel en/of wat gemalen groenten, eitje.

Succes met je pup, heb je ook foto's?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1812722
Welkom hier!

Smuldier en runner vindt een ok merk voor volwassen honden.
Voor pups niet. Dit omdat pups maar 1x opgroeien en een goede start daarin wel belangrijk is.
Ik zou dus een pup 1 á 2 jaar op kwalitatief beter merk zetten, afhankelijk van het ras.
Daarna kun je naar mijn idee best afwisselen met merken zonder natuurlijke calciumbron, omdat je hond dan die calcium niet meer gebruikt om te groeien.
Honden die opgroeien op versvoer en een natuurlijke calciumbron groeien ook iets gelijkmatiger, wat voor de hond ook gezonder is.
Ik zou geen puppypoeder toevoegen, grote kans namelijk dat daar onnatuurlijke calcium in zit en dat wil je nou juist net niet voeren  ;)
Lees hier het hele document over onnatuurlijke calcium:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.html

Een kong is idd erg handig om je pup wat meer moeite te laten doen voor zijn eten en hem te voorzien in zijn kauwbehoefte.
Hiernaast zou ook af en toe een lams/geitenoor kunnen geven of een bullepees of een lap gedroogde kophuid, daar zijn ze ook even mee bezig.
Ook kun evt overwegen om bv in het weekend wat barf te geven, een heel visje, een beginnersvleesbotje, wat groentemix, spiervlees.
Geheel barfen of niet barfen kan natuurlijk ook, wat je zelf wil ;)
Al zorgen die barfdingetjes ook dat je pup wat meer moet doen voor zijn eten en daarbij voegt het ook nog wat toe in je menu.
Vooral de vette hele vis zorgt voor omega3 vetten wat ook weer gezond is.

Oja en wij zijn gek op puppyfoto's  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door essie74
#1812750
welkom op barfplaats!!

En van harte met jullie pup!

Zelf zou ik kiezen voor een KVV met een natuurlijke calcium bron en graanvrij.
Daarmee ga je ernorme groei spurten denk ik al een heel eind tegen ;-)

Hier twee Ritsjes die gelukkig geen last hebben gehad van groeipijnen maar oopk gerust 1.5 kg per week groeiden!
Hoeveel weegt de pup nu en hoeveel voer je? Zeker in het begin moet je de hoeveelheden aanpassen aan het gewicht en de beweging van je pup.

Naar mate de pup groter wordt dius volwassener zal hij minder gaan eten... maar het eerste jaar ben je de klos ;D alles is lekker voor een ridgeback  :biggrin2: :biggrin2:

En ondeugend dat ze kunnen zijn..... daar weet ik dan soms helaas alles van ::)
Maar onwijs leuk zijn we wel! er is geen andere hond met dit karakter volgens mij.....

Mocht je meer willen weten stel je vragen gerust! en fotootjes natuurlijk ::) daar zijn we gek op!

Groeten,

Esther

ps uit welke combinatie is jullie pup ( misschien wel familie van de mijne?)
Door ridge2010
#1813000
bedankt voor jullie reactie's!
de runner is ook versvlees en dan  de puppy variant,ik dacht ik wissel daarmee af omdat het speciaal voor pups is...
hij krijgt 600 gr per dag,hij weegt nu 10 kilo ongeveer,heb al een paar dagen niet gewogen..
hij is erg gek op eten en springt boven op tafel als we gaan eten :(
hij komt van kennel hagira de moeder is hagira's emma en de vader is masimba bashiri deze reu komt uit duitsland
ik weet niet hoe ik de foto's erbij moet zetten....
Door Fynn
#1813032
Welkom en veel plezier met jullie pup.
Dat op tafel springen zou ik gelijk even voorkomen door hem aan te leren dat als jullie eten hij in de bench gaat met iets lekkers.
Ridgebacks kunnen in het begin makkelijk 1 a 1,5 kg per week groeien dus geen zorgen maken.
Wat wel belangrijk is dat je versvoer geeft wat een natuurlijke calcium bron bevat .
In de bibliotheek hier op barfplaats kun je heel veel lezen hierover.

