Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bien
#1806867
Zo nu gaat het dan eindelijk gebeuren ik wil morgen mijn eerste groentemix maken ;-)

Ik heb gehaald:

- appel
- knolselderie
- andijvie
- brocolli
- wortels (met loof)
- komkommer

Paar vragen:
moet ik die knolselderie "schillen"? En het groen ook erin?
de appel schillen neem ik aan en klokhuis eruit?
brocolli alleen de bloempies of alleen stronk of beide?
komkommer schillen?

Heb nog geen keukenmachine ervoor dus moet het met mijn mixer/hakselaar doen.

Ik wil morgen aan de slag dus hoop dat jullie snel met je tips/reacties en adviezen komen ;-) dank dank dank.
Door Bien
#1806886
[quote="Nadia"]
Een appel is geen groente hoor!
[/quote]

duh.... goed van jou  >:(

hi hi hi helemaal gelijk in..maar!!!! dat vinden ze zo lekker....
Gebruikersavatar
Door choopy
#1806888
Ga je de groentemix gebruiken om door vlees te doen?
Zo ja, dan zou ik de appel eruit laten. Veel honden gaan hier erg van stinken (winden) en ligt ook niet altijd lekker op de maag.
Door Nadia
#1806890
[quote="Bien"]

- appel
- knolselderie
- andijvie
- brocolli
- wortels (met loof)
- komkommer

Paar vragen:
moet ik die knolselderie "schillen"? En het groen ook erin? Wat je wilt, hoeft niet, mag wel
de appel schillen neem ik aan en klokhuis eruit? Appel hoort niet in groentemix. Appelpitjes zijn giftig! Lees je goed in! Een appel in de mix met vlees gaat ook gisten!
brocolli alleen de bloempies of alleen stronk of beide? Wat je zelf wilt
komkommer schillen? Wat je zelf wilt

[/quote]
Door Bien
#1806891
[quote="choopy"]
Ga je de groentemix gebruiken om door vlees te doen?
Zo ja, dan zou ik de appel eruit laten. Veel honden gaan hier erg van stinken (winden) en ligt ook niet altijd lekker op de maag.

[/quote]

heb geen idee nog of ze het uberhaupt lusten de groentemix.....

tot nu toe kregen ze de appel "los" als ik zelf een appel had, stukje zonder schil.. feestje voor ze. maar als het beter is het niet te geven, geen probleem ;-)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806894
Appel is een uitzondering w.b.t. gassen in de darmen en kan wel toegevoegd worden aan de groentemix  ;)
Vinden ze ook nogeens erg lekker hier!

Je mix ziet er prima uit! alleen ik zou komkommer de volgende keer vervangen bv door courgette omdat komkommer niet zoveel vitamine's bevat.
De appel mag er heel in, die pitjes zijn zo klein, maar als je het prettiger vindt mag je de pitjes eruit halen. Schillen hoeft niet.
De brocolli kun je in zijn geheel erin doen (met stronk), alleen even kijken of je mixer/hakselaar die stronk aankan die is vrij hard.
Komkommer hoef je niet te schillen, mag er ook zo.
Net als de knolselderij en het groen, kan er allemaal in.

Enige wat ik schil is pompoen en als je advocado gebruikt alleen het vruchtvlees gebruiken.
Door Bien
#1806895
pitjes zitten in het klokhuis trouwens en die wilde ik er toch uithalen, dus geen probleem ;-)

de meningen over appel lijken verdeeld...

invriezen kan voor 3 weken ofzo he?
Door Bien
#1806900
[quote="May Linn"]
Appel is een uitzondering w.b.t. gassen in de darmen en kan wel toegevoegd worden aan de groentemix  ;)
Vinden ze ook nogeens erg lekker hier!

