Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 202Spots
#1804052
Open gat is on. 1 cm rond...ik denk gisteren ergens aan opengehaald, op zijkant van z'n borst/schouder hoogte hij blijft er aan likken
en ik weet niet of het nut heeft om naar de DA te gaan...als er 1 of 2 hechting in gaat dan haalt ie ze er zelf zo weer uit denk ik..
wat zal ik doen?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op do 04 nov 2010, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1804059
Kan het een hondentandgat zijn? Dan zou ik het zeker niet (laten) hechten, maar goed schoon houden ivm bacteriën?
Kussie voor Keeper!  :-*
Door diergedrag
#1804062
Dierenarts/hechten vind ik niet noodzakelijk (tenzij het erg diep is maar zo ziet het er niet uit en anders had je dat er vast wel bijgezet).
Hechten zorgt er wel voor dat het sneller dicht is en het laat minder litteken achter.
Groene leem werkt erg goed omdat het ook ontsteking tegen gaat. Anders honingzalf.
Als het echt pus gaat vormen, dan kun je altijd nog gaan.

Bij hechten wordt vaak een deel van een wond open gelaten om vuil de mogelijkheid te geven weg te spoelen dus hechten staat niet gelijk aan de wond helemaal dicht hechten.
Door 202Spots
#1804063
Nee...geen honden tand hoor, 't is niet diep ook, het lijktof er 'n snee in ze vel zit, vel gaat uit elkaar wijken.
Ik denk dat ie misschien aan ijzer gaaswerk heeft open getrokken..
Krijgen katten tetanus shot?

Ik heb geen groene leem...ik heb wel antibiotic zalf .maar als ik er wat op smeer,dan likt ie 't er gelijk af denk ik....
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 27 okt 2010, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#1804072
Anders trek Keeper even wat aan zodat hij er niet aan kan blijven likken.

Een mouw van een oude trui afknippen,  gaatjes voor de pootjes erin maken werkt perfect.
De kop zit dan in het smalle gedeeltje van de mouw en de buik en achterlijf in het brede gedeelte van de mouw.

Dit is een foto van pepper toen hij een buikoperatie had gehad
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1804085
danielle1980 schreef: waterstif spoelen en honingzalf smeren
super tip!!!!
waterstofperoxide verdunnen spuiten in de wond en zalven met honingzalf!
Door 202Spots
#1804092
danielle1980 schreef: waterstif spoelen en honingzalf smeren
peroxide?  voor spoelen/ deppen ...
Ik heb wel echte honing...zou dat ook wat zijn? of kan caledula zalf ook?

Ja..mouw om z'n lijf  lijkt me goed idee!! Ik ga 't straks proberen!
Door tieneke
#1804093
Groene leem  ;) hier verleden jaar een buitenkat met vrij diepe wond boven staart ingesmeerd en binnen een paar dagen was het dicht.
Door 202Spots
#1804097
tieneke schreef: Groene leem  ;) hier verleden jaar een buitenkat met vrij diepe wond boven staart ingesmeerd en binnen een paar dagen was het dicht.
Ik weet niet of ik zoiets hier kan vinden...ga wel effe googelen  :-\
Door Nadia
#1804098
Kain heeft ook een wond gehad. Meer een snee, de huid lag nog dicht. Maar dit is flink gaan ontsteken. De DA had tegenmij gezegt, als de huid dicht ligt is hecten niet nodig. Een open wond wel.
Dus zelf ga ik voortaan altijd. Die onsteking was best naar.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1804119
ik zou daar wel even mee naar de dokter gaan, ik vind het gat te groot om zelf te gaan dokteren.
bij katten gaan de huidlagen snel los van elkaar. dan is soms AB of toch een onderhuids oplosbare hechting nodig.
Door danielle1980
#1804153
ja waterstof peroxide 3 %.
En gewoon rauwe honing kan vast best haha.
Ik ben soms ook creatief.
Pas nog grotere wond dan dit gehad hier.
Wilden ze ook niet hechten.
Na 2 weken was divht.
Gaf idd wel ab spuit.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1804164
Theo heeft ook een keer zo'n wond gehad, die zag ik pas toen die er al even zat dus dat was sowieso niet meer te hechten, zag er erg vies uit toen omdat het ook nog eens heel warm was... Ik naar de buurvrouw (het was tenslotte haar kat, blijft ingewikkeld met theo, lol), die dacht eerst, oh daar heb je haar weer, zal wel niks zijn... en heeft toen meteen Theo mee onder de arm naar de da genomen toen ze de wond zag  ;D was ongeveer een rijksdaalder groot... de dierenarts heeft het toen goed schoongemaakt en met ab-troep er op en met ab pillen naar huis, die pillen gingen er niet in, wel heb ik de wond elke dag schoongemaakt met rozenhydrolaat en daarna ingesmeerd met mengsel jojoba olie met een beetje tamanu (jojoba is meer een was, dus dicht de wond mooi af, tamanu werkt enorm goed bij wondjes, huidherstellend, pijnstillend, ideale olie en ook veilig bij katten) en binnen no time was de wond mooi dicht gegroeid! Van die pillen heeft de buurvrouw er volgens mij weinig ingekregen, lol.

Groene leem vind ik persoonlijk bij katten niet handig omdat je het er misschien nog wel op krijgt, maar het er af krijgen... en om het op te laten drogen, tja, kan op zich wel, maar ik vind dat niet zo'n prettig idee...

In plaats van rozenhydrolaat kan je ook bijv lavendel, hamamelis of duizendblad gebruiken. Hydrolaten vind ik ideaal voor katten!!
Door flin
#1804307
't probleem bij katzels is dat de wond vaak tè snel dichtgaat..
mocht er vuil onderin  zitten, hebbie een problem

'k zou je aanraden de wond goed te spoelen,
idd zoals Daan1980 zegt: met waterstofperoxide
een dag  de wond open houden, en dan zien dat 't snel wil genezen,
zoniet, ('t is natuurlijk wèl een beweeglijke wond, toch? op die plek?) dan alsnog DA

je kunt zilverwater inwendig geven (30 ppm, 2 tot 3 keer op 'n dag) en de wond deppen met een goldenseal oplossing

succes hoor, met die Keeper!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door