Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806879
Zoals een aantal hier weten is Kaya mijn oudste border collie van 10 een maand of 2 geleden ernstig ziek geworden.
Waarbij we er niet achter gekomen zijn wat ze heeft.
Zie deze topics:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75859.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,76105.0.html

Nu ging het na het afbouwen van de prednison erg goed en was ze bijna weer oude Kaya (ze heeft wel een knauw gehad van dit gebeuren).
Maargoed langzaamaan ben ik het leverdieet weer gaan afbouwen en dat ging goed totdat ze weer slechter ging eten.
Paar dagen geleden wilde ze helemaal niets meer eten voor 2 dagen en ze werd weer meer onzindelijk.
Van alles geprobeert, ze at wel wat hondenbrokjes, een stukje long, maar geen enkel stukje vers vlees.
Toen maar wat havermout geweekt en zowaar dat at ze met graagte op.
Ik heb haar vanaf toen gelijk weer terug gezet op het leverdieet en ze is weer helemaal opgeknapt, is weer vrolijk.
Voor mij dus een teken dat ze hier maar op moet blijven staan voorlopig omdat haar lichaam blijkbaar aangeeft dat ze toch wat koolhydraten nodig heeft.
Ze eet sindsdien ook weer gewoon en is weer een vreetzak.
Echt het is zo'n rare ziekte, al ben ik blij als we dit kunnen 'oplossen' door het dieet aan te passen.
Voorlopig wil ik de internist even uitstellen en zolang ze gezond aandoet lijkt me dat ook geen probleem.

Mijn vraag, kan ze voor lange termijn op dit dieet blijven staan?
Vraag dit voornamelijk omdat ze maar heel weinig orgaan binnen krijgt.
Ze krijgt wel wekelijks een plukje hart, mini-beetje lever/nier en soms wat pens.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806893
Djilly staat nu anderhalf jaar op dit dieet en doet het super.
Ik probeer af en toe de havermout/ brinta wel te minderen, maar kan aan haar merken wanneer dit weer opgeschroefd moet worden.
Zij krijgt van orgaan ook alleen hart en pens.
Wat ik nog wel eens doe is het vocht van lever en nier over haar eten, maar echt stukken krijgt ze niet.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806897
Ik gaf dit menu, http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 696.0.html aangevuld met de dingen die Lizzy zei.
Momenteel krijgt ze wel weer alle soorten vlees, alleen niet te vet. Meestal heb ik ook kip, konijn, eend, paard en rund.
Rund krijgt ze dan weer niet, omdat ze dat niet lekker vind en gebruik dan de gemalen kalkoen van Herby, waar dan de Mariadistel ook doorheen gaat. Anders eet haar vlees helemaal niet als dat er zo over gestrooid is.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806898
[quote="choopy"]
Djilly staat nu anderhalf jaar op dit dieet en doet het super.
Ik probeer af en toe de havermout/ brinta wel te minderen, maar kan aan haar merken wanneer dit weer opgeschroefd moet worden.
Zij krijgt van orgaan ook alleen hart en pens.
Wat ik nog wel eens doe is het vocht van lever en nier over haar eten, maar echt stukken krijgt ze niet.

[/quote]

Ah ok, dat klinkt 'goed'.
Brinta zou dus ook kunnen een keer ter vervanging van de havermout.
Ik merk hier niet zo snel dat ze last heeft van orgaan, het duurde nu zeker 4 weken voordat ik wat ervan zag.

Geef je nog supplementen erbij?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806903
Djilly krijgt mariadistel om de lever te helpen met reinigen.
Verder krijgt ze alleen Corta RX ivm de spondylose in haar rug.
Alleen merk ik momenteel totally niks van haar spondylose, volgens mij is ze weer in de puppentijd gekomen ofzo, de laatste weken is ze echt weer ff helemaal gek....

Wat Brinta betreft, ik haal die goedkope pakken bij de Aldi (Albona volgens mij) en dan mengen met een eitje en yoghurt. Dit krijgt ze nu nog zo'n 2x in de week.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806905
[quote="choopy"]
Ik gaf dit menu, http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 696.0.html aangevuld met de dingen die Lizzy zei.
Momenteel krijgt ze wel weer alle soorten vlees, alleen niet te vet. Meestal heb ik ook kip, konijn, eend, paard en rund.
Rund krijgt ze dan weer niet, omdat ze dat niet lekker vind en gebruik dan de gemalen kalkoen van Herby, waar dan de Mariadistel ook doorheen gaat. Anders eet haar vlees helemaal niet als dat er zo over gestrooid is.
[/quote]

ok, dus vooral niet te vet.
Ik ben een beetje aan het zoeken wat ik haar kan geven aan spiervlees (vleesbot heb ik genoeg keuze).
Ik krijg binnenkort bv ook kangoeroe, erg mager vlees, maar wel weer rood vlees.
Waarvan ik lees dat dat afgeraden wordt vanwege het ammoniak.
Maar paard gaat bv bij jou ook weer goed.
Weet jij dat of ik alleen op het vetpercentage moet letten of ook nog op andere eigenschappen van het vlees?

