Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rami
#180805
Hallo allemaal,

Als eerste: ik ben vooral een lezer, geen actieve 'reageerder' maar ik kom toch even 'tevoorschijn' omdat ik een vraag heb.

Al weer een dik jaar geleden ben ik overgestapt op volledige versvoer (afwisselend Carnibest, Bibi, Rodi) en sinds een half jaar ongeveer knutsel ik zelf twee dagen in de week een 'prakkie' in elkaar. Mijn hond "Balou", (een 'rescue dog' - Golden-St. Bernhard mix uit Frankrijk) heeft een huisstofmijt-allergie en heeft gelukkig heel erg veel baat bij deze natuurlijke voeding; ik heb echt het idee dat zijn imuunsysteem zodanig is 'opgekrikt' dat hij er eigenlijk helemaal geen last meer van heeft.
Ik ben dan ook een groot aanhanger (geworden) van het geven van rauw voer (in mijn geval een kompleet vers voer met ongeveer twee dagen in de week 'geknutsel', denk aan: vis, kip, groentemix, vuile pens etc.).
Goed, nu mijn vraag. Sinds een maand ongeveer heeft Balou diaree (lees: spuit-poep) wanneer hij kip (vleugels of nekken of filet) heeft gegeten, terwijl hij toch al zeker een half jaar één keer in de week kip krijgt. Ik vraag me af hoe het kan dat hij ineens geen kip meer lijkt te verdragen. Is dat een teken dat er 'iets anders' aan de hand is? (Daarbij zou ik het ook gewoon jammer vinden om het niet meer te geven, hij geniet zichtbaar van het 'gekraak' op de nekken en vleugels.)

Hoop dat iemand me kan helpen...


Groeten,
Rami
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180820
Als je nu eens een keer biologische kip probeert? :-\ Als hij daar ook zo op reageert zou je idd aan een allergie denken, alhoewel, in Carnibest en Bibi zit volgens mij ook kip.
Ik vind het een beetje raar :-\, de kip waar hij zo op reageert komt die elke keer van dezelfde leverancier?
Door Rami
#180827
Dag Anne-Marie,

Bedankt voor je snelle bericht. En ja, ik vind het ook raar, en daarom heb ik het de laatste tijd in de gaten gehouden, Balou heeft echt diaree wanneer hij verse, rauwe kip (soms gemengd met groentemix) eet. Misschien inderdaad biologische kip proberen...
De kip die ik hem nu geef komt trouwens niet steeds van dezelfde leverancier. Soms haal ik het bij een poelier op de markt (nekken), soms bij een Islamitische slagerij (vleugels) soms bij de supermarkt (filet).
Ik snap echt niet waarom het ineens niet verdragen wordt, vooral niet omdat rauwe kip (met of zonder botten) eerst helemaal geen probleem leek te zijn...

Groeten,
Rami
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180829
Het kan ook nog aan je groentemix liggen :-\. Als je bv alleen maar bladgroentes gebruikt werkt dat volgens mij ook laxerend.
Maar wat geef je je hond dan precies als hij een kip maaltijd krijgt? Wat geef je erbij? Misschien dat het daaraan kan liggen?
Door Rami
#180996
Dag Anne-Marie,

Tja, die groentemix is ook al zo wisselend. Ik stel dus maar twee dagen in de week zelf samen. Meestal is dat een vis-maaltijd (sardines/groentes) of vuile pens of kip (met of zonder groentemix). De mix stel ik samen op basis van de groentes die ik hier op Barfplaats heb kunnen terugvinden als 'geschikte' groentes. Denk aan: wortel, komkommer, courgette, broccoli; bladgroentes als spinazie, ruccola, veldsla, andijvie en ander 'groenvoer' als selderij, peterselie, tuinkers, alfafa etc.
De laatste paar keer dat ik kip gaf had ik er sowieso geen groetemix bij gedaan. De ene keer waren het (flinke!) vleugels, de andere keer filet (was in de aanbieding). Beide keren reageerde Balou dus met waterdunne diaree, rommelende darmen en hij was ook sloom. Ik heb hem Okugest en probiotica gegeven en binnen 48 uur was het over.
Tja, misschien moet ik hem maar een tijdje geen kip geven, kan ook wel aan lam en geit komen.
Vind het trouwens wel heel erg aardig dat je zo meedenkt. Bedankt!

Groeten,
Rami
Door Lizzy
#180998
Hoi Rami, dit is wel een vreemd probleem zeg! Je zou denken dat de gemalen kippenbotten in Carnibest en Bibi hetzelfde probleem zouden moeten geven..! Kip is tenslotte kip! Heb je al eens geprobeerd om de kippenvleugels te malen? Vries je de kippenvleugels trouwens eerst in, of geef je het vers?