Je mix ziet er prima uit! alleen ik zou komkommer de volgende keer vervangen bv door courgette omdat komkommer niet zoveel vitamine's bevat.
De appel mag er heel in, die pitjes zijn zo klein, maar als je het prettiger vindt mag je de pitjes eruit halen. Schillen hoeft niet.
De brocolli kun je in zijn geheel erin doen (met stronk), alleen even kijken of je mixer/hakselaar die stronk aankan die is vrij hard.
Komkommer hoef je niet te schillen, mag er ook zo.
Net als de knolselderij en het groen, kan er allemaal in.

Enige wat ik schil is pompoen en als je advocado gebruikt alleen het vruchtvlees gebruiken.
[/quote]

ik stond dus te twijfelen bij Jumbo..... courgette of komkommer.. grrr... hahaha volgende keer idd courgette.

ik snijd alles wel beetje klein vooraf... anders past het toch niet ... in dat ding.

Spannend weer nieuwe uitdaging morgen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1806931
[quote="Bien"]
pitjes zitten in het klokhuis trouwens en die wilde ik er toch uithalen, dus geen probleem ;-)

de meningen over appel lijken verdeeld...

invriezen kan voor 3 weken ofzo he?

[/quote]

Zie deze topics voor appel in mix:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,77756.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,65610.0.html

Ik zie dat mijn mening ondertussen ook bijgesteld is  ;D
Ik doe ook gewoon appel in de mix, vaak maar 1 of 2 op 8kg mix.

veel plezier en succes met het maken van de mix  :)
Door Bien
#1806934
@Maylinn, bedankt voor de onderwerpen nou ik ga de appel er dus wel in doen maar zonder schil en klokhuis ;-)

Bedankt allemaal, hopelijk lusten ze het......
Door Lizzy
#1806986
Ik stop al sinds jaar en dag appel in de mix. Ik heb dat ook niet van mezelf hoor, dat appel de enige uitzondering is en niet gaat gisten in de darmen wanneer je het met vlees geeft. Volgens mij stond het in dit boek:

Afbeelding

Ik ben het vervolgens zelf gaan uitproberen en ondervond dat mijn honden de mix heerlijk vinden en er geen scheten worden gelaten. Ik haal het klokhuis eruit trouwens. Maar ik gebruik gemiddeld 1 kilo appel op 7,5 kg groenten. Ik denk dat ze van die paar pitjes niet dood neer zullen vallen maar ik haal ze er voor de zekerheid ook uit.
Door Bien
#1806988
Bedankt voor je reactie Lizzy!

Lijkt me helemeaal duidelijk en ze vinden appel hier heerlijk dus komt vast goed.

Ben benieuwd hoeveel ik van alles ga overhouden en hoe lang ik ermee doe ;-)
Zal toch in moeten vriezen, maar dat kan dus dat scheelt.
Door saluki
#1807086
heb je  een staafmixer? die gebruik ik altijd. Alles een beetje klein snijden in een grote kom, dan gaat het prima vooral als je er een flinke hoeveelheid honing bij doet.
Een paar appels en een paar banaantjes maakt het ook nog wat smeuïger, (mijn honden hebben geen last van fruit) Deze manier vind ik fijner dan zo'n machine heb je niet zoveel schoon te maken.
Door Bien
#1807089
[quote="saluki"]
heb je  een staafmixer? die gebruik ik altijd. Alles een beetje klein snijden in een grote kom, dan gaat het prima vooral als je er een flinke hoeveelheid honing bij doet.
Een paar appels en een paar banaantjes maakt het ook nog wat smeuïger, (mijn honden hebben geen last van fruit) Deze manier vind ik fijner dan zo'n machine heb je niet zoveel schoon te maken.
[/quote

ja heb staafmixer met zo'n bakkie eronder  maar...... goed nieuws.. mijn moeder is net zo lief geweest haar keukenmachine af te geven ;-) joehoe ik kan zo aan de slag ;-)

nu nog uitrekenen hoeveel ze er dan steeds van moeten hebben.... dan weet ik wat ik in moet vriezen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door