Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esmeralda77
#1783686
Hai hai :)

Tijdje niet op BP geweest, maar ik dacht toch even kijken weer :)

Met Paley en Phrabu gaat het erg goed! Ze zijn al een aantal mnd over op Bibi (iets meer kauwen dan CB) en vinden het heerlijk. Zelfs Paley eet sinds haar castratie enorm goed!! Madam staat er nu gewoon naast te bleren als Phrabu om zijn eten schreeuwt hahaha... :D Zij is 3 kg en hij 5. Zij blijft klein, maar is ZEKER niet dun meer!!! De DA is verliefd op ze en met name op haar hahaha...

Dan heb ik trouwens ook een vraag.

Bibi heeft maar 2 smaken helaas... Beef en kip. Bij een van beide zit wel ook eendagskuiken door zag ik op de rol, maar verder dus weinig afwisseling.

Nu zullen ze vast alles binnen krijgen, maar ik wil toch graag iets van een zalmmaaltje of tonijnmaaltje voor ze hebben. Bijv. 1x per week of 2x het avondmaaltje vervangen door een (vette) vismaal. Dan krijgen ze toch wat afwisseling qua smaak en ook wat extra vetten en omega's...

Heeft iemand hier ideeen voor? En kan ik daar ook kippenek doorheen doen of zal dat heel raar zijn zalm en kip door elkaar?

Tonijn zie ik alleen in blik op olie (ik dacht dat dat ook op waterbasis was, maar kan ik nog niet vinden). Zalm zie ik alleen gerookt of diepvries.... :(

Groetjes,
Esmeralda
Gebruikersavatar
Door koekje
#1783711
ja, je kan af en toe wat vette vis geven.

vette vissoorten:
- tonijn
- zalm
- sardien
- horstmakreel
- gewone makreel
- ansjovis
- panharing

tonijn kan je kopen in blik en vers bij de betere visboer als filet (tonijn steak).
zalm kan je kopen in blik (staat bij de visblikjes; er is rode en roze), vers in de super en visboer (zalmmoot) en ook wel in de diepvries (zijn ook meestal moten). sommige visboeren en versleveranciers hebben ook zalmkoppen (vind ik te hard voor katten) en zalmgraten ( is karkas) en zalmsnippers. neem geen gerookte.
sardien kan je bij de groenteturk (meestal zijn ze daar ingevroren) en in blik op olie.
horstmakreel kan je vers kopen bij de betere visboer.
gewone makreel mss ook vers bij de betere visboer en in blik. neem geen gerookte.
ansjovissen kan je kopen bij de groenteturk (meestal bevroren) en vers op de markt en ook in blik.
panharing (die is rauw, dus niet gepekeld) kan je kopen bij de betere visboer en sommige versleveranciers.

1x per week een portie of maaltijd vette vis is voldoende. teveel geeft diarree, want door het hoge olie gehalte laxeert vette vis best wel, ook als tie vers is.
geef niet te veel tonijn. tonijn is een roofvis en bevat aardig wat zware metalen. liever niet vaker dan 1x per maand.

vis uit blik voor de omega's kan ook, maar vers is natuurlijk wel beter en lekkerder. soms is de aanvoer van verse vis niet optimaal, of de kwaliteit om te huilen. ik voer in de zomer ook nooit verse vis van de markt, ik vind dat dan te veel stinken.
je kan dan 1x per week een blikje vis geven, liefst op water en even afgieten en dan ook nog afspoelen. vis uit blik voor de mensen bevat best veel zout en dat is niet goed voor katten en hun gevoelige nieren. geef dan 1 blik (zit meestal 200 gram in) voor 2 katten als 1 maaltijd.
je kan daar best een kippennek bijgeven. de kip en de vis zijn al dood, dus dat vecht niet.

bij de AH kan je in de diepvries goedkope zalmfilets van Euroshopper halen. Die heb ik ook vaak, Sien vind het erg lekker. de filets in 2 snijden en dan is 1 halve filet 1 portie voor 1 kat. voor het serveren wel even laten ontdooien.
Door Esmeralda77
#1783730
Hai hai :)

Wauw een uitgebreid antwoord dankjewel!

Dan ga ik even kijken wat ze het lekkerst vinden. Ik heb ooit volgens mij wel rauwe zalm (diepvries) geprobeerd, maar ik meen dat ze dat toen niet wilden. Misschien inmiddels wel en anders is dus blik ook een optie begrijp ik, zolang het maar op water is neem ik aan en niet op olie toch?

Is zalm uit blik overigens niet gerookt of gekookt oid? Zo ziet het er een beetje uit altijd vind ik namelijk.

Nou...

Maar weer wat dingetjes uitproberen dan!