Het is overigens niet ondenkbaar dat jouw hond er een allergie/overgevoeligheid voor heeft opgebouwd, voor kip. Maar ja, dan zou ik toch denken dat hij het versvlees ook niet meer zou kunnen verdragen... Raadselachtig dus!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#181057
[quote="Rami"]
Vind het trouwens wel heel erg aardig dat je zo meedenkt. Bedankt!

Groeten,
Rami


[/quote]

Graag gedaan hoor :).
Ik zit hier nog even te denken, want ik vind het net als Lizzy erg raadselachtig. Maar ik bedenk me net, je leest toch weleens van kip dat wordt ingespoten met water?
Zou het niet zo kunnen zijn dat als je zo'n kip geeft je hond aan de diaree raakt :-\ of zeg ik nou iets raars?
Dus dan zou ik eens biologische kip proberen, gewoon om te kijken wat er dan gebeurd.
Als je dit mysterie hebt opgelost, laat je het ons dan weten? Want dit is errug raar ;) :).
Door Rami
#181129
Dag Lizzy,

Ja, ik vries de kip (nekken, vleugels, filet) bijna altijd in, ik koop het meestal per kilo en dat geef ik niet in één keer. Daarbij heb ik het vermoeden dat ik al een paar keer vleugels heb gekocht die bevroren zijn geweest, zeg maar half-bevroren. Die zijn dan tijdens het vervoer onderweg van de markt naar mijn huis ontdooid en ik heb ze daarna weer ingevroren. Maar dacht eigenlijk dat dat geen 'kwaad' kon...

Trouwens, ik bedenk me nog iets (omdat jij de kip in Bibi en Carnibest noemt): Balou heeft de laatste 2 à 3 weken alleen Rodi gegeten (naast de zelf samengestelde maaltijden) omdat ik een grote voorraad bij de Makro heb kunnen halen op een 'geleend' pasje. Maar een voedsel-intollerantie kan zich tot niet zo snel ontwikkelen? Aan de andere kant is Balou wel 'allergie-gevoelig', gezien zijn huisstofmijtallergie...
Pff... zou dat het zijn?

En Anne-Marie,
Aan die met water ingespoten kippen (zag ik ooit op televisie) heb ik ook gedacht. Misschien toch maar biologisch vlees gaan kopen. Nou ja, voor de hond dan, zelf eet ik helemaal geen vlees (of gevogelte).

Groeten, en nogmaals dank voor het meedenken!
Rami
Door Lizzy
#181339
[quote="Rami"]
Dag Lizzy,

Ja, ik vries de kip (nekken, vleugels, filet) bijna altijd in, ik koop het meestal per kilo en dat geef ik niet in één keer. Daarbij heb ik het vermoeden dat ik al een paar keer vleugels heb gekocht die bevroren zijn geweest, zeg maar half-bevroren. Die zijn dan tijdens het vervoer onderweg van de markt naar mijn huis ontdooid en ik heb ze daarna weer ingevroren. Maar dacht eigenlijk dat dat geen 'kwaad' kon...

Trouwens, ik bedenk me nog iets (omdat jij de kip in Bibi en Carnibest noemt): Balou heeft de laatste 2 à 3 weken alleen Rodi gegeten (naast de zelf samengestelde maaltijden) omdat ik een grote voorraad bij de Makro heb kunnen halen op een 'geleend' pasje. Maar een voedsel-intollerantie kan zich tot niet zo snel ontwikkelen? Aan de andere kant is Balou wel 'allergie-gevoelig', gezien zijn huisstofmijtallergie...
Pff... zou dat het zijn?

En Anne-Marie,
Aan die met water ingespoten kippen (zag ik ooit op televisie) heb ik ook gedacht. Misschien toch maar biologisch vlees gaan kopen. Nou ja, voor de hond dan, zelf eet ik helemaal geen vlees (of gevogelte).

Groeten, en nogmaals dank voor het meedenken!
Rami
[/quote]

Nee, ik geloof ook niet dat een intolerantie zich zo snel of op deze manier ontwikkelt. Maar ik ben alleen wel benieuwd wat er nu gebeurd als je weer een keer Bibi of Carnibest geeft (in de soorten waar gemalen kippenbot in zit). Als jouw hond echt overgevoelig is geworden voor kip, dan heb je misschien pech en kan hij deze voedingen ook niet meer verdragen.

Maar nu zit ik (eigenlijk vannacht in bed) ook te denken aan iets anders! Er staat mij namelijk bij dat Qyan van Wendy ook absoluut NIET tegen kippennekken en vleugels en dergelijk kan! Hij gaat er onmiddellijk (volgens mij) van aan de dunne. En dat terwijl hij gewoon Carnibest eet.... Maar hij kan dus niet tegen de ongemalen kippenbotten. Hoe het exact zit, weet ik niet meer 100% zeker, maar ik vraag Wendy wel even of ze naar dit topic kan kijken!

