Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door hedwig
#1805402
Hoe zit dat nou met pompoenpitten? Is dat echt werkzaam tegen wormen? Hoe geef je dat?Veel vragen, maar ik heb pompoensoep gemaakt en de pitten even bewaard met het idee dat die goed zijn voor de honden. Maar hoe geef ik ze? Fijn malen tot een prakje of gewoon over het eten strooien?
Door Mevroi Kruim
#1805688
Nou, die rechtstreeks uit de pompoen moet je eerst nog pellen en dat valt niet mee, er zit een kneiterharde schil omheen die je hond echt niet kan verteren. Mensen ook niet trouwens, daarom verkopen natuurvoedignswinkels gepelde pompoenpitten in een zakkie  :D
Hoe werkzaam is het? Geen idee, volgens mij is er nooit onderzoek naar gedaan. Hier krijgen ze gepelde pompoenpitten en andere zaden door de groentemix, voor het lekker en het gezond. Ontwormen heb ik al jaren niet gedaan, alleen Logi heeft als pup z'n kuurtje gehad.
Door Irish
#1806252
Mevroi Kruim schreef: Fijngemalen, anders komen ze er net zo uit als ze er in gingen :D
Oh jammer, vond dat wel een mooie hondendrol decoratie anders ;D
Is met een vijzel plat/fijn malen voldoende? Geen idee of mijn centrifuge noten aankan ???
Laatst gewijzigd door Irish op vr 29 okt 2010, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1806312
Mevroi Kruim schreef: 500 g 3x daags :o :o :o dat lijkt me wel erg veel, zelfs voor een Sint Bernhard ...
Jemig ja, dat kan toch nooit kloppen. En ook nog 3x daags. Maar als wurmpie zou ik denk ik dan wel heel snel de wijk nemen als dat op me afkwam :biggrin2:
Door hedwig
#1806566
Bedankt allemaal. Ik heb de pitten met wat van dat aanhangend vezelspul fijngemalen met de staafmixer. het was een enorm kabaal, maar het is een redelijke mousse geworden. Ik doe gewoon een lepel door het eten tot het op is. Mijn honden hebben geen wormen (denk ik) maar ik had die pitten over en wil daar graag iets nuttigs en gezonds mee doen.
Door 202Spots
#1806841
Irish schreef: Oh jammer, vond dat wel een mooie hondendrol decoratie anders ;D
Is met een vijzel plat/fijn malen voldoende? Geen idee of mijn centrifuge noten aankan ???
Ik maal ze in de electric koffiemolen, net als alle zaadjes,nootjes, pitjes en eierenschaal, werkt perfect!
Niet TE lang draaien anders word het puree!
Door 202Spots
#1806864
hedwig schreef: Bedankt allemaal. Ik heb de pitten met wat van dat aanhangend vezelspul fijngemalen met de staafmixer. het was een enorm kabaal, maar het is een redelijke mousse geworden. Ik doe gewoon een lepel door het eten tot het op is. Mijn honden hebben geen wormen (denk ik) maar ik had die pitten over en wil daar graag iets nuttigs en gezonds mee doen.
Ik neem aan de je de pitten met schil en al hebt gemalen? Dat zal dan meer als vulling dienst doen dan dat ze er wat voedingswaardes uit halen.
Alleen de gepelde pitten worden gebruikt.
Om zelf pitten te pellen is onbegonnen werk, en gepelde pitten kan je veel makkelijke kopen
en zien er zo uit:
Afbeelding
Wat je nu hebt gegeven heeft niet veel gezonds ,en heeft echt geen nut, ik zou de rest weg gooien.
Door Mevroi Kruim
#1809189
Ja, het binnenste krijgt hij dan ook binnen maar ook een heleboel keiharde vezels waar hij niks mee kan. Als het echt heel fijn poeder was zal het ook niet echt een probleem zijn maar ik zou het zelf nooit doen, het voegt niks toe en als er scherpe harde stukjes in blijven zitten kunnen er beschadigingen in het spijsverteringskanaal optreden.
Door hedwig
#1810392
Er zitten absoluut geen prikstukjes in. Het is een dikke zachte brei geworden. De pitten waren vers en vochtig en met van die pompoenvezels eraan. Is het niet juist goed om een beetje onverteerbare vezels binnen te krijgen? Ik heb ergens gelezen dat huid en haren van een heel prooidier goed zijn omdat ze als onverteerbare stof de botten ahw inpakken. Zou je dat op deze manier dan niet een beetje nabootsen?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door