Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#1804142
Hoi

Ik wil binnenkort beginnen met BARF voor mijn 2 honden. Een bouvierteef van 6j (ong. 32kg) en een Alaskan Malamute van 2j (moet ik dringend eens wegen :biggrin2:).

Het menu voor mijn bouvier Shiva:
vleesbot: 42%
spiervlees: 37%
orgaanvlees: 17%
vis: 4%

Ze zou zo'n 420 g per dag moeten eten

maandag: 160g kippenkarkas, 260g kalfsvlees en een eitje
dinsdag: 160g kalkoenkarkas, 260g long/nier/hart rund
woensdag: 160g eendennek, 260g geitenvlees
donderdag: 170g kalkoenkarkas en 250g runderpens
vrijdag: 160g eendennek en 260g kalfsvlees
zaterdag: 300g kippenkarkas en 120g makreel
zondag: 120g eendennek en 300g kip zonder veren

Voor mijn Malamute ongeveer hetzelfde maar dan aangepaste porties natuurlijk!
Is dit in orde? Ze zijn wel gewoon om rauwe botten te eten en verteren die zeer goed.
En dan nog een vraagje: is het het beste om elke week alle organen te geven of de ene week long, de andere nier en de derde hart??

Dank je wel!
Judith
Door Anne in Zweden
#1804192
Een hond van 32 kilo moet volgens mij wel iets meer dan 420 gram per dag hebben hoor! Uitgaande van 2% van het lichaamsgewicht kom je dan op 640 gram per dag.

Is geen punt gewoon je menuutje even aanpassen aan die hoeveelheid per dag. Qua soorten ziet je menu er goed uit. Die kip zonder veren, waar valt die onder? Want als ik je bot en vlees bereken zonder die kip, kom je al aan respectievelijk 42% en 37% (bij 420 gram x 7 dagen), dus ik weet niet hoe je die kip nu plaatst. 300 gram kip is ook geen heel dier, lijkt mij?

Hoe je de organen nu geeft is prima; ikzelf geef ook alle organen over één week verdeeld, dus van mij mag het zo! :D

Maar kijk dus nog even naar je hoeveelheid per dag voor je bouvje. Of is ze gecastreerd en wordt ze te zwaar bij 2% van d'r gewicht?
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1804243
Ivm de hoeveelheid: mijn bouvier is iets te zwaar (dus ik reken voor haar ideale gewicht) en ze wordt snel zwaar. Ze is ook gestereliseerd en heeft last van haar gewrichten dus er mag gerust wat af. Voor haar is het beter wat te licht te zijn dan te zwaar. En jammer genoeg kan ze niet super veel gaan bewegen om af te vallen :(

Over die kip: ik weet niet waar ze bij hoort. Is het beter om ze gewoon heel te geven voor dan zowel vlees als bot?

Judith
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1804270
Hoi welkom hier.

Je begint al aardig. Maar ik vind je percentage bot wat aan de lage kant. En vis is ook aan de lage kant.
Zelf hou ik de volgende percentages aan:
vleesbot 50%
spiervlees 25%
orgaan 15%
vis 10%
En daarbij gepureerde rauwe groente, 2x per week ei, kwak yoghurt en regelmatig een sardientje.

Ik geef zelf elke week alle organen. Dus bijvoorbeeld nier op maandag, lever op woensdag, hart op vrijdag en dan nog 2x per week pens.

Het lijkt mij ook dat je nu te weinig geeft aan de bouvier.
Mijn tip: probeer eerst maar eens vers te geven en kijk dan maar of ze goed op gewicht komt.

Waarom kan ze niet veel bewegen?

Succes!  ;)
Door Anne in Zweden
#1804295
O, oké, dan is 420 wel genoeg om mee te beginnen inderdaad.

Hoe je die kip moet berekenen, is een beetje moeilijk te zeggen zonder de kip zelf gezien te hebben :D. Ik zou proberen hem bij bot onder te brengen, omdat je spiervleespercentage al behoorlijk hoog is. Moet het per se een hele kip zijn, of kun je ook gewoon kipkarkas bestellen? O wacht, dat staat ook al op je menu.

Wat je zou kunnen doen: die hele kip weglaten van het menu en in plaats daarvan een partij groente geven. Groente ontbreekt namelijk een beetje op je lijstje. 300 gram groente op het weektotaal is 10%, dus dat zou goed kunnen.

En als je hond eigenlijk wat de dik is, zou je geitenvlees eventueel kunnen vervangen door iets magerders, paard of zo. Geit is vrij vet.
Door Anne in Zweden
#1804303
Even om de verschillende rekenmethodes voor het voetlicht te brengen: ikzelf tel vis niet apart mee. Ik voer 50% bot, 25% spiervlees, 18% orgaan (waarvan 7% pens en 11% hart/nier/lever) en 7% groente. Vis valt bij mij onder bot als het een zalmkop is, en onder vlees als het visfilet of hele makrelen/sardientjes/haring is, want die koppies zijn zo klein, dat zet geen botten aan de dijk.

