Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door MartinM
#1796605
Hallo,

Ik ben Martin en heb me afgelopen week aangemeld op Barfplaats.

Sinds enkele weken heb ik behoorlijk veel gelezen over kvv en barf (helemaal nieuw voor mij ondanks het feit dat we al jaren een hond hebben).
Mijn nieuwsgierigheid is inmiddels gewekt.

We hebben 2 shelties, één van 5 jaar en één van net 16 weken, beide reu.
Het voeren van rauwe stukken vlees oftewel barfen zie ik nog even niet zitten maar het het voeren van kvv lijkt me, om mee te beginnen, niet verkeerd.
Enkele vragen heb ik wel hierover:
- Kan ik zomaar beginnen met het geven van kvv of moeten de honden hier aan wennen ? tot nog toe hebben ze alleen nog maar brok gegeten.
- is het een probleem dat ze, zeg maar 4 of 5 dagen brok krijgen en de overige dagen van de week kvv ?
- de meeste weekenden eten wij zelf kip en hierbij zit altijd een zakje met kippennek, hart en lever (dit gooi ik normaal altijd weg). Kan ik ze dit, zonder dat ze rauw gewend zijn, ongestraft rauw te eten geven ?

gr. en alvast bedank voor de reaktie.
Martin
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1796716
Hoi Martin, welkom hier!

Een antwoord op je vragen:
Kvv is een goede start, later kun je altijd nog kijken of je barf er wel of niet bijvoert.
Ik zou voor je jonge hond wel een kvv kiezen met een natuurlijke calciumbron, zoals carnibest, haaksbarf, naturis enz.
Waarom, lees hier maar: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,48632.0.html

5 dagen brok en de overige dagen kvv zet niet echt 'zoden aan de dijk', zo blijft het effect van brok behouden en zul niet of minimaal de voordelen van kvv hebben.
Natuurlijk aan jouzelf de keus, maar ik persoonlijk zou dan kiezen voor alle dagen kvv.

Ja hoor dat kan prima die overgebleven kippennek, hart en lever voeren. Kippennekken zijn beginnersbotten, dus goed ook voor beginnende honden geschikt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1796729
Hoi Martin,

Welkom op BARFplaats :)

Goede zet om je honden op kvv te zetten. Zoals May linn al aangaf zou je meer positieve resultaten behalen als je meer zo niet volledig vers zou gaan voeren. Maar het begin is er, de ervaring leert dat de rest meestal wel volgt :)

Pups zijn nog heel flexibel en geven in de regel geen problemen bij het overzetten. De oudere hond zou je misschien wat gedosseerder moeten overzetten, maar dit is ook afhankelijk van de voorgeschiedenis van de hond. Heeft deze normaal moeite met ander eten dan een brok, is die erg gevoelig op maag/darm, dat soort dingen. Meten is weten, dus ik zou ze in eerste beide zo overzetten en dan kijken hoe het gaat.

Dat binnenwerkje van de kip is prima om te geven. De vleugeltjes lusten ze ook :P

Heb je nog vragen, stel deze dan gerust!
Gebruikersavatar
Door MartinM
#1796837
Bedankt voor jullie reactie,

Wat ik hier al in de buurt ben tegengekomen vwb kvv is Rodi, Smuldier, prins en energique, maar ik zal hier alle dierenzaken eens bezoeken.
Rodi en Smuldier heb ik gezien bij de supermarkt en bij een dierenspeciaalzaak waar ze prins en energique verkopen gaan ze het kvv pakket binnenkort uitbreiden.

Ben benieuwd hoe m'n shelties reageren op kvv en rauwe kip.

Overigens is m'n oudste sheltie Raico geen grote eter en lust naast de brokken die hij krijgt helemaal niets voor wat betreft hondenkoekjes/snoepjes/kauwbotten ed. Krijgt af en toe daarom een broodje leverpastei waar hij stapelgek op is.

gr,
Martin
Door Emmanuelle
#1806492
Hoi van harte welkom hier Martin!
Wij hebben ook 2 Shelties (en 2 spaanse hondjes).  Ook allemaal reutjes.
De oudste Sheltie is hier 4 jaar en de jongere 3 jaar :)
Hier zijn ze allemaal even gek van allerlei soorten kvv.
Er is niets wat ze hier niet lusten  ;)
Wij geven het sinds november vorig jaar en zijn ineens, van de ene op de andere dag, overgeschakeld van brok naar kvv.
Dat vormde geen enkel probleem.  Ik zou persoonlijk ook geen brokken blijven geven.
Wij bestellen bij Lupa (www.lupa-diervoeding.nl), we wisselen zoveel mogelijk af tussen verschillende soorten kvv (en ook een beetje barf).
We zijn erg blij met het geven van kvv, we merken duidelijk verschil met vroeger.
De vacht blinkt veel meer, beter van gewicht, mooiere tanden, ze eten het veel liever, ...

Groetjes,

Emmanuelle
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 29 okt 2010, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#1823758
[quote="MartinM"]
Ben benieuwd hoe m'n shelties reageren op kvv en rauwe kip.
gr,
Martin[/quote]
Welkom! Shelties reageren heel goed op KVV en vers vlees. Ik denk dat die van jou straks ook niets anders meer willen :) Wij voeren hier Carnibest en de mixen van Kiezebrink. 
In hoogeveen heb je een verkooppunt van Carnibest (www.carnibest.nl)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door