Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door paul36
#1803964
Mijn Puppie is nu bijna 1 jaar oud en mijn oudste kater zit daar alweer een paar maanden overheen. Mijn jongste katje moet nog even.

Hoe vaak per dag moet ik ze blijven voeden boven de 12 maanden oud? Heb een hond van 12 kilo en katertjes van respectievelijk 4.25 en 4.75 kilo.

Mijn puppie eet maar erg weinig vind ik de laatste tijd, meer dan 2x per dag in totaal zo'n 300gr krijg ik er niet in bij haar ook al ligt het altijd voor haar neus terwijl ze toch 2x per dag uitgaat en om de dag mee gaat hardlopen. Maar wellicht heeft ze vanaf deze leeftijd gewoon niet zoveel meer nodig?

Ik voer in principe alleen hele dieren/vissen maar ze delen wel alles met zijn drieen.
#1804027
Meestal kun je ze rond een jaar prima op 1x voeren zetten.
Vaak geeft de hond, zoals die van jou ook, dat zelf wel een beetje aan.

Katten eten liever meer portie's op 1 dag. 2x is vaak wel normaal volgens mij.
Zijn ze nog jonger dan kun je ze ook nog wat vaker voeren.
#1804855
paul36 schreef: en is 300gr, 2,5% van haar lichaamsgewicht dan voldoende?
Moet je even aankijken. Als je merkt dat ze graatmager wordt op 2,5%, gooi je er weer een procentpuntje bij. Als ze dik wordt bij 2,5%, dan probeer je 2%.
Onze Laika is bijna 19 maanden nu en die eet nog steeds 3,6% van d'r lichaamsgewicht, zonder ook maar een grammetje vet te hebben. Ik merk wel dat ze nu ook in de breedte op een boxer begint te lijken, dus vermoedelijk gaan die 3,6% in het uitzwaren zitten bij haar.
Vergeet ook niet dat barfpups wat langer, of liever gezegd langzamer, groeien dan brokkenpups. Dus als je de indruk hebt dat je hondje nog 3% nodig heeft, dan blijf je dat gewoon voeren.
Je teefje is wel gesteriliseerd, hè? Hou ook dat in de gaten, want dan worden ze blijkbaar wat sneller dik. Niet dat ik daar bij onze Laika iets van merk trouwens... ::) :biggrin2:

Hoeveel % krijgt je wijffie nu?
Door Bien
#1806991
@paul36, en lukt het 1 x per dag?

Hier heb ik ook geprobeerd beide (1 x 3 jaar, 1 x 10 maanden) naar 1 x per dag te zetten. Maar zeuren zeuren en nog eens zeuren en mij achterna lopen, de hele dag wat ik ook doe.

En gal spugen.. hoe klein ik de maaltijd (of groot) ook maak zeuren bleven ze doen. Als de maaltijd te klein was, dus galspugen.

Blijkbaar vinden ze 1 x per dag maar niets.. of is dit 'normaal' gedrag?
#1808097
dat is gewenning. Noem het maar het pavlof effect. Door het gewenningspatroon gaat de maag al heel veel verteringssappen produceren, komt er geen eten wordt het overtollige verteringszuur uitgespuugd. Je kunt het galspugen opheffen door ze s morgens wat yoghurt en en juist geen eten te geven.  Op den duur zeuren ze niet meer hoor als je niets meer geeft behalve een schepje yoghurt of kefer dan wordt het gal spugen ook steeds minder.
Door Bien
#1808231
Aquillo schreef: dat is gewenning. Noem het maar het pavlof effect. Door het gewenningspatroon gaat de maag al heel veel verteringssappen produceren, komt er geen eten wordt het overtollige verteringszuur uitgespuugd. Je kunt het galspugen opheffen door ze s morgens wat yoghurt en en juist geen eten te geven.  Op den duur zeuren ze niet meer hoor als je niets meer geeft behalve een schepje yoghurt of kefer dan wordt het gal spugen ook steeds minder.
hmm dat is natuurlijk ook nog wat om te proberen, ze krijgen allebei supplementen, gluco de ene en rustcompositum de ander. Kan dat dan ook door de yoghurt? want dat moet 2 x per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door