Groetjes, Lizzy
Door qyan
#181417
Lizzy, goed onthouden ;)
Qyan kan inderdaad niet tegen rauwe kip en gaat dus ook meteen aan de diaree/ spuitpoep of spuugt het weer uit en wordt er gewoon echt misselijk van.
Als pup kon hij er dus wel tegen, heeft het alleen een tijdje niet meer gehad toen, maar toen hij ouder werd dus ook niet meer.
We hebben het nog een hele tijd geprobeerd, omdat we dachten dat zijn lichaam er misschien aan moest wennen, maar dat was het niet.
Uiteindelijk kreeg jij na de laatste 3x dat ik geprobeerd heb om rauwe kip te geven (vleugels of nekken) ook een darmontsteking.
Toen zijn we dus maar gewoon gestopt met rauwe kip.
Dit is dus alleen als ik enkel en alleen kip gaf.
Met rauwe kip die in Carnibest of bijvoorbeeld Bibi verwerkt zit heeft qyan echter totaal geen probleem, ook niet als ik de kip en rijst variant geef.
Kip en rijst vindt ie wel niet echt lekker, maar hij heeft er in ieder geval geen problemen mee.
Dus ook hier een vreemd geval die niet tegen rauwe kip kan als het alleen rauwe kip is. Kip verwerkt in kvv is dus ook geen enkel probleem.

Gr Wendy
Door qyan
#181418
Lizzy, ik weet trouwens niet of het met Qyan aan ongemalen kippenbot ligt. We hebben het ook weleens met kipfilet geprobeerd, waar dus geen bot bij zit en dat geeft hetzelfde effect.
Gekookte kip geeft trouwens ook hetzelfde effect als rauwe kip ;D
Door Lizzy
#181419
Hoi Wendy, bedankt voor het antwoorden!

En hoewel ik het dus vreemd blijf vinden (wel kip in KVV kunnen verdragen - misschien komt dat omdat het daar gemengd is met andere vleessoorten zodat het minder geconcentreerd kip bevat?), komt het dus blijkbaar voor!
Door qyan
#181421
Tja, snap het ook niet hoor.
Misschien inderdaad omdat het gemengd is en gewoon veel minder kip is wat erin zat dan bijvoorbeeld met vleugels, nekken of kipfilet.
Maar goed, ben blij dat ie wel tegen de jip in CB en/ of Bibi kan, anders bleef er helemaal zo weinig over om te voeren ;)
Door Rami
#181441
Dag Lizzy en Wendy,

Het komt dus inderdaad vaker voor, goed van jou Lizzy dat dit je te binnen schoot en goed van jou Wendy om ook even te reageren.
Ik denk dat ik maar gewoon stop met kip geven, een hond met diaree is ook niks. Daarbij ben ik zo blij dat het goed met Balou gaat. Als ik terugkijk naar hoe het was voor dat ik een compleet vers voer gaf: stinkende vacht, zwarte huid, altijd jeuk, altijd aan de Prednison. Het enige wat hij nu krijgt is Pollen extra veterinair van Puur Natuur (onderhoudsdosis) en ik heb een hele goede stofzuiger, met HPA-filter, gekocht. En ik zag het somber in hoor, huisstofmijt-allergie is toch 'levenslang'. (En Lizzy, dankzij jouw inititatief heb ik zo veel opgestoken over natuurlijke remedies en rauwe voeding dat het nu zo goed met hem gaat. Een bedankje is wel op zijn plaats dus: BEDANKT! ;-))

Van de week krijg ik weer een voorraadje Carnibest via mijn zus (heb zelf geen vervoer dus is altijd wat 'geregel') maar neem aan dat Balou daar geen last van krijgt, had hij immers voorheen ook niet. (Maar ik houd jullie wel op de hoogte.)
Daarbij kan ik toch die twee dagen dat ik zelf samenstel gewoon sardines, vuile pens, groentemix met bijv. riblap of lam geven? Ik vind dat zelf 'knutselen' namelijk best leuk en ik zie ook dat Balou het zeer op prijs stelt. En daar doe ik het voor; ik heb, als vegetariër, heel wat moeten overwinnen toen ik overstapte op compleet versvoer en die stukken rauwe vlees en vis wennen, om eerlijk te zijn, maar moeizaam ;-)



Groeten,
Rami
Door qyan
#181460
Ik zou er inderdaad gewoon mee stoppen met de kip, in ieder geval voor een tijdje.
Eventueel zou je het over een tijdje nog eens kunnen proberen en kijken hoe het dan gaat?!

De 2 dagen dat je zelf samenstelt kan je makkelijk doen hoor, lukt ook prima zonder kip ;)
Ik doe met Qyan ook 1 a 2 dagen in de week zelf iets maken. Ene dag met vis (kabeljauw, makreel, sardientjes, haring) en dergelijke en lamsbotten. De andere dag geitenribben en gehakt (rund) en dergelijke, soms wat kruidenmix van CB erbij, gewoon waar ik die week zin in heb en waarvan ik zeker weet dat Qyan ertegen kan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door