Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1803740
hallo, mijn eerste post hier :)

dadelijk even voorstellen, mijn naam is yuri en ben eigenaar van een flinke amerikaanse stafford teef van 20kg
ze is nu 5 maanden oud en ik zal binnen een tweetal weken beginnen met barf.
Ik surf hier al een tijdje rond en heb toch redelijk wat bijgeleerd over barf/nrv.
Nu, roxy krijgt nu nog brokken en als de zak bijna leeg is zou ik haar een week lang af en toe een nekje toe stoppen om het haar wat gewend te laten worden, naast haar brokken dus de laatste week, goed idee?
daarna heb ik onderstaand menu voor haar in elkaar gepuzzeld

Menu is opgesteld op 3% van haar lichaamsgewicht(20kg) omdat dit ongeveer overeenkomt met de hoeveelheid brokken dat ze nu krijgt (ongeveer 600gram/dag) eigenlijk 380gr brokken en 200gram duck


maandag:
kippenek(300gr),groente(84gr),rundernier(105gr),kippenmagen(105gr)
dinsdag:
eendenkarkas(300gr),paardenspiervlees(210gr), 1 ei
woensdag:
zalmkop/kabbeljauwkop(300gr),lamsnippers(210gr),groente(84gr)
donderdag:
lamsnekken(300gr),runderkop spiervleessnippers(210gr),gemalen pens(210gr)
vrijdag:
kipkarkas(300gr),groente(84gr),zalmsnippers(210gr), 1 ei
zaterdag:
eendenvleugels(300gr),groente(84gr),lamshart(105gr), konijnenlever(105gr)
zondag:
kipnek(300gr),groente(84gr),kipsnippers(210gr)

50% vleesbot: 7 dagen
15% orgaan: 3 dagen
25% spiervlees: 5 dagen
10% groente: 5 dagen

ik heb ook nog milt, lamslong,eendagskuikens en 2 konijnen van anderhalve kilo liggen :)
iemand een voorstel hoe ik dit er best tussenplooi of in een andere week ofzo geef? de konijnen wegen 1.5kg dat is dus bijna 3maal de dagelijkse hoeveelheid :s

en mag de lever evenhoog liggen als derest van orgaanpercentage aangezien ik verstaan heb dat je dit maar 1 maal per week mag geven?

graag jullie mening :)
Laatst gewijzigd door yuri op wo 27 okt 2010, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#1803917
Ik heb het niet nagerekend maar zou geen bot geven terwijl je nog brokken geeft..
Zou eerder gaan voor een ruime week kvv dan met dan af en toe een nekje erbij maar niet tijdens de brokken..
Of gewoon in 1 x overstappen
#1803975
Eens met Rimanda, liever geen bot structureel geven met je brokken. Dan liever een stukje vlees.
Je mag lever in princiepe iedere dag geven, als je hele prooien voert eten ze ook dagelijks lever. Je moet het alleen niet te veel geven.. (afvalstoffen orgaan)
Als je aan ander nier kunt komen dan rund zou ik daar de voorkeur aan geven (ivm de afvalstoffen)

Je menu verder niks op aan te merken. Let alleen op na de woensdag, dit kan wel eens dunne ontlasting geven. Maar dat merk je snel genoeg. Oh, en zorg dat je lamsnekken zacht genoeg zijn!

Lamslong kun je drogen en als snack geven. of gewoon af en toe zo als extra geven. Het bevat niet veel voedingsstoffen. Eendagskuikens kun je ipv een ei geven. Het bevat de zelfde voedingswaarde. Dus om en om geven. Of af en toe. Net wat je wilt!
Milt zou ik niet te veel/vaak geven. Ook daar gaan ze van aan de dunne.