TNX!
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op vr 08 okt 2010, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1783746
ja, in blik is het niet meer rauw, maar gekookt. als je vette vis geeft, doe je dat voor de omega-3 vetzuren. dus als dat dan gekookt is, maakt dat niet zo heel veel meer uit. rauw is wel beter natuurlijk, maar soms moeilijk aan te komen.

blik op water is makkelijker af te gieten en af te spoelen. sommige olietjes zijn niet zo goed voor katten, dus minder makkelijk van de vis uit blik te halen.
sardientjes in blik zijn volgens mij alleen op olie, is dat geval is dat dan jammer.
Door petra1717
#1810619
Hallo

Ik geef soms haring, tonijn uit blik op waterbasis, sardientjes op waterbasis, ze vinden makreel (vers) erg lekker. Ook eten ze een witvisje zo op en forel. Eigenlijk vinden ze alles van vis lekker. Ook zalmmoot/zalmfilet gaat er goed in.
De ene poes eet het vis sneller op dan de andere poes.
Maar ik meng het niet met ander vlees. Ik geef wat minder vlees en vul dat aan met het vis.
Door petra1717
#1810625
Hier eten ze het liefst ook de hele dag door. Maar ze krijgen in de ochtend en op het einde van de middag.

Maar ook mijn poezen vragen er echt om het eten. Ze geven extra veel kopjes. Of ze gaan lekker hard miauwen en er niet mee op  houden.

Heb je de supermarkt de Lidle in de buurt zitten? Die heeft in ieder geval tonijn op waterbasis. Meestal de AH ook wel.
Door Too
#1810707
petra1717 schreef: Hier eten ze het liefst ook de hele dag door. Maar ze krijgen in de ochtend en op het einde van de middag.

Maar ook mijn poezen vragen er echt om het eten. Ze geven extra veel kopjes. Of ze gaan lekker hard miauwen en er niet mee op houden.

Heb je de supermarkt de Lidle in de buurt zitten? Die heeft in ieder geval tonijn op waterbasis. Meestal de AH ook wel.
Dat is nou net een vissoort die je eigenlijk met mate moet voeren -staat hoog in de voedselketen en daardoor nogal wat opslag van oa zware metalen]

@ Es Heb je wel eens Snoezepoes geprobeerd.... blikjes met weinig anders dan vis, oa in de smaak sardien ;)
Ze verkopen t hier iig bij de jumper.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1810891
als ik blikvis geef, geef ik soms ook snoezepoes. dat is iig niet extra gezouten itt vissen voor humane consumptie.
rauw is wel beter, dan is het niet gekookt en zie je gelijk de kwaliteit en versheid.
Door Esmeralda77
#1811512
Ik heb zalm uit blik geprobeerd! Er stond op die niet water/olie, maar toen ik het afgoot leek het mij water want olie herken je gelijk. Voor de zekerheid heb ik het nog afgespoeld.

Iig... Paley wilde het eerst niet... later wel toen ik er ook wat vlees (Bibi) bij op had gelegd. Ze begon met de Bibi en ging kennelijk per ongeluk verder met de zalm... Bordjes leeg en nog zeuren hahaha...

Helaas is Phrabu vervolgens 3 of 4 dagen mega aan de diarree geweest :( Zijn hele kont  en haren zaten er telkens helemaal onder en na een paar keer schoonmaken (ik) vond hij het niet leuk meer en begon al te blazen en grommen als ik bij zn staart in de buurt kwam haha :( En als hij boos is dan is hij echt boos en STERK! Dus dat was niet zo'n succes.

Misschien dat ik het nog wel een keer probeer en dan half om half met Bibi.... Maar hem aan de dunne is geen pretje. Miss Paley had overigens nergens last van!

Bij haar zou je juist zeggen ze is de zwakste, maar tot nu toe doorstaat zij dingen eigenlijk beter dan Phrabu hahahah...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1811765
sien krijgt ook snel diarree van blikvis. als ze vissen krijgt, geef ik liever dan ook wat extra bot. bij kvv is dat wat moeilijker natuurlijk. dan is het handiger om voor rauwe visfilets te kiezen. bij de AH heb je in de vriezer doosjes met zalmfilets van euroshopper. wel rauwe vis, maar niet duur.
Door Esmeralda77
#1811873
koekje schreef: sien krijgt ook snel diarree van blikvis. als ze vissen krijgt, geef ik liever dan ook wat extra bot. bij kvv is dat wat moeilijker natuurlijk. dan is het handiger om voor rauwe visfilets te kiezen. bij de AH heb je in de vriezer doosjes met zalmfilets van euroshopper. wel rauwe vis, maar niet duur.
Oke... ja hier bij de C1000 hebben we wel ingevroren zalm (in van die zakken)... dat is wel ook rauw, maar zijn weer van die lompe grote stukken om ineens te ontdooien :-\
Door Esmeralda77
#1811904
Too schreef: Klein beetje ontdooien, in stukken snijden en opnieuw invriezen... gaat goed!
Oh! Oh? Hahah... dat kan geen kwaad? Hahahah... nou dat had ik eerder moeten weten ;) Misschien dat ik dat dan probeer! Ben benieuwd of Paley dat ook lust, die is wat lastiger met nieuwe dingen, Phrabu merkt volgens mij niet eens wat hij eet zolang het maar weg te slikken is hahahah
;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door