Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jutta
#1807293
Hallo,

wij zijn nog niet helemaal begonnen met BARF maar zitten nu aan de KVV. Ik heb een voorstel van iemand gekregen en die wil ik graag hier op het forum zetten om de een of andere tip te krijgen. Dus bij deze.
Onze Labrador Chester is nu 7 maanden oud en hij is 23,2 kg zwaar. Ik heb een voorstel voor 430 g per dag (2%). Tot nu toe heb ik 460 g KVV gevoerd en binnen 2 weken is hij niet aangekomen. Ik denk toch zelf dat hij nog mag aankomen want hij is toch nog jong.

Hier komt ie dan:

1e week
Maandag    330 g SV paard
Di                400 g parelhoenkarkas
Woe            500 g Orgaan - pens schaap
Do                500 g zalmmix
Vr                330 g SV paard
Za                330 g SV paard
Zo                660 g eendenrug

2e week
Ma              330 g eendenrug
Di                330 g orgaan Lamshart
Woe            500 kipkarkas
Do              500 kipkarkas
Vr                500 g SV Haas/Hert
Za              500 g zalmmix
Zo                330 g orgaan Lamshart

in de eerste week is iets te veel Spiervlees en de 2e week veel Vleesbot.

Ik kijk uit naar alle reacties van "ervaren" barfers. Alvast bedankt.
       
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1807594
Hoi Jutta, welkom hier!

Kun je zeggen welke percentages je gebruikt hebt?
Ik zou wat meer variëren per dag, omdat je de kans loopt dat de ontlasting zo erg wisselend wordt.
Op de vleesbotdagen te hard ws en op de orgaandagen heb je kans op diaree.
Zou dan meer zeggen, voer bv vleesbot + spiervlees of orgaan iedere dag.
Zalmmix en pens (niet samen) kun je wel vaak op 1 dag voeren, maar is wel even kijken hoe de ontlasting.
sommige honden kunnen er goed tegen andere niet.

Ik zou je jonge hond meer voer geven als hij nu gewoon goed op gewicht is.
Meestal voer je een jonge hond tussen de 3 en 6% aan de hand van de grote van jou hond.
Ter vergelijking mijn jonge hond van 6,5 maand is nu ook 23kg en krijgt minimaal 600gr per dag en max. 800gr.
Het kan natuurlijk wat minder zijn voor jou hond als hij bv wat rustiger van aard is, maar 430 lijkt me nu nog wat te weinig.
Ik zou met 500 of 600 beginnen en dan op het oog voeren.

Omdat je hond nog in de groei is vindt ik groente wel een belangrijke toevoeging in je menu.
Ik tel 6 diersoorten in je menu + vis en dat is prima.
Door Jutta
#1808718
Bedankt voor de reactie. Ik heb Chester gisteren op de weegschaal gezet en hij was in 2 weken niets aangekomen dus ik heb nu maar verhoogd op 540 g per dag, hij moet toch echt niet afvallen vooral in de groeiperiode. Ik weet niet wat je bedoeld met de opmerking op hoeveel procent ik zit. Uitgerekend was het 2 % van het lichaamsgewicht. Dus jij vindt, dat we op een dag gewoon moeten mengen. Een vriendin van mij zei ook al dat orgaan op een dag bij sommige tot diarree kan leiden, misschien heeft iemand voor mij een mooi voorbeeldmenu?? Alvast bedankt. Oh ja, de groente... hoeveel moet hij dan hebben en wat kan je het beste geven ?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1808870
Ik zou tussen deze percentages voeren voor een jonge hond:
40-50% vleesbot
5-15% groente
20% orgaan (waarvan max. de helft pens)
15-35% spiervlees

Aan de hand hiervan kun je een menu samenstellen.
Dit kan per week of per 2 weken, wat je zelf het makkelijkste vindt.

Je rekent eerst uit wat je heb wil voeren, dus bv 540gr, dat is 2,3% van zijn lichaamsgewicht per dag.
Dan reken je uit wat hij per week of per 2 weken eet.
En aan de hand van dat gewicht kun je dan bovenstaande percentages uitrekenen.
En zo een menu voor hem maken en evt later aanpassen aan je hond.

