Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1807861
Hallo allemaal,

Ben nu 2 weken bezig en het gaat heel goed!! Heb tot nu toe alleen kippennekken gegeven en dat verteerd Lodewijk prima!

Wil nu ook eens wat kipkarkas gaan geven, hier zou hij toch minder harde ontlasting van moeten krijgen?

Het is dus de bedoeling dan hij zelf stukken van het karkas loskauwt? Dus dat hij losse stukken "bot" binnenkrijgt?

En vinden jullie deze karkassen er goed uitzien? Zit aan de onderkand best een keihard stukje aan, zie laatste foto...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Lonaa
#1807877
Met dat soort karkassen kunnen onze katten prima uit de voeten.

De hond zal, net als de katten, lekker gaan knabbelen en zo bot binnen krijgen. :)
Door pallas
#1807897
Of je nu kippenekken of kipkarkassen geeft, ik denk dat het voor de hardheid van de ontlasting niet uit maakt.
Als je hond moeite heeft met poepen zou ik het % bot wat minderen m.a.w iets meer spiervlees voeren.

De kipkarkassen die je op de foto hebt zijn ook nog eens vrij kaal, dus daar moet je wel vlees bij geven ;)
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1807936
is gaf eerst 50% vleesbot en nu al 45%...ik geef er altijd orgaan of spiervlees bij..
Door spickenstef
#1807942
als de ontlasting te hard is zou ik de hoeveelheid bot verminderen en de hoeveelheid spiervlees vermeerderen , dit is afhankelijk van hond tot hond en als je dan harderen botten gaat voeren als ze zachte botten gewend is dan kan ej alnog de verhoudingen aan passen
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1808069
Voor mijn honden vind ik dit karkas veel te kaal (botpercentage te hoog), daar zou ik zelf nog kippenvlees, kalkoenvlees of ander spiervlees  bij doen.
Voor mijn Aquillo is max 25 % bot genoeg en voor Estrella houd ik het op max 35%
Laatst gewijzigd door Aquillo op zo 31 okt 2010, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1808101
Je zou ook over kunnen gaan op 1x per dag voeren, en dan naast die 45% vleesbot 55% aan orgaan, spier en-of groentemix geven. Zodat hij dus daadwerkelijk op het moment van eten niet meer dan 45% bot binnenkrijgt.
Die kipkarkasjes zijn heel erg zacht, ook al zit er niet zo heel veel vlees aan, die zouden geen problemen moeten geven. Ook niet dat "harde" stukje. Wat je hebt is het borstbeen, daar zat dus de filet aan die ligt nu in de supermarkt.
En hij knipt zelf het bot in stukjes  ;)
Door Nadia
#1808114
Aquillo schreef: Voor mijn honden vind ik dit karkas veel te kaal (botpercentage te hoog), daar zou ik zelf nog kippenvlees, kalkoenvlees of ander spiervlees  bij doen.
Voor mijn Aquillo is max 25 % bot genoeg en voor Estrella houd ik het op max 35%
Jij hebt het dan over kaal bot? Of over vleesbotten?
Door saluki
#1808154
ik merk dat als ik mijn honden 50% vleesbot geef het ook teveel is (witte ontlasting) de reuen zijn 27 kilo en krijgen b.v twee parelhoenkarkassen of twee eendennekken.
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1808228
ik verdeel wat Lodewijk krijgt per dag in 2 porties..dus in de ochtend botvlees/spier of orgaan/groente en in de avond hetzelfde..misschien ga ik dan gewoon 40% vleesbot geven i.p.v 45%..
Door ulla
#1808541
Die kipkarkassen kan je rustig geven in combinatie met spiervlees.
Ik zou toch ook andere botsoorten gaan introduceren,je geeft nu alleen kip.
Je kan er eendennekken, en kwartelkarkas bij gaan geven.
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1808632
moest erg wennen aan het vleesbot, vandaar alleen kip. Volgende week zal ik er ook eendennekken bij doen..
Door Roef & Hidde
#1808673
roef had ze vanavond ook in zijn bak,ik vind ze altijd vrij kaal en geef er nog spiervlees bij.vanavond was dat hertenvlees.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1808679
Wat percentages betreft, hier zitten ze allemaal op 40% vleesbot, 40% spiervlees, en dan vind ik het zelf soms nog aan de harde kant.
Vooral voor Djilly en Darky, omdat die rugproblemen hebben, en het poepen/ krachtzetten zeer kan doen in de rug. Voor die 2 heb ik dus nu het vleesbot naar 35% gebracht.
Hier krijgen ze maar 1 maaltijd per dag, dus vleesbot gaat altijd met spiervlees of orgaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door