Op zich heeft Luka wel gelijk: je zou ook eerst met 600 gram voor je boefje kunnen beginnen, want het effect van barf op een hond is heel anders dan dat van brokken.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1804522
Oké ik heb de percentages een beetje aangepast, iets ander vlees ertussen gezet en de hele kip weggelaten (voor de gemakkelijkheid ;))

maandag 250g runderstrot         200g kippenrug
dinsdag 210g kipkarkas 240g pens
woensdag 250g kalkoenkarkas         200g kalfsvlees
donderdag 135g eendennek         315 g makreel
vrijdag 260g kipkarkas         190g geitenvlees
zaterdag 210g kippennek 235g nier/long/hart rund
zondag 250g eendkarkas         200g kippenheup

Als dit goed is, ga ik dit eens proberen (ik moet nog eerst een vriezer kopen en het vlees bestellen maar dat lukt hopelijk dit weekend).

Mijn bouvier wordt echt heel snel dik (ze eet nu nog geen 200g Farmfood terwijl mijn malamute meer dan 400g eet, ze zijn ongeveer even zwaar). Ze kan wel veel wandelen enzo, maar echt uren lopen of naast de fiets lopen zoals ik met de malamute doe, lukt niet meer. Ze heeft al een knie-operatie achter de rug en heeft al veel te veel moeten stilliggen omdat ze weer een gewrichtsband verrokken had of een pees ontstoken, ... :(
Dus om af te vallen beweegt ze niet genoeg. Elke keer dat ze weer wat zwaarder wordt, heeft ze terug veel meer last van haar gewrichten dus ik geef liever eerst wat te weinig om daarna te verhogen dan te veel om daarna weer te moeten zorgen dat de overtollige kilo's er weer afgaan.

Nog een vraagje: wat is het gemakkelijkst om het eten te verdelen? Alle porties op voorhand maken en daarna invriezen. Of gewoon invriezen en daarna ongeveer voeren (bv. 3 kippennekken is ongeveer 100g?)?

Dank je wel voor de info iig!

Judith
Door Anne in Zweden
#1805124
[quote="JudithA"]
Oké ik heb de percentages een beetje aangepast, iets ander vlees ertussen gezet en de hele kip weggelaten (voor de gemakkelijkheid ;))

maandag 250g runderstrot         200g kippenrug
dinsdag 210g kipkarkas 240g pens
woensdag 250g kalkoenkarkas         200g kalfsvlees
donderdag 135g eendennek         315 g makreel
vrijdag 260g kipkarkas         190g geitenvlees
zaterdag 210g kippennek 235g nier/long/hart rund
zondag 250g eendkarkas         200g kippenheup

Als dit goed is, ga ik dit eens proberen (ik moet nog eerst een vriezer kopen en het vlees bestellen maar dat lukt hopelijk dit weekend).

Mijn bouvier wordt echt heel snel dik (ze eet nu nog geen 200g Farmfood terwijl mijn malamute meer dan 400g eet, ze zijn ongeveer even zwaar). Ze kan wel veel wandelen enzo, maar echt uren lopen of naast de fiets lopen zoals ik met de malamute doe, lukt niet meer. Ze heeft al een knie-operatie achter de rug en heeft al veel te veel moeten stilliggen omdat ze weer een gewrichtsband verrokken had of een pees ontstoken, ... :(
Dus om af te vallen beweegt ze niet genoeg. Elke keer dat ze weer wat zwaarder wordt, heeft ze terug veel meer last van haar gewrichten dus ik geef liever eerst wat te weinig om daarna te verhogen dan te veel om daarna weer te moeten zorgen dat de overtollige kilo's er weer afgaan.

Nog een vraagje: wat is het gemakkelijkst om het eten te verdelen? Alle porties op voorhand maken en daarna invriezen. Of gewoon invriezen en daarna ongeveer voeren (bv. 3 kippennekken is ongeveer 100g?)?

Dank je wel voor de info iig!

Judith


[/quote]

Oei, nieuwe ronde, nieuwe vragen...

1: wat is kippenheup? Gezien het feit dat je het naast 250 gram eendkarkas voert, denk ik dat het vlees moet zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord, en "heup" klinkt toch ook weer als bot. Als ik het als bot meetel, voer je in totaal bijna 55% bot (1715 gram op 3145 gram totaal), en dat is toch wel erg veel, hoor.

2: waar reken je zelf runderstrot toe? Als je hem als spiervlees ziet, dan gaat het wel zo.

10% vis is prima, 15% orgaan waarvan helft pens ook in orde (mag desnoods nog meer zijn, maar hoeft niet).

