Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BubbaBling
#1806379
Ik had een mailtje naar kiezebrink gestuurd ivm de verhouding in de hazenmix.
Ik heb netjes een mailtje terug gekregen.
Maar dat ziet er toch uit als compleet? En ik hoor overal dat het niet compleet is.
Of is het kaal bot?

Beste Henrike,



Wij houden een verhouding aan van ongeveer:

35% bot   ------------------ of is dit kaal bot?
50% vlees

15% orgaan



Met vriendelijke groeten,

With kind regards,

Mit freundlichen Grüßen



Michiel Derks

(Nutritionist)



                   



Kiezebrink Putten BV                          

Hoge Eng Oost 44      

3882 TN Putten                                                                                    

Nederland                                                              



Fax:        +31 (0)341 355794

Tel:         +31 (0)341 358338                                                                

E:           [email protected]            

W:           www.kiezebrink.nl
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806701
Ik vondt dit een twijfel geval omdat het ws idd 35% kaal bot en dat is iets te gek omdat compleet te noemen met 70% vleesbot dus  ;)
Met een beetje spiervlees erbij zit je wel snel op een complete mix.
Enkel weet je niet welke organen erin verwerkt worden in welke verhouding, miss zit er wel veel long.
Ik denk het niet, maargoed dat is altijd een nadeel van een mix  ;)
Door BubbaBling
#1806720
Ik heb op de 3 kilo 1 kilo spiervlees erbij gegooid, dus dat moet wel goed zijn.
Long zit niet in zijn andere menu's dus dat zit wel goed  ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806816
Ah ok, dan kom je idd aardig in de richting, zou de volgende keer ook 200-300gr orgaan toevoegen, dan zit je qua orgaan net wat beter.
Je percentages zijn dan per 4kg (3kg mix + 1kg spiervlees) =
36,25% spiervlees
52,5% vleesbot
11,25% orgaan
Door Parelridder
#1806847
Ik heb een berichtje van Kiezebrink (Claudia Reemst) d.d. 13 oktober j.l. over de hazenmix:

De Hazenmix bestaat uit de hazenbout (art. 179) in gemalen vorm. Deze bouten bevatten ruim vlees t.o.v. de botten (iets meer dan 1:1) en bevat een levertje, long en/of hart. De precieze verhouding kan ik je niet zeggen. Het gaat om halve hazer (de voorkant van de haas), waaraan het normale spiervlees nog aan zit, en de benoemde organen nog in zitten. Verhoudingsgewijs zou je het als een prooidier kunnen zien, maar dan alleen de voorkant.
Door Limpy
#1806959
[quote="BubbaBling"]
Ik heb op de 3 kilo 1 kilo spiervlees erbij gegooid, dus dat moet wel goed zijn.
Long zit niet in zijn andere menu's dus dat zit wel goed  ;D
[/quote]

Sterker: bij deze mix zijn de organen lever,hart en long ....
(konijnenmix heeft ook hart/long)

Gewoon op hun site te vinden (home, diepvries, productinfo (dus NIET naar de webshop), diersoorten, en op info-icoontje rechts aanklikken en voilla...ingredienten en verhoudingen)
Door BubbaBling
#1807046
Bij haas staan de verhoudingen niet  ;)

Ik kreeg van Lupa weer een andere mail terug  :D

hoi

het is 70% vlees bot en 30% orgaan als ik me niet vergis.

gr jolanda
Door BubbaBling
#1807047
[quote="May Linn"]
Ah ok, dan kom je idd aardig in de richting, zou de volgende keer ook 200-300gr orgaan toevoegen, dan zit je qua orgaan net wat beter.
Je percentages zijn dan per 4kg (3kg mix + 1kg spiervlees) =
36,25% spiervlees
52,5% vleesbot
11,25% orgaan
[/quote]

Oh ja jij was t rekenwonder he  ;D
Orgaan had ik voor de zekerheid ook een plukje van bij gegooid.
Maar het vleesbot is teveel helaas, ik moet op 30% vleesbot zitten anders kan hij niet meer poepen  :(
Hoeveel zou ik dan toe moeten voegen?
2 kilo spier op 3 kilo bot?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1807108
[quote="BubbaBling"]
Oh ja jij was t rekenwonder he ;D
Orgaan had ik voor de zekerheid ook een plukje van bij gegooid.
Maar het vleesbot is teveel helaas, ik moet op 30% vleesbot zitten anders kan hij niet meer poepen :(
Hoeveel zou ik dan toe moeten voegen?
2 kilo spier op 3 kilo bot?
[/quote]

Nouja rekenwonder....doe mijn best het een beetje te snappen  ;D
30% vleesbot, ik ga even kijken ofdat ik uit kan rekenen, is niet zo makkelijk omdat het orgaan natuurlijk ook mee gaat werken.
Maar ws gevonden. Als je 2kg spiervlees toevoegd is je botpercentage nog te hoog, namelijk 42%.
Als dit bij elkaar voegt:
- 3kg mix
- 3kg spiervlees
- 600gr orgaan

Dan worden je percentages:
52,28% spiervlees
31,82% vleesbot
15,9% orgaan

Maar dan moet je er dus wel vanuit gaan dat de producent erin stopt wat hij zegt en dat die 35% in de mix wel kaal bot is.
Door mysmoothcollies
#1807569
Volgens mij valt het echt wel mee met het bot %. Mijn honden hebben er altijd een prima ontlasting van, Terwijl ze bij de Tinlo Barfmenu mega harde ontlasting hebben en ook nog een krijtwit. Ik zou het gewoon proberen en niet te ingewikkeld gaan doen, zolang je het af en toe tussendoor geeft.
Gebruikersavatar
Door pike
#1819797
Als de hazenmix gemaakt is van de hazenbout:
Die heb ik net gehad. De hazenboutjes zijn dus de voorboutjes (gedeeltelijk want de onderarm ontbreekt) met het bijhorende stuk rug en de ribbenpartij met de inhoud, hart en longen, lever hangt er nog aan en een lap vlees. Na enige bestudering  ::) heb ik dat gevoerd zonder enige toevoeging, enkel hun portie groente. En dat heeft geen problemen gegeven  ;)
Nee, toch wel. Terwijl Armagnac en Duc ervan gesmuld hebben, had ik een bijzonder sippe Pike die deze maaltijd absoluut niet te pruimen vond. Hij heeft alleen het bloed opgelebberd. Ook 's avonds, toen hij toch wel trek had, lustte hij het niet en stopte hij nadat hij het lapje vlees gegeten had.  :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door