Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#1803868
Ik zie hier bij menu's wel eens iets staan als ongeveer dit:
45% vleesbot..50/50
Vanwaar die 50/50? Nog een extra onderverdeling in soorten bot?

Groetjes,
Gerda
Door Mevroi Kruim
#1803945
Idd 50% spier en 50% bot  ;) dus zeg maar het norm-vleesbot. Bij de berekening van hoeveel bot, spiervlees, orgaan gaan we standaard uit van vleesbotten van 50/50. Zo zijn ze natuurlijk niet allemaal dus je bekijkt dan per vleesbot hoeveel spiervlees er aan zit en of je eventueel nog moet toevoegen om aan de 50/50 te komen. Of eventueel nog bot toevoegen, bv kipkarbo's zijn 25% bot en 75% spier.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1803946
Migudu schreef: Nee, ik bedoel dat het bot ook nog een keer 50/50 verdeeld wordt..
In wat??

Groetjes,
Gerda
Dat wil zeggen dat we bij het geven van 40 % of 50% vleesbot uitgaan van een gemiddelde samenstelling van 50vlees/50 kaal bot.  Het komt natuurlijk voor dat je de ene dag dik bevleesde botten hebt en de volgende dag wat minder, over je voorraad bekeken moet het 50/50 zijn. Deze extra vermelding geeft dus aan dat je geen 50% kale of bijna kale vleesbotten moet voeren anders is je kale botpercentage veel te hoog.
Door Migudu
#1804076
Oh ok...dan snap ik het, mazzel tot nu toe, denk ik, want ik heb nog geen slechter bevleesd bot gehad.

Groetjes,
Gerda
Door tieneke
#1804106
Migudu schreef: Oh ok...dan snap ik het, mazzel tot nu toe, denk ik, want ik heb nog geen slechter bevleesd bot gehad.

Groetjes,
Gerda
Als je wel slecht bevleesd bot geeft vooraf wat orgaan of spiervlees geven.
Door Migudu
#1804111
Ook wanneer je hond bot erg goed verteert???
En haal je dan dat extra spiervlees af van het vlees wat je al in je menu had staan voor die dag?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1804135
Nee dan heeft hij gewoon mazzel  ;D
Het komt niet allemaal heel erg krap, je ziet vrij gauw of je een kaal bot hebt of een flink bevleesd bot.
Als je voorraad dan gemiddelt daartussen zit is het prima.
Door Anne in Zweden
#1804169
Migudu schreef: Ook wanneer je hond bot erg goed verteert???
En haal je dan dat extra spiervlees af van het vlees wat je al in je menu had staan voor die dag?

Groetjes,
Gerda
Ik heb ooit een voordelige partij biologische kippenpoten besteld, 2 x 3 kilo voor 6 euro, maar die bleken echt helemaal kaal geschraapt. Wat ik nu doe is de helft van de portie vleesbot van die dag in kale poten geven, aangevuld met de andere helft spiervlees, en dan daarbij de normale portie spiervlees voor die dag. Izza iisi!
Gebruikersavatar
Door pike
#1804329
Ik voer 50% vleesbot. Ik ga ervan uit dat mijn vleesbotten gemiddeld 50/50 zijn (dus voor 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan), daar is het menu op gebaseerd. Dan krijgen de honden dus gemiddeld 25% bot.
Ik denk echter dat ze vaker wat meer vlees dan bot bevatten, maar niet dusdanig dat ze dan te weinig bot zouden krijgen. Juist omdat ik 50% geef.
Alleen als ik echt heel rijk bevleesd bot heb, bijvoorbeeld een half konijn of halve kip met alles er nog aan, dan gaat er geen spiervlees meer bij. 
Door Jasmin
#1804491
Heb van onze vriendelijke Islamitische slagerij in Rotterdam een zak vol botten gratis bij mijn bestelling gehad. Er zit alleen bijna geen vlees meer aan. Ze zijn wel goed te knippen met de tuinschaar. Kan ik ze gewoon geven?

En hoeveel spiervlees moet ik er dan minimaal bij geven? Iedere bot weegt al bijna 300 gram. Het hondje krijgt 230 gram vleesbot per dag.
Gebruikersavatar
Door pike
#1804518
Jasmin schreef: Heb van onze vriendelijke Islamitische slagerij in Rotterdam een zak vol botten gratis bij mijn bestelling gehad. Er zit alleen bijna geen vlees meer aan. Ze zijn wel goed te knippen met de tuinschaar. Kan ik ze gewoon geven?

En hoeveel spiervlees moet ik er dan minimaal bij geven? Iedere bot weegt al bijna 300 gram. Het hondje krijgt 230 gram vleesbot per dag.
Wat voor botten zijn het? Als het botten van poten zijn (lange, ronde botten) zou ik ze weggooien. Evenals enkele ribben (lange, platte botten). En anders, als je normaal gesproken 50% bot geeft dat 50/50 is, dan moet je het nu als 25% rekenen en de rest door extra spiervlees vervangen.
Door Jasmin
#1804636
Tja, het ziet er idd uit als dragend bot, hoewel ze wel te knippen zijn met de tuinschaar. Zal ik dan de uiteinden kunnen geven? Die zijn een stuk zachter dan het middengedeelte, een beetje vergelijkbaar met wervels. Dan kan ik er ook wat meet spiervlees bij geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door