Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1812188
hallo

een aantal maanden geleden heeft mijn reu 2 keer achter elkaar een blaasontsteking gehad er is toen een echo gedaan en hier kwam uit dat hij flinke blaasstenen had. nu plaste hij vandaag weer bloed dus vanavond gelijk alles opgevangen wat er uitkwam en weggebracht. net gebeld en heeft flink bloed in zijn plas en ook stenen. hij kan gelukkig vanavond nog terecht voor een echo. om half 9

nu begon ze gelijk over een dieet met brokken en dit wil ik dus eigenlijk niet want hijkrijgt kvv en wil dus dalijk gaan barfen. hij krijgt sinds zijn vorige blaasproblemen homeopatische pillen tegen de struviet maar heeft blijkbaar niet genoeg geholpen hij krijgt ze ook niet meer dagelijks zoals in het begin maar gewoon af en toe. wat zou ik nog meer kunnen doen want zou het erg vervelend vinden als hij weer geopereerd moet worden en wil eigenlijk dus ook geen brokkendieet dit zouden we vanavond bij de echo bespreken

hoop dat jullie me kunnen helpen pff Odie wordt echt een btje mn zorgenkindje  :'(
Laatst gewijzigd door lolpugz op ma 13 dec 2010, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#1812565
Ik hoop dat iemand me corrigeert als ik het mis heb, maar volgens mij kan de rijst in CB ervoor zorgen de de pH waarde van de urine omhoog gaat waardoor er struviet kan ontstaan.
Dan zou het beter zijn om bijvoorbeeld de diabetes variant van CB te voeren, daar zit in ieder geval geen rijst in.
De urine kan je ook verzuren m.b.v. vitamine C, cranberry capsules en/of appelazijn.
Door lolpugz
#1812617
zijn zuurtegraad was 8 vertelde ze me gister dus was vrij hoog hij had ook weer blaasstenen van o.5 cm 4 maanden geleden precies hebben ze alles er met operatie uitgehaald hij had toen stenen varierend van 0.5 tot 7 cm. volgens de dierenarts moet hij elke 4 maanden onder het mes als hij geen speciaal dieet krijgt. ik heb dus nu maar wat blikken meegenomen van dat dieetvoer maar dit is absoluut niet wat ik hem de rest van zn leven wil geven het ziet er ranzig uit en het ruikt ook nie lekker. maar het gekke is hij eet het wel. had ik niet verwacht want hij is een moeilijke eter.

ik heb op advies van mijn fokker ook lysium tabletten besteld tegen blaasstenen. verder moet ik zorgen dat tie genoeg drinkt maar dit lukt niet al zet ik elk half uur 5 verse bakken water neer hij drinkt gewoon niet voldoende.

baal hier erg van vooral omdat ik dus volgende week mijn nieuwe vriezer krijg en ik dan vlees wilde bestellen voor mijn combinatiemenu maar dit durf ik nu dus niet meer  :'(
Door Lizzy
#1812633
lolpugz schreef: zijn zuurtegraad was 8 vertelde ze me gister dus was vrij hoog hij had ook weer blaasstenen van o.5 cm 4 maanden geleden precies hebben ze alles er met operatie uitgehaald hij had toen stenen varierend van 0.5 tot 7 cm. volgens de dierenarts moet hij elke 4 maanden onder het mes als hij geen speciaal dieet krijgt. ik heb dus nu maar wat blikken meegenomen van dat dieetvoer maar dit is absoluut niet wat ik hem de rest van zn leven wil geven het ziet er ranzig uit en het ruikt ook nie lekker. maar het gekke is hij eet het wel. had ik niet verwacht want hij is een moeilijke eter.

ik heb op advies van mijn fokker ook lysium tabletten besteld tegen blaasstenen. verder moet ik zorgen dat tie genoeg drinkt maar dit lukt niet al zet ik elk half uur 5 verse bakken water neer hij drinkt gewoon niet voldoende.

baal hier erg van vooral omdat ik dus volgende week mijn nieuwe vriezer krijg en ik dan vlees wilde bestellen voor mijn combinatiemenu maar dit durf ik nu dus niet meer  :'(
DHet is niet waar, dat hij onder het mes moet als hij geen speciaal dieet krijgt. Struviet (als het ook echt struviet is) lost op in zure urine. En dat is wat die speciale brokken doen. Die doen eigenlijk twee dingen: die verzuren de urine en die zorgen dat je hond meer gaat drinken en dus beter spoelt.

Overigens is het meestal zo dat een hond met struviet ook een blaasontsteking heeft. Is hij daarop gecontroleerd? En zo ja, heb je antibiotica gekregen?