Lees hier welke groente je mag voeren:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,795.0.html
Door Jutta
#1809148
Nou nu heb ik het een beetje verdeeld en dat gaat nog. Je krijgt alleen van die rare hoeveelheiden en dat lijkt mij toch moeilijk te verdelen.

Bvb. 3780 g per week (540 g/dag)
1890 g VB, 756 g Org., 925 g Spiervl.

ma      270 g VB      230 g spier
di        270 g VB      252 g orgaan
woe    270 g VB      230 g spier
do        270 g VB      252 g orgaan
vr        270 g VB      230 g spier
za        270 g VB      252 g orgaan
zo        270 g VB      230 g spier
Ik blijf maar rekenen maar dan kom ik toch op veel meer dan 540 g per dag.
Op de een of ander manier doe ik iets verkeerd of snap ik het gewoon niet. Jullie hebben vast wel raad.  :-\
Door **Jolanda**
#1809268
Als je je hoeveelheid spiervlees deeld door 4 heb je voor 4 dagen spiervlees (925:4 = 231gr per dag en dat 4 dagen per week)
Hoeveelheid orgaan delen door 2. 1 deel is pens, het andere deel deel je door 2 daarvan is 1 deel hart en wat je overhoud is voor lever en nier. Volg je hem nog? :D
(756:2 = 378gr pens  378:2=189gr hart 189:2=95gr lever en 95gr nier (hoeft niet exact mag ook 2x100gr zijn)
Dan kun je een menu maken als:
ma      270 g VB      231 g spier = 501gr
di        270 g VB      378 g pens = 648
woe    270 g VB      231 g spier = 501
do        270 g VB      189 g hart = 459
vr        270 g VB      231 g spier = 501
za        270 g VB      189 g lever en nier = 459
zo        270 g VB      231 g spier = 501

Als je dan het totaal opteld kom je uit op:
7x 270gr= 1890
213 + 378 + 231 + 189 + 231 + 189 + 231 = 1680gr
1680 + 1890=3570
3780 - 3570 = 210gr Ik neem aan dat die 210gr 5% groenten is? ??? Die kun je dan bijv op de 2 dagen geven dat ie 189gr orgaan krijgt ;)
Door Jutta
#1809821
;D Ja hier kan ik wat mee. Ik was al een beetje begonnen en zat dus op 270 Vleesbot per dag en toen was ik bezig met Spiervlees en Orgaan.
Deze site is gewoon de oplossing. Nu moet ik alleen nog alles over 5 diersoorten verdelen. En dan natuurlijk nog inkopen doen. Tot die tijd
mag Chester nog lekkere Carnibest-worst eten. Voor de hoeveelheid per week moet ik nog kijken want wij zitten nu op iets van 2,3 % van zijn lichaamsgewicht.

Heel erg bedankt voor jouw voorstel. Ik ben er heel blijk mee !!!! :) :) :)
Door **Jolanda**
#1810398
[quote="Jutta"]
;D Ja hier kan ik wat mee. Ik was al een beetje begonnen en zat dus op 270 Vleesbot per dag en toen was ik bezig met Spiervlees en Orgaan.
Deze site is gewoon de oplossing. Nu moet ik alleen nog alles over 5 diersoorten verdelen. En dan natuurlijk nog inkopen doen. Tot die tijd
mag Chester nog lekkere Carnibest-worst eten. Voor de hoeveelheid per week moet ik nog kijken want wij zitten nu op iets van 2,3 % van zijn lichaamsgewicht.

Heel erg bedankt voor jouw voorstel. Ik ben er heel blijk mee !!!! :) :) :)
[/quote]

Je mag ook meer dan 5 diersoorten voeren he ;) Hoe meer variatie hoe beter ;)

Als voorbeeld:
kipkarkas, parelhoenkarkas, fazantkarkas, jonge lamsribben, eendenrug, kwartelkarkas, kalkoennek (hihi heb je voor iedere dag een ander diersoort ;) :P)
paardenvlees, hertenvlees, rundervlees, lamsvlees (ook voor iedere spiervleesdag een ander diersoort :D)
geitenpens, runderhart, lamsnieren, kalkoenlever.
Dan zou je in totaal 11 diersoorten hebben ;) :) Dat is erg mooi en luxe :) minder mag ook natuurlijk ;)
Door Jutta
#1811515
Na even puzzelen ben ik er uit en mijn menu voor Chester voor 2 weken is als volgt.

