Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle01
#1810890
Wij barfen nu al enkele jaren en we zijn hier super tevreden mee.
Recentelijk mag onze Rebel mee op jacht.
Hij moet dus heel de dag presteren en ik vroeg mij af wat ik extra kan geven of meegeven als energie-boost.

's Morgen vroeg ( minstens 3u voor de start van de jacht ) krijgt Rebel een maaltijd met spiervlees, orgaan en gemixte groenten.
Ik geef geen bot omdat dit een langere verteringstijd vergt en hij krijgt het gewicht bot in extra spiervlees.
Gedurende de dag krijgt hij kleine beetjes eten in tabletvorm - energietabletten die ze ook aan husky's geven tijdens de ren.
In zijn water zit ook een beetje glucose.
's Avonds krijgt hij zijn gewone maaltijd.

Ik ben eigenlijk op zoek naar extraatjes die de energie-boost kunnen geven tijdens de dag.
Hebben jullie hier ervaring mee ?
Door Nynke
#1810894
ik denk dat je vraag verplaatst wordt naar Vragen/Problemen Barf  ;)

Misschien is Satinballs een optie? zoek er maar eens op  :)
Door miik
#1810966
Misschien zeg ik iets heel raars...
Maar ik denk dat ik iets zou geven van koolhydraten.
Door pallas
#1811109
Ik neem meestal gewoon van fijn gemalen vlees mee, evt wat gekookte bataat of pompoen erdoor voor de koolhydraten.
(en een theelepeltje zeewier erdoor.)
Dan geeft ik daar een handje van met een scheut warm water, eten en drinken tegelijk ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1811177
Ik zou zelf persoonlijk niet echt wat te eten geven tijdens de jacht.
Hoogtens wat licht verteerbaar spiervlees of wat gedroogde snoepjes.
Wel zou ik na of voor zo'n dag hem wat meer te eten geven.

Kan ik qua inspanning vergelijken met een dag schapendrijven?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1811238
;)ik ga mee met May Linn, maar ik zou juist de dag voorafgaand aan de jachtdag een dubbele portie geven. Op de jacht dag niets (dus een vastendag inlassen) en op de dag daarna weer een dubbele portie
Door miik
#1811319
Aquillo schreef: ;)ik ga mee met May Linn, maar ik zou juist de dag voorafgaand aan de jachtdag een dubbele portie geven. Op de jacht dag niets (dus een vastendag inlassen) en op de dag daarna weer een dubbele portie
Ik heb bij mijn Border Collies gezien dat ze het dan niet "trekken" om een hele dag te werken.
Blijkbaar zakt dan suikerspiegel zo laag... nou heb ik er ook wel 2 lopen die 300% geven en zichzelf letterlijk kapot lopen...  Ik heb nu altijd rolletje druivesuiker mee en ik geef dus wel iets tussendoor, wel kleine beetjes.
Denk dat het ook aan de hond ligt.
Door pallas
#1811523
Aquillo schreef: ;)ik ga mee met May Linn, maar ik zou juist de dag voorafgaand aan de jachtdag een dubbele portie geven. Op de jacht dag niets (dus een vastendag inlassen) en op de dag daarna weer een dubbele portie
Ik doe dat jusit niet, de dag (avond) voor een pittige dag krijgen ze een lichte maaltijd en na afloop beloon ik ze met een dubbele maaltijd.
Ik zou ze niet zo vol willen hebben op ene dag dat ze moeten presteren. Maar misschien is dat met de jacht wel anders, ik doe agility, dus dat vraag je piek prestaties en wat minder duurwerk van je hond.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1811578
miik schreef: Ik heb bij mijn Border Collies gezien dat ze het dan niet "trekken" om een hele dag te werken.
Blijkbaar zakt dan suikerspiegel zo laag... nou heb ik er ook wel 2 lopen die 300% geven en zichzelf letterlijk kapot lopen... Ik heb nu altijd rolletje druivesuiker mee en ik geef dus wel iets tussendoor, wel kleine beetjes.
Denk dat het ook aan de hond ligt.
Denk dat er wel een verschil zit borders die zich doodlopen en die zich aanpassen.
May Linn past zich aan op zo'n dag nu, de 1e keer ook niet maar dat had ze snel geleerd.
De jongste heeft dit nog nooit gedaan zo'n hele dag, maar daar schat ik de kans dat ze zich doodloopt veel groter en haar zou ik in bescherming nemen door verplicht te rusten tussendoor.
Ze krijgen overigens wel wat snoepjes dan, een stukje brood van mij, een stukje fruit. Maar niet echt iets specifieks.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1811871
borders zullen idd anders zijn. ik praat natuurlijk alleen uit het oogpunt van de jagers. Die weten hun energie juist beter te concentreren.. ms is het per jachthond verschillend en ook wat voor een jacht het is.  Met een goede dubbele voeding de vorige dag bedoel ik ook voeren in de ochtend en niet in de avond daarvoor. Het voedsel kan dan goed verteren een energie leveren aan het lichaam. De ochtend van een actieve dag is de maag dan voldoende geleegd en zit dat niet meer in de weg. heeft je hond extra energiestoten nodig dan zou ik het zelf liever zoeken in zoeter fruit dat vult de maag niet zo. Of mss voor mensen die graag mixjes maken een energie mix meenemen dat zo opgelikt kan worden. mi. werkt dat sneller dan een satinball die meer op de lange termijn werkt. ;)
Door wendy71
#1811974
(schapen) vet geven , geen grotere leverancier van energie dan vet.
Bij en bij natuurlijk anders gaat ie aan de race..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door