Hier 3 ridgebacks die allemaal grote liefhebbers van eten zijn :D

Groetjes Rian
Door ridge2010
#1813095
ik zal vanmiddag even kijken bij de dierenwinkel wat ze nog hebben,volgens mij hebben ze duck,ahv,energique,runner,rodi
is duck teveel granen?
ik heb even op je site gekeken rian en ik zie dat je in de buurt woont!wij wonen in yerseke..
voer jij barf?
Door Fynn
#1813543
[quote="ridge2010"]
ik zal vanmiddag even kijken bij de dierenwinkel wat ze nog hebben,volgens mij hebben ze duck,ahv,energique,runner,rodi
is duck teveel granen?
ik heb even op je site gekeken rian en ik zie dat je in de buurt woont!wij wonen in yerseke..
voer jij barf?
[/quote]

Ja wij voeren barf
Wij bestellen regelmatig bij Richards versvoer en bij Petra(versvoer) die hier op het forum actief is.
Dus als je mee wil bestellen laat maar wat weten,ze hebben ook kvv hoor .
Mijn man werkt in Yerseke bij Meaf machines.

Groetjes Rian
Door ridge2010
#1813774
welk merk kvv hebben ze daar?
ik heb vanmiddag in de dierenwinkel energique puppy meegenomen,maar ik las de hoeveelheid op de verpakking en dat leek me echt weinig,4 schijfjes per dag voor een pup van 10 kilo,dat is 1 seconde en het is weg :)
ben wel vergeten om voor een grote kong te kijken >:(ik heb hier wel een kleinere kong maar daar past niet zoveel in.
als je het eten in de kong doet geef je deze dan gewoon in de bench?hij krijgt altijd eten in de bench namelijk.
toevallig dat je man daar werkt de baas van de meaf woont naast mijn broer,haha dit is wel erg off topic,
ik ga ridge morgen even meten dan weet ik weer beter hoeveel hij mag eten.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1814165
[quote="ridge2010"]
welk merk kvv hebben ze daar?
ik heb vanmiddag in de dierenwinkel energique puppy meegenomen,maar ik las de hoeveelheid op de verpakking en dat leek me echt weinig,4 schijfjes per dag voor een pup van 10 kilo,dat is 1 seconde en het is weg :)
ben wel vergeten om voor een grote kong te kijken >:(ik heb hier wel een kleinere kong maar daar past niet zoveel in.
als je het eten in de kong doet geef je deze dan gewoon in de bench?hij krijgt altijd eten in de bench namelijk.
toevallig dat je man daar werkt de baas van de meaf woont naast mijn broer,haha dit is wel erg off topic,
ik ga ridge morgen even meten dan weet ik weer beter hoeveel hij mag eten.

[/quote]

op www.versvoer.nl kun je alle merken en barf artikelen bekijken.... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1814215
Energique is ook een goed merk!
Hoeveel wegen die schijfjes? 100gr per stuk?
Voor een jonge opgroeiende hond wordt tussen de 3-10% van zijn lichaamsgewicht geadviseerd, afhankelijk van de grote van de hond.
Ik zo 500-600gr voer geven nu, geschat. Maar voer ook op het ook oog, krijgt ie wat meer spek op de ribben kun je iets minder voeren, zie je hem afvallen dan verhoog je gewoon de hoeveelheid.
Door ridge2010
#1814736
hij weegt nu 11 kilo,normaal gaf ik hem 600 gram smuldier,nu heb ik hem 5 schijfjes energique gegeven,op de verpakking stond 4 schijfjes voor een pup van 10 kilo
kan ik hem nog iets bij geven voor een mooie glanzende vacht?
en mag een pup al wat pens?
Door Too
#1814772
Pups mogen ook 'barfen' dus ja je mag pup ook best wat barfhappen geven naast de kvv , t allerallermooist is t wanneer je barfdingen geeft die niet in je kvv zitten... patrijs, parelhoen, eend, konijn, haas, vis

Angelique heeft een heel mooi stuk geschreven over 'kvv en barf in 1 bak' volgens mij staat dat bij discussie kvv [k ben een beetje te lui om t op e zoeken- sorry-]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door