Wat jij zult moeten doen, als je hem niet die gore dieet brokkenzooi wilt geven is de urine aanzuren. Ik hoor wel vaker dat dit moeilijk is op Carnibest. Dat heeft in mijn ogen 2 redenen. De eerste is dat er premix in het voer zit. Dat is een onnatuurlijk vitamine/mineralenmix en dat wil je nu eigenlijk niet geven. Het 2de is de rijst. Daar zit koolhydraat in en helpt niet bij het verzuren van de urine. Ik raad je aan een ander merk KVV te geven of direct zelf te gaan samenstellen. Als je een KVV geeft, zorg dat er geen premix in zit, dus ook echt geen onnatuurlijk calciumsupplement en geen rijst.

Verder koop je het best zelf pH waarde strips waarmee je de pH waarde van de urine kunt meten. Het beste heb je strips die meten tussen ergens 4 en 10. Ik heb ze van Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20. Meestal prima bij de apotheek te bestellen.

Goed, je zult de urine moeten gaan verzuren met cranberry, ascorbinezuur (vitamine C), appelazijn, en dergelijke. En dan moet je even om de paar dagen de pH waarde van de urine meten. Die moet zo rond de 6.0 a 6.5 zijn.
Door lolpugz
#1812905
hij heeft idd ook een blaasontsteking en krijgt nu antiobiotica en pijnstellers aangezien hij wel last had. ik was gister gewoon helemaal overdonderd dat hij waarschijnlijk weer onder het mes moet dat ik me dieetzooi heb laten aansmeren. want ik ging daar naartoe met de instelling nee geen dieet maar helaas toch wel gedaan. het is gewoon mn kindje dus kon nie helemaal helder meer denken ben ik bang.

die strips kan ik die gewoon bij de mensenapotheek bestellen zeg maar of bij de dierenapotheek? want die zuurtegraad kan ik dus ook zelf controleren.

hij gaat zodra de pilletjes binnenzijn in iedergeval ook lysium erbij krijgen en ik doe gewoon nu mijn versvoer bestelling de deur uit en dan hopen dat mijn vriezer echt dinsdag komt en anders wordt het heel veel diepvries zooi eten voor mij en mn vriend

ook krijgt hij nu dagelijks een vitamine c tablet. Ik wil op zich niet nu al gelijk opereren omdat het gaat om kleine steentjes en ik dus wil kijken of die op te lossen zijn door middel van de lysium en vit c en dan dus het zelf samenstellen kben in iedergeval blij dat ik dat wel gewoon kan gaan doen. had ik eindelijk de stap gezet ik durfde het aan en dan dit vind het zo vervelend voor mn kleine man
Door lolpugz
#1818757
even een update.

ik kreeg net de staafjes binnen om de ph waarde van de urine te meten en maar gelijk gedaan om even te proberen heb een vers plasje opgevangen om 11:45 gelijk getest en nu was de ph waarde 5,5/6
vorige week woensdag was dit 8

kan dit zo snel zakken? en is dit goed?

hij krijgt nu lysium tabletten en extra vit c
Door Lizzy
#1818778
lolpugz schreef: even een update.

ik kreeg net de staafjes binnen om de ph waarde van de urine te meten en maar gelijk gedaan om even te proberen heb een vers plasje opgevangen om 11:45 gelijk getest en nu was de ph waarde 5,5/6
vorige week woensdag was dit 8

kan dit zo snel zakken? en is dit goed?

hij krijgt nu lysium tabletten en extra vit c
Ja, dat kan. En dit is goed. Het moet nu niet zuurder worden. Eigenlijk is 6.0 mooi zat. Zelfs 6.3 is prima, maar dat kun jij vermoedelijk niet meten met de ph staafjes. Lager dan 5.5 mag echt niet dus nu wat met de hoeveelheid verzuurders spelen. Geef je verse/rauwe voeding of ben je over op de speciale brokken? Want als je speciale brokken geeft, moet je er niet ook nog vitamine C bij geven.
Door lolpugz
#1818811
hij heeft nu blikvoer ik ben helaas toch overstag gegaan omdat ik het gevoel kreeg dat ik een heel slecht baasje was en mijn hond eigenlijk lichtelijk mishandelde en niet goed voor hem wilde zorgen omdat ik het dieetvoer niet wilde geven. ik dacht ik probeer het gewoon vooral omdat mijn vriend het barfen niet ziet zitten en hij vond dat we het moesten proberen
en aangezien hij een verschrikkelijk lastige eter is dacht ik hij eet het toch niet dus kan wel ja zeggen maar helaas hij staat te springen als ik het in zn bak doet en doet net of hij nooit iets te eten krijg als ik het voorschotel. vandaag laatste blik en wil dan eerst paar dagen gewoon kvv geven om dan over te gaan op paar dagen barf erbij dat wordt als het goed is morgen bezorgd.
Door *loes*
#1818891
Mijn reu had ook steeds een te hoog ph en bloed in de urine, ik barf, en ben blijven barfen.
Hij krijgt zijn normale eten, 2x per dag een cranberrie tablet en in het begin vitc erbij, zijn ph is nu 6.5.
#1818907
lolpugz schreef: even een update.