Kaya vreet werkelijk alles als ze zich goed voelt, dus ik heb goede hoop dat de mariadistel er ook zo ingaat.
Die bestelling is onderweg.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806907
[quote="choopy"]
Djilly krijgt mariadistel om de lever te helpen met reinigen.
Verder krijgt ze alleen Corta RX ivm de spondylose in haar rug.
Alleen merk ik momenteel totally niks van haar spondylose, volgens mij is ze weer in de puppentijd gekomen ofzo, de laatste weken is ze echt weer ff helemaal gek....

Wat Brinta betreft, ik haal die goedkope pakken bij de Aldi (Albona volgens mij) en dan mengen met een eitje en yoghurt. Dit krijgt ze nu nog zo'n 2x in de week.

[/quote]

Verrassend dat ze ook spondylose heeft. Kaya heeft dat ook flink, kwamen we achter met een foto van de ingewanden.
Zou er een verband zijn  :-\
Wat heeft jou hond aan de lever?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806911
Ze heeft vorige jaar april acute leveronsteking gehad. Ze was helemaal geel en zat op het randje.....
Totaal niks laten merken, alleen de laatste paar dagen dat ze wat minder at, geen koorts etc, niet sloom, maar ineens zagen we dat ze ooggeel had ipv wit en ook het roze op haar neus was geel en ook haar liezen.
In november nogmaals, dit keer wel met erge koorts en sloom en waren we er gelukkig heel vroeg bij.
Dit jaar gelukkig "nog" niks..
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806915
[quote="choopy"]
Ze heeft vorige jaar april acute leveronsteking gehad. Ze was helemaal geel en zat op het randje.....
Totaal niks laten merken, alleen de laatste paar dagen dat ze wat minder at, geen koorts etc, niet sloom, maar ineens zagen we dat ze ooggeel had ipv wit en ook het roze op haar neus was geel en ook haar liezen.
In november nogmaals, dit keer wel met erge koorts en sloom en waren we er gelukkig heel vroeg bij.
Dit jaar gelukkig "nog" niks..

[/quote]

Pfff dat zou wel schrikken geweest zijn, zeker als ze zelf weinig aangaf.
Ik heb dat 'geel zien' gelukkig niet meegemaakt, maar haar leverwaardes waren tijdens het laatste bloedprikken wel 3x verhoogd.
Dus zijn we daar gaan zoeken en we weten het nog steeds niet, maar de puzzelstukjes richting lever beginnen nu wel te vallen denk ik.

Iig goed te horen dat ze het zo goed op dit dieet doet.
Dat geeft goede hoop dat Kaya hier gewoon 16 mee gaat worden  :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806918
3x verhoogd valt nog mee, bij Djilly was het niet meer meetbaar, zat boven de 1000 en moest iets van 113 max  zijn.
na een maand nog op ruime 700, na 3 maanden op 107. In november was het weer boven de 400, maar dat hadden we binnen een maand weer terug.
Ik laat nu nog steeds elke 6 weken bloed prikken om het in de gaten te houden, maar dit jaar is het continu netjes gebleven

Hoop inderdaad ook dat ze nog wat jaartjes meegaat. Ze wordt 12 in maart, maar zoals ze zich nu gedraagt, kunnen er nog heel wat jaartjes bij.
Heb je Kaya trouwens nog in de sport lopen, of is ze met "pensioen"?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806927
[quote="choopy"]
Ze heeft vorige jaar april acute leveronsteking gehad. Ze was helemaal geel en zat op het randje.....
Totaal niks laten merken, alleen de laatste paar dagen dat ze wat minder at, geen koorts etc, niet sloom, maar ineens zagen we dat ze ooggeel had ipv wit en ook het roze op haar neus was geel en ook haar liezen.
In november nogmaals, dit keer wel met erge koorts en sloom en waren we er gelukkig heel vroeg bij.
Dit jaar gelukkig "nog" niks..

[/quote]

:o dat verhaal lijkt wel enorm op dat van Kaya, alleen had zij geen geelzucht en het rare was dat bij de 1e bloedmeting de leverwaardes helemaal niet verhoogd waren.
Ik weet de exacte waardes zo niet uit mijn hoofd, maar was wel flink verhoogd, alleen niet zo hoog als bij Djilly.
Wel was ze ook erg sloom, niet eten, soms wat gal spugen...ook werd ze onzindelijk en ging veel drinken en ze heeft flinke spodylose.
Op de echo niets vreemds te zien, geen tumoren, geen onstekingen. Alleen de milt was donkerder gekleurd.
Het blijft een raadsel, maar ik zie nu wel heel duidelijk verschil met toen ze het normale dieet kreeg en na 2 dagen geen eten dat ze gewoon zichtbaar opknapte na het eten van havermout  ???

