Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1809048
Mijn collega heeft twee maine coons en die hebben steeds opnieuw weer oormijt. Ze worden behandeld met surolan in combinatie met advocate. Toch komt het steeds weer terug.
Nou zegt mijn DA dat ze waarschijnlijk opnieuw besmet worden door de omgeving en dat ook de omgeving behandeld moet worden.
Haar DA zegt dat dat niet kan omdat oormijt alleen op de kat zelf zit.

Iemand ideeën?
Door Mevroi Kruim
#1809180
Ik heb even rondgegoogled maar ik lees alleen maar dat de besmetting van kat naar kat wordt overgebracht en niet via de omgeving.

Dit kwam ik aan therapie tegen:
#Oren spoelen met water totdat er geen smeer meer in de gehoorgangen aanwezig is
#Injectie met ivermectine kan al voldoende zijn
#Bepaalde oorzalven zijn mijtdodend
#Stronghold © is ook effectief (verder nog tegen spoelwormen, vlooien, vlooieneitjes en –larven, hartworm)

Ivremectine zit in de Advocate, evenals moxidectine, maar het kan natuurlijk zijn dat uitwendig gebruik niet afdoende is. Stronghold bevat selamectine dus weer een ander middel.
Door nikèdog2000
#1809261
ik had hier honden die om de haverklap oormijt hadden
voor uitwendig gebruik
je kat insprayen met natuur azijn
dus de hele vacht
en druppels voor in de oren
ik weet niet hoe die heten
Door Liz
#1809399
Surolan vind ik echt heel slecht werken tegen oormijt. Ik had het voor mijn vorige kat ook gekregen, maar die bleef ook oormijt houden, toen heb ik van een andere arts een ander middel gekregen (ben alleen de naam kwijt :-\) en toen was het vrij snel over. Tegenwoordig spoel ik gewoon regelmatig goed uit met lauw water. Dat vind ik het beste werken.
Besmetting via de omgeving heb ik niet eerder van gehoord.
Door Urs
#1809504
Otimectin (oorzalf) 1 x per week en dan 3 weken lang, werkt bij onze kittens het beste.

Besmetting gebeurt door kat met kat contact, hoewel dat ook mee kan vallen. Ik heb nu 3 kittens thuis waarvan 1 met oormijt en de andere 2 niet en ze zitten al ruime tijd samen.
Door *Flip*
#1809510
Tijdens mijn stage vd zomer is mij het volgende verteld:

- De meest voorkomende oormijt is de Otodectes cynotis. Deze kan zich over het hele lichaam bevinden, de hele kat wassen (enkel water is voldoende) is dus nodig.
- Ook andere huisdieren (vb hond) kan drager zijn, maar er geen last van hebben.
- Van ei tot volwassen mijt duurt ongv 3-4wkn, je zal de kat dus minimaal 1mnd lang moeten behandelen tegen oormijt
- ze kunnen zich enkele dagen in leven houden op de mens of in een mandje oid.

Natuurazijn op een kat lijkt mij niet zo een goed idee, denk dat ze dat er zelf af zullen wassen en zo binnen krijgen.

succes!
Door nikèdog2000
#1809698
kijk daar heb ik dus niet aan gedacht hè
ik ben geen katten mens
maar je heb helemaal gelijk dat ze het dan binnen krijgen
en dat is niet zo'n goed idee
maar bij honden werkt het super
Door Limpy
#1809783
Maar likken honden dat dan niet op?
Kan me zo voorstellen dat als ze die azijn ruiken ze ook gaan likken... (vroeg het kattenmens zich af)
Door flin
#1810006
oormijten schijnen olie niet lekker te vinden,
op 'n pluisvrij watje wat olie (niet sterke olijfolie oid) en dan wat soppen;
oor masseren en  katzel laten uitwapperen met de oren,
daarna voorzichtig de overige rommel uit 't oor verwijderen

wat 'k wel wil benadrukken, is dat je zeker wilt weten dat 't oormijt is, geen atopie, of allergie-reactie oid

daarnaast: de algehele gezondheid en weerstand van katzels....
denk aan: overmatig ontvlooien, ontwormen, bepaald voer, enten enzo
Door Mevroi Kruim
#1810216
Daar heb je gelijk in, mijten hebben een hekel aan vettigheid. Bij kippen met kalkpoten (= mijt tussen de schubben van de poten) smeren we ook altijd olie of vaseline, dan verdwijnen de mijten vrij snel.
Je moet bij oren wel goed weten dat er geen schade aan het trommelvlies is want zooi in het binnenoor wil je echt niet. Daarom moet de da wel eerst ff goed kijken met z'n toetertje-met-lampie.
Door nikèdog2000
#1810280
Limpy´s aai-assistente schreef: Maar likken honden dat dan niet op?
Kan me zo voorstellen dat als ze die azijn ruiken ze ook gaan likken... (vroeg het kattenmens zich af)

nee mijn honden likken niet
het is eigenlijk ook zo droog
je moet echt de vacht behandelen
als je alleen de oren doet dan blijf je aan de gang
Door Krullebol
#1811156
Zijn de mijten geconstateerd na een microscopisch onderzoek? Zo nee, dan kan dit heeel goed overmatige oorsmeerproductie zijn! Mijten kunnen alleen worden vastgesteld na onderzoek ;)

Stronghold is het meest effectief. Dit icm otimectin en dan zou het zó weg moeten zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door