ik kreeg net de staafjes binnen om de ph waarde van de urine te meten en maar gelijk gedaan om even te proberen heb een vers plasje opgevangen om 11:45 gelijk getest en nu was de ph waarde 5,5/6
vorige week woensdag was dit 8

kan dit zo snel zakken? en is dit goed?

hij krijgt nu lysium tabletten en extra vit c
Hoe oud was het eerste plasje dat je liet nameten? De pH stijgt nl heel snel bij bewaren, ook in de koelkast.
Door Lizzy
#1818985
lolpugz schreef: hij heeft nu blikvoer ik ben helaas toch overstag gegaan omdat ik het gevoel kreeg dat ik een heel slecht baasje was en mijn hond eigenlijk lichtelijk mishandelde en niet goed voor hem wilde zorgen omdat ik het dieetvoer niet wilde geven. ik dacht ik probeer het gewoon vooral omdat mijn vriend het barfen niet ziet zitten en hij vond dat we het moesten proberen
en aangezien hij een verschrikkelijk lastige eter is dacht ik hij eet het toch niet dus kan wel ja zeggen maar helaas hij staat te springen als ik het in zn bak doet en doet net of hij nooit iets te eten krijg als ik het voorschotel. vandaag laatste blik en wil dan eerst paar dagen gewoon kvv geven om dan over te gaan op paar dagen barf erbij dat wordt als het goed is morgen bezorgd.
Zolang je dit voer geeft, moet je dus geen extra verzurende middelen geven en dus geen vitamine C geven.
Door newfy
#1824869
mijn hond is dinsdag voor een operatie geweest met blaasstenen ik wil even mijn ervaringen delen.

een half jaar geleden had ze blaasontsteking en veel kristallen, antibiotica gekregen de blaasontsteking was onder controle maar de kristallen gingen niet weg. Ik ben begonnen met verzuren het hielp allemaal niets aangzien ik zelf al teststrips had kon ik het goed in de gaten houden.

2 maanden later weer blaasontsteking ik ben toen toch maar op dieetvoer gegaan en geloof me ik ben er echt geen voorstander van.
1 maand later was alles weer in orde ook de kristalllen waren weg dus ik ben op kvv over gegan kivo en carnibest. al snel steeg de ph weer dus ik meteen aan de cranberry, vitaminen c, appelazijn troebel, blaascomposiet en nog een middel voor de blaas wat kristallen en stenen tegengaat het hielp allemaal niets.

er kwam steeds meer bloed in de urine dat zag ik op de strips en ik vond het tijd voor een echo. die dag maandag was dat kon ze al niet meer plassen en geloof me dat wil je niet meemaken zo zielig. Er zaten dus 17 stenen in van 1 cm en nog wat kleintjes.
dinsdag meteen onder het mes.

er was waarschijnlijk een steentje in de urinebuis gekomen en is er met veel pijn uitgeduwt je moet er niet aan denken als ie blijft steken of iets beschadigd.

nu wacht ik op wat voor stenen het waren dat zal wel struviet zijn gezien de ph.
ik ga nog in overleg met de da als ik de ph goed kan houden of ze dan geen stenen krijgt, maar anders ga ik echt op dieetvoer.

na 4 dagen antibiotica na het verwijderen van de stenen is de ph al 6,5 met alleen wat cranberry.

misschien kunnen ze bij jou de stenen nog uitspoelen met een katheter bij mij waren ze te groot en dit zal ook niet zo leuk zijn maar altijd nog beter dan nog eens opereren.

ik heb wel een beetje rond gekeken en bandit heeft een dieet voor nier en blaas dit zou je mogen geven.
ook is het van belang niet teveel orgaan te geven zit weer meer fosfor in.

omdat bij jou de ph al omlaag is helpt het wel heel goed en zal ik gewoon dat dieet eens een tijdje geven en dan kijken of de steentjes ook oplossen.

de da vertelde mij dat ze 1 hond hadden die met dieet nog stenen vormde waarom was een raadsel deze moet elke 2 maanden gespoeld worden om de stenen niet te groot te laten worden.

meer drinken kan je doen door wat karnemelk ofzo in het water te doen.
Laatst gewijzigd door newfy op za 13 nov 2010, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door