Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1812458
Ik heb sinds vandaag hier een opvang-cavaliertje rondlopen die gered is uit de broodfok en die sterk vergrote amandelen heeft.

Dit komt volgens de dierenarts doordat ze sterk ondervoed en verwaarloost is, waardoor haar immuunsysteem is verzwakt .

Het is een teefje van 6 maanden oud.
Haar huidige gewicht is 4 kilo (normaal voor die leeftijd is 6 tot 7 kilo).
Door die sterk vergrote amandelen hoest ze als ze zich ergens druk om maakt of als ze eet en drinkt. Volgens de dierenarts die haar heeft onderzocht is ze verder gezond, geen kennelhoest en zal dit probleem zich waarschijnlijk vanzelf oplossen als er minder stress is en het gewicht op niveau is.
Nu vroeg ik me af of iemand met dit probleem bekend is en of er medicijnen en/of andere middelen zijn die tegen het hoesten kunnen helpen of eventueel de zwelling van de amandelen kunnen verminderen cq het immuunsysteem kunnen ondersteunen. Ze krijgt op dit ogenblik honing om haar keeltje te verzachten, maar dit is niet voldoende, ze hoest behoorlijk veel..

ik hoop dat iemand een oplossing heeft, het is zo zielig om aan te horen en ze verdient beter na een rot begin van haar leventje....

Groetjes,
Marnou
Laatst gewijzigd door marnou op vr 26 nov 2010, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1812512
Lief dat jij het hondje opvangt.
Hoe komt het dat de amandelen sterk vergroot zijn? Is er misschien sprake van een ontsteking?
Zijn die vergrote amandelen aangeboren of is dat van tijdelijke aard?
Bij mensen zijn die dingen er makkelijk uit te halen, geen idee hoe dat bij honden zit?!
Als die dingen niet slinken, blijft ze dan hoesten?
Ga je haar vers voeren? Dat zou ik zeker doen!
Je zou kunnen beginnen met een kwalitatief goede KVV. Carnibest is aardig vet en er zit natuurlijk calcium in.
Verder zou je nog kunnen aanvullen met omega 3 olie.
En ik denk dat het goed is als je een bezoek brengt aan een holistische dierenarts die kan bepalen wat zij precies nodig heeft om haar achterstand in de halen.
Honing geven is lief, maar het is in feite symptoombestrijding. Het lost het probleem niet op.
Veel succes met haar!
Door Too
#1812553
De weerstand neemt al toe door gezonde voeding en een stabiele omgeving  ;)
Je zou haar een kuurtje Echinacea forte kunnen geven om de weerstand te ondersteunen en idd iets om de keel te smeren zodat de hoestprikkel wat minder heftig is... koude dingen, honing, misschien iets als thijmsiroop

Lief dat je haar een andere ervaring biedt!!
Gebruikersavatar
Door marnou
#1812564
luka en kira schreef: Lief dat jij het hondje opvangt.
Hoe komt het dat de amandelen sterk vergroot zijn? Is er misschien sprake van een ontsteking?
Zijn die vergrote amandelen aangeboren of is dat van tijdelijke aard?
Bij mensen zijn die dingen er makkelijk uit te halen, geen idee hoe dat bij honden zit?!
Als die dingen niet slinken, blijft ze dan hoesten?
Ga je haar vers voeren? Dat zou ik zeker doen!
Je zou kunnen beginnen met een kwalitatief goede KVV. Carnibest is aardig vet en er zit natuurlijk calcium in.
Verder zou je nog kunnen aanvullen met omega 3 olie.
En ik denk dat het goed is als je een bezoek brengt aan een holistische dierenarts die kan bepalen wat zij precies nodig heeft om haar achterstand in de halen.
Honing geven is lief, maar het is in feite symptoombestrijding. Het lost het probleem niet op.
Veel succes met haar!
De amandelen zullen waarschijnlijk vergroot zijn doordat ergens in het lichaam een ontsteking zit...maar waar? ze is in een dusdanige ondervoede toestand dat ze waarschijnlijk weinig of geen weerstand heeft.

Of ze aangeboren zijn is niet bekend, er is zo wie zo weinig bekend over de achtergrond van dit hondje. Ze is weggehaald bij een dierenhandelaar in België die niet bepaald bekend staat om de kwaliteit en goede verzorging van de hondjes die te koop worden aangeboden. Alle drie de cavaliertjes die daar zijn weggehaald waren ondervoed en hadden alle drie vergrote amandelen. Twee van de drie hoesten. ze hebben overigens geen hartruis.

ik heb begrepen dat het verwijderen van de amandelen bij honden wel kan, maar niet zonder risico is (bloedingen). mijn eigen dierenarts is er niet voor om ze eruit te halen, ook niet als ze vergroot zijn. ze hebben een functie.

Ik voer mijn eigen cavaliers al vanaf 1992 kvv, aangevuld met wat rauwe hapjes. Zij krijgt hetzelfde. Ze eet nu brokjes volgens zeggen, maar vandaag ben ik al wel begonnen haar kennis te laten maken met kvv van Lupa. Ze vond het nog niet te eten, maar dat komt wel. morgen staat er zalm op het programma, kijken of ze dat wel lust. Gedroogde pensstaafjes lust ze in ieder geval wel, dus dat opent perspectieven.