Ik denk dat ik over een tijdje, als ze weer wat weken leverdieet gekregen heeft, ik de bloedwaardes weer laat testen.
Ben daar wel benieuwd naar dan.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806942
Bij Djilly was op de echo ook niet veel te zien.
Bij haar was alleen te zien dat haar lever donkerder was, dus dat duidde op een ontsteking.
Er is toen een biopt genomen en ook daarmee werd bevestigd dat het leverontsteking was.
Gelukkig verder geen andere rare dingen gezien. Ze hebben zo;n beetje alles bekeken, ze lag er nu toch en geen rariteiten gevonden gelukkig.
Door Lizzy
#1806985
[quote="May Linn"]
Zoals een aantal hier weten is Kaya mijn oudste border collie van 10 een maand of 2 geleden ernstig ziek geworden.
Waarbij we er niet achter gekomen zijn wat ze heeft.
Zie deze topics:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75859.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,76105.0.html

Nu ging het na het afbouwen van de prednison erg goed en was ze bijna weer oude Kaya (ze heeft wel een knauw gehad van dit gebeuren).
Maargoed langzaamaan ben ik het leverdieet weer gaan afbouwen en dat ging goed totdat ze weer slechter ging eten.
Paar dagen geleden wilde ze helemaal niets meer eten voor 2 dagen en ze werd weer meer onzindelijk.
Van alles geprobeert, ze at wel wat hondenbrokjes, een stukje long, maar geen enkel stukje vers vlees.
Toen maar wat havermout geweekt en zowaar dat at ze met graagte op.
Ik heb haar vanaf toen gelijk weer terug gezet op het leverdieet en ze is weer helemaal opgeknapt, is weer vrolijk.
Voor mij dus een teken dat ze hier maar op moet blijven staan voorlopig omdat haar lichaam blijkbaar aangeeft dat ze toch wat koolhydraten nodig heeft.
Ze eet sindsdien ook weer gewoon en is weer een vreetzak.
Echt het is zo'n rare ziekte, al ben ik blij als we dit kunnen 'oplossen' door het dieet aan te passen.
Voorlopig wil ik de internist even uitstellen en zolang ze gezond aandoet lijkt me dat ook geen probleem.

Mijn vraag, kan ze voor lange termijn op dit dieet blijven staan?
Vraag dit voornamelijk omdat ze maar heel weinig orgaan binnen krijgt.
Ze krijgt wel wekelijks een plukje hart, mini-beetje lever/nier en soms wat pens.

[/quote]

Ja, zeker. Het is natuurlijk een koolhydraat-rijker dieet dan wij zouden wensen maar ik denk dat het altijd nog beter is dan brok. De lage orgaanvlees hoeveelheden kan vitamine technisch natuurlijk een probleem vormen. Wat je zou kunnen doen is af en toe een klein schepje multivitamine van bijv. de Groene Os ofzo. Niet de volle dosis die aanbevolen wordt, maar gewoon af en toe een beetje.

Ik zou trouwens havermout geven en geen brinta. Brinta is bij mijn weten tarwe en ik denk dat havermout nou net een tikkeltje gezonder is. Ze hebben bij AH en Lidl volgens mij ook hele goedkope "Oat flakes".

Ik denk dat haar lever mogelijk toch niet goed functioneert. En ze daarom niet lekker wordt als je stopt met koolhydraat. Als de hond een slechte leverfunctie heeft, heeft het moeite met het halen van glucose uit eiwitten. Als er dus een tekort aan glucose is, functioneert het lichaam niet goed. Vandaar dat je glucose in z'n direct vorm aan moet bieden. In de vorm van koolhydraat.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1807102
[quote="Lizzy"]
Ja, zeker. Het is natuurlijk een koolhydraat-rijker dieet dan wij zouden wensen maar ik denk dat het altijd nog beter is dan brok. De lage orgaanvlees hoeveelheden kan vitamine technisch natuurlijk een probleem vormen. Wat je zou kunnen doen is af en toe een klein schepje multivitamine van bijv. de Groene Os ofzo. Niet de volle dosis die aanbevolen wordt, maar gewoon af en toe een beetje.

Ik zou trouwens havermout geven en geen brinta. Brinta is bij mijn weten tarwe en ik denk dat havermout nou net een tikkeltje gezonder is. Ze hebben bij AH en Lidl volgens mij ook hele goedkope "Oat flakes".

Ik denk dat haar lever mogelijk toch niet goed functioneert. En ze daarom niet lekker wordt als je stopt met koolhydraat. Als de hond een slechte leverfunctie heeft, heeft het moeite met het halen van glucose uit eiwitten. Als er dus een tekort aan glucose is, functioneert het lichaam niet goed. Vandaar dat je glucose in z'n direct vorm aan moet bieden. In de vorm van koolhydraat.
[/quote]

Bedankt voor je antwoord Lizzy!
Ik weet dat ze niet direct last zou hebben van tekorten.
Maar als bv zeg 2% aan orgaan geef in de week, lever en nier dan het minste.
En ze zou daar geen last van hebben. Zou dat kunnen? of is het risico dat ik haar lever op lange termijn teveel belast groter dan?
Dan zou ikzelf namelijk weer liever kiezen voor af en toe een schepje multivitaminen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door