En je konijnen. Je kunt ze in 2en hakken (of 3en) en dan gewoon een dag vervangen. (met de % komt het dan niet zo nauw) of je wacht dat ze wat zwaarder is zodat je ze in een keer kunt geven. Kain (ook een amstaf) vrat op een gegeven moment 1200 gram. Dus dan maakt dat beetje extra niet uit. Evt kun je de dag erna wat minder geven.
Als je echt niet weet wat ermee te doen, kun je ze ook doorverkopen. Maar ik zou ze lekker (in delen) opvoeren.
#1804006
oké dan! bedankt voor de vlugge reacties!
Ik zal dan na de brokken volledig overschakelen op duck tot die op is en dan overgaan op barf.
Goed idee ook van die longen maar hoe droog ik die het best, in de oven?
#1804034
Je hebt alle tips al ongeveer gehad.
Je menu ziet er trouwens heel netjes uit!
Ik zou alleen nooit met een beginnende barfer met lamsnekken beginnen, zijn vaak nog te hard voor een beginnende hond en zit aardig wat calcium in.
Het spijsverteringsgestel moet eerst wennen aan het verteren van bot, vandaar dat geadviseerd wordt met botten van kleine dieren te beginnen.
Beter eerst laten wennen aan kippennekken, eendennekken en karkassen van kleine dieren.
Gaat dit goed dan kun je prima jonge lamsnekken in je menu verwerken.

Verder veel plezier met Barfen en oja welkom hier  :)
#1804050
[quote="roefje"]
welkom hier en lees je goed in :)
je kunt idd drogen in de oven(ongeveer op 50-60 graden) of je koopt een droogmachine,maar pas op tis heel erg verslavend om zelf te drogen :D
[/quote]

oke bedankt :)

[quote="May Linn"]
Je hebt alle tips al ongeveer gehad.
Je menu ziet er trouwens heel netjes uit!
Ik zou alleen nooit met een beginnende barfer met lamsnekken beginnen, zijn vaak nog te hard voor een beginnende hond en zit aardig wat calcium in.
Het spijsverteringsgestel moet eerst wennen aan het verteren van bot, vandaar dat geadviseerd wordt met botten van kleine dieren te beginnen.
Beter eerst laten wennen aan kippennekken, eendennekken en karkassen van kleine dieren.
Gaat dit goed dan kun je prima jonge lamsnekken in je menu verwerken.

Verder veel plezier met Barfen en oja welkom hier  :)
[/quote]

bedankt:) ik zal dan een wijziging maken in het menu en de lamsnekken verwisselen met eendenvleugels.
Ik kan die lamsnekken toch nog houden voor later...
#1804237
Welkom op Barfplaats!

[quote="yuri"]
bedankt:) ik zal dan een wijziging maken in het menu en de lamsnekken verwisselen met eendenvleugels.
Ik kan die lamsnekken toch nog houden voor later...
[/quote]

Goed plan  :)

Ik vind persoonlijk 3% voor een hond van 5 maanden niet zo veel, maar als het goed gaat is het prima natuurlijk.
Kijk het even aan en voer op het oog, een dun speklaagje op de ribben (je moet de ribben natuurlijk nog wel makkelijk kunnen voelen) is oké.
#1804393
[quote="HannekeKjell"]
Welkom op Barfplaats!

Goed plan  :)

Ik vind persoonlijk 3% voor een hond van 5 maanden niet zo veel, maar als het goed gaat is het prima natuurlijk.
Kijk het even aan en voer op het oog, een dun speklaagje op de ribben (je moet de ribben natuurlijk nog wel makkelijk kunnen voelen) is oké.
[/quote]

ik hou het in de gaten, en voorlopig doet ze het uitstekend :) ze ziet er goed uit, ik kan de ribben niet zien maar wel makkelijk voelen.

Bedankt allemaal.
#1805167
[quote="yuri"]
mag alles eigenlijk samen in 1 pakketje in de vriezer? ???
of houd je ze beter gescheiden voor de smaak?  ::)
[/quote]

Welkom op Barfplaats!

En nee hoor, je hoeft het niet gescheiden te houden. Honden zijn niet erg kieskeurig.
#1805224
[quote="Lizzy"]
Welkom op Barfplaats!

En nee hoor, je hoeft het niet gescheiden te houden. Honden zijn niet erg kieskeurig.
[/quote]

top!

[quote="*loes*"]
Welkom op Bp, en vergeet niet je vleugeltjes in te knippen  ;)
[/quote]

'k heb dat idd ook ergens gelezen :) zal ik zeker doen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door