Omega 3 olie ga ik morgen halen....de holistische dierenarts zullen we in gedachte houden. Ze zit bij mij maar 10 dagen, daarna gaat ze naar iemand anders op dit forum (Gertruida). Zij heeft meer ervaring in het begeleiden van cavaliertjes die zo ondervoed zijn en zij gaat haar verzorgen totdat ze herplaatst kan worden. Ze heeft nu om te beginnen vooral rust en veiligheid nodig en die kan ik haar wel bieden.

Honing lost idd niets op, maar door al dat hoesten is volgens mij haar keeltje behoorlijk rauw en dan werkt het wel verzachtend. Buiten een hoestdrankje heb ik niets anders in huis, mijn cavaliertjes mankeren eigenlijk niet zoiets
henneke schreef: ijsklontjes geven evt met een lekker smaakje , dat helpt mensen ook met amandel problemen  ;)
Ik ga morgen kippenbouillon maken, dat kan ik in ijsklontvorm geven.....kijken of dat de zwelling vermindert.... :)
Too schreef: De weerstand neemt al toe door gezonde voeding en een stabiele omgeving  ;)
Je zou haar een kuurtje Echinacea forte kunnen geven om de weerstand te ondersteunen en idd iets om de keel te smeren zodat de hoestprikkel wat minder heftig is... koude dingen, honing, misschien iets als thijmsiroop

Lief dat je haar een andere ervaring biedt!!
die stabiele omgeving en gezonde voeding krijgt ze vanaf nu. Heel gek misschien, maar ik zie in de halve dag dat ze nu hier is al verandering in haar gedrag.
Thijmsiroop heb ik in huis, dat ga ik haar zo geven. Echinacea forte is ook een optie, ook daar zal ik morgen naar kijken

bedankt voor het meedenken tot zover......het is zo'n schat van een cavaliertje ,maar zo klein en zo vreselijk mager....
Laatst gewijzigd door marnou op do 04 nov 2010, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1812881
Dat is een typisch cavalierprobleem. Ik heb er al een stuk of vier gehad. Als je er een biopt uit neemt komt er uit: eosinofiele tonsilitis. Weerstand verhogen. Het is wel weg te krijgen maar je bent al een heel eind als ze er geen last meer van heeft.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1813680
Lizzy schreef: Ik zou haar ook propolis tinctuur geven. Dat verhoogt de weerstand. En probiotica kan ook geen kwaad. Sterkte met het meisje. Fijn dat ze gered is!!
Probiotica heeft ze ook al gehad. Ze heeft vandaag haar eerste vlees en vis maaltijd op, kvv en verse zalm....gelukkig geen brokken meer.....En van gedroogde pens smult ze ook....
Hitam schreef: Dat is een typisch cavalierprobleem. Ik heb er al een stuk of vier gehad. Als je er een biopt uit neemt komt er uit: eosinofiele tonsilitis. Weerstand verhogen. Het is wel weg te krijgen maar je bent al een heel eind als ze er geen last meer van heeft.
Dank je wel voor je antwoord Tanneke. We werken aan het verhogen van de weerstand. Guurt heeft inmiddels contact gehad met haar eigen dierenarts en die adviseerde om toch een anti-bioticakuurtje te geven.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1839537
Even een update over Loesje.....het gaat prima met haar....de oorzaak van het hoesten was waarschijnlijk spoelworm in de longen.....na een aantal dagen kwam er een levende spoelworm mee met haar ontlasting, ze is daarna ontwormd en het hoesten is veel minder geworden. Ze is inmiddels ook 800 gram zwaarder dan 3 weken geleden en haar amandelen zijn flink geslonken....aan de linkerkant is hij nauwelijks meer voelbaar....Ze is in huis al veel minder bang en speelt heel veel met mijn eigen cavaliers. Ze loopt aan de riem maar is buiten nog heel bang....dat heeft nog wel even nodig. Ze is nog niet helemaal zindelijk, 's nachts lukt het wel maar overdag is het moeilijk voor haar, zeker nu de deur naar de tuin niet meer openstaat.....maar ach, ook dat komt wel.......loesje eet kvv en barfhapjes, alleen jammer dat ze kip niet goed verdraagt....

Loesje is een schat van een cavaliertje geworden...........Ik vind het jammer dat ze bij mij weggaat, maar ik kan niet meer honden hebben hier........Ze gaat naar Guurt om in haar roedel cavaliers een echte hond te worden...

Een aantal mensen gaat proberen de handelaar in Leuven aan te pakken...er zijn inmiddels meerdere cavaliertjes bekend die daar hebben gezeten en in dezelfde toestand verkeerde als Loesje......
Afbeelding
Een slapende en ontspannen Loesje.......
Laatst gewijzigd door marnou op vr 26 nov 2010, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door marnou
#1839550
Loesje drie weken geleden:

Afbeelding

Loesje vandaag:

Afbeelding

Zij heeft een jasje gekregen voor haar reis naar Guurt....we zijn bang dat het te koud is voor haar in het weekend....ze is niets gewend en haar vacht is nog dun.....
Laatst gewijzigd door marnou op vr 26 nov 2010, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1839596
marnou schreef: Loesje drie weken geleden:

Afbeelding

Loesje vandaag:

Afbeelding

Zij heeft een jasje gekregen voor haar reis naar Guurt....we zijn bang dat het te koud is voor haar in het weekend....ze is niets gewend en haar vacht is nog dun.....
Nou, die ziet er al een stuk fruitiger uit!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door