week 1                                                                                            week 2     
                                                                                                             
Ma    eendkarkas + hart-lever-nier kip                                            eenkark. + org. kip
Di      parelhoenkarkas + spiervl. paard                                          parelhoenkark. + spiervl. kalkoen
Woe  kipkarkas + pens rund                                                            kipkarkas + pens rund
Do    eenkarkas + spiervl. haas                                                      eenkark. + spiervl. haas
Vr      kipkarkas + vis (sardientjes of makreel)                                parelhoenkark. + vis
Za    eenkarkas + spiervl. paard                                                    eendkark. + spiervl. paard
ZO    Zalm + spiervl. kalkoen                                                          zalm + spiervl. kalkoen

Deze samenstelling is qua inkopen denk ik makkelijk. Anders moet je zo veel spullen in de vriezer hebben. De week ernaar kan dan weer wat anders
bij. Dus, wat vinden jullie hiervan ???????
Door Anne in Zweden
#1811783
[quote="Jutta"]
Na even puzzelen ben ik er uit en mijn menu voor Chester voor 2 weken is als volgt.

week 1                                                                                             week 2     
                                                                                                               
Ma    eendkarkas + hart-lever-nier kip                                             eenkark. + org. kip
Di      parelhoenkarkas + spiervl. paard                                           parelhoenkark. + spiervl. kalkoen
Woe  kipkarkas + pens rund                                                            kipkarkas + pens rund
Do     eenkarkas + spiervl. haas                                                      eenkark. + spiervl. haas
Vr      kipkarkas + vis (sardientjes of makreel)                                parelhoenkark. + vis
Za     eenkarkas + spiervl. paard                                                    eendkark. + spiervl. paard
ZO    Zalm + spiervl. kalkoen                                                           zalm + spiervl. kalkoen

Deze samenstelling is qua inkopen denk ik makkelijk. Anders moet je zo veel spullen in de vriezer hebben. De week ernaar kan dan weer wat anders
bij. Dus, wat vinden jullie hiervan ???????


[/quote]

Haha, over een week of wat is dat het hoogste doel in je leven, zoveel mogelijk spullen in je vriezer hebben! :P ;D

Maar verder ziet het er evenwichtig uit zo. Die zalm op zondag, is dat zalmkop?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1811962
Ziet er netjes uit! de variatie is prima!

2 kleine puntjes, mag ik vragen hoeveel gram orgaan je geeft op maandag?
Het lijkt naar verhouding weinig, maar dat ligt geheel aan hoeveel gram het is.

Daarnaast ga je kippennier ws niet vinden, die zijn echt inimini.
Ik zou dan lamsnier, geitennier of rundernier voeren ipv.
Door Jutta
#1812159
Hoi,
ja de vriezer. Wij moeten er echt een bij hebben. De zalm is wel een zalmkop, tenminste dat was de bedoeling. Heb vandaag bij de visboer 3 zalmkoppen opgehaald en die liggen nou in de vriezer (daar gaan we weer met de vriezer, alle lades zijn nou vol !!!) en dat zijn enorme koppen.

Orgaan geef ik in totaal 740 g waarvan 360 g hart-lever-nier en 380 g pens. Ik heb al gezien, dat er geen kippennieren zijn. Kun je dan bvb lever en hart van een kip en nier van een ander dier geven ?

Ik ben er nu van 3 % uitgegaan en dat is ca. 700 g per dag. Elke dag geef ik vleesbot, zo denk ik voorkom ik of verstoppingen of diarree.

Bedankt nog voor jullie reacties. Deze site is echt superhandig !!!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1812239
Ah ok dan zijn je percentages voor orgaan helemaal prima!

Je mag alle soorten orgaan door elkaar geven, dat maakt niet uit.
Dus ja je kunt bv lever en hart van kip geven en nier van lam,rund of geit.

De verhoudingen per dag zien er ook prima uit.
Het is wel even kijken hoe je hond reageert op zo'n hele zalmkop, voor sommige honden is dit te vet.
Dan kun je er wat botwerk bijgeven (even ruilen in je menu).
Hier krijgen ze altijd een maaltijd zalmkop en dat gaat prima.
Al hebben er 3 in het begin even wat last van gehad, maar nu niet meer.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door