Je voert nu 5 soorten plus een visje, ook niets op aan te merken.

Hoe je het eten verdeelt, hangt een beetje af van je eigen voorkeur. Op voorhand verdelen heeft als voordeel dat je het daarna alleen nog maar in de bak hoeft te kiepen en klaar is Kees - net zo handig als brokken voeren! :biggrin2:
Zelf ben ik te lui om een middag per maand te portioneren, dus ik ontdooi gewoon wat ik de dag erop nodig heb en verdeel dat 's avonds over de bakken (hier eten ze 1 x per dag, 's avonds). Als er wat overblijft, wordt dat de dag daarop gevoerd. Alleen hart, lever en nier vries ik opnieuw in, omdat ik per keer geen hele kilo daarvan nodig heb voor drie honden en ik iedere soort maar 1 x per week voer, en dan zou de rest te lang in de koelkast op de volgende ronde liggen te wachten.
Dus net hoe je het zelf wilt!

Succes met vriezer en vlees shoppen - leukleukleuk!
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1805420
Hoi

Die kippenheup is vooral vlees met een klein randje bot aan, dat is ook te koop bij de verdeler waar ik zal gaan. Ik reken het dus bij vlees.
De runderstrot reken ik bij bot omdat er niet zo heel veel vlees aanhangt. Dan kloppen de percentages normaal gezien?

Ik denk dat het beste is om op voorhand alle porties klaar te maken dan. Ik zit namelijk op kot in de week en het is mijn zus die dan de honden eten geeft. Ik denk dat ze niet zo blij zal zijn met nog extra werk  ;)

Dank je wel voor de tips!

Judith

ps: hoe zet je die leuke foto's onder je tekst?
Door Anne in Zweden
#1806279
[quote="JudithA"]
Hoi

Die kippenheup is vooral vlees met een klein randje bot aan, dat is ook te koop bij de verdeler waar ik zal gaan. Ik reken het dus bij vlees.
De runderstrot reken ik bij bot omdat er niet zo heel veel vlees aanhangt. Dan kloppen de percentages normaal gezien?

Ik denk dat het beste is om op voorhand alle porties klaar te maken dan. Ik zit namelijk op kot in de week en het is mijn zus die dan de honden eten geeft. Ik denk dat ze niet zo blij zal zijn met nog extra werk  ;)

Dank je wel voor de tips!

Judith

ps: hoe zet je die leuke foto's onder je tekst?

[/quote]

Hm, als je de strot als bot meeneemt, zit je op 56% bot; dat is errug veel...

Wat ik in jouw geval zou doen: op maandag, vrijdag of zaterdag het kippenbot vervangen door een berg gemalen rauwe groente. Want nogmaals, groente is best belangrijk om te voeren, en als je hondje toch al te dik is, vormt groente ook een leuke maagvulling. Kip staat er verder voldoende op je menu, (5 x), daar kun je best een keertje van vervangen door groente. Wel zou ik dan die dag vleesbot voeren in plaats van alleen spiervlees of orgaan, want sommige honden krijgen dunne ontlasting als groente samen met iets anders laxerends wordt gevoerd.

Strot is een beetje een niemandsland, vlees noch bot, zeg maar. Een strot bestaat voornamelijk uit kraakbeen, wat niet de voedingseigenschappen heeft van bot; vandaar dat veel mensen hem helemaal niet, of als vlees voeren. Waarbij zij aangetekend dat ikzelf strot wel als bot voer, omdat de honden er zo lekker lang mee bezig zijn. Ik weet niet waarom dat is; ik ga er met een snoeischaar moeiteloos doorheen, maar de honden blijven er maar mee goochelen. Ze zijn er langer mee bezig dan met een reehals, die drie van mij!

Als je de kippenrug bv. op maandag zou vervangen door 200 gram groente, zou je bijna 50% bot voeren. Dat is uitstekend. Bij 200 gram groente die dag zou je 6% groente voeren, is ook goed. Je vlees vormt dan een kleine 29%, is ook prima, en je orgaan 15%, waarvan de helft pens.  

PS: Om net zulke leuke foto's onder mijn tekst te krijgen als ik, heb je allereerst natuurlijk net zulke prachtige beestjes nodig als ik heb! :P ;D
Maar zonder gekheid: ik heb die van mij in www.photobucket.com gemaakt, en die URL vervolgens gekopieerd naar mijn profiel op barfplaats. Daar plaats je dan "img" en /img" om de URL van je foto (vervang daarbij de aanhalingstekens door vierkante haakjes, deze dus [ ]...), en klaar is de boel! Er zijn ook andere programma's en mogelijkheden, maar daar kan ik je niet bij helpen, want ik heb echt vier linkervoeten zonder dikke teen als het om computers gaat...
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 29 okt 2010, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door