Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door lolpugz
#1803148
hallo

Ik wil langzaam overstappen op barf. Dit vooral omdat ik zie dat ze erg genieten van de nekjes en visjes die ze tot nu toe hebben mogen proeven
Vriendlief is alleen nog niet overtuigt dus wil het eerst nog wat combineren dus 4 dagen barf en 3 dagen kvv.

Ik heb eerst alleen een menutje gemaakt voor Odie ik ben uitgegaan van 3% want hij heeft wat meer nodig en is actiever dan kom ik uit op 275 gram per dag.
441 gr bot
386 spiervlees
165 orgaan
110 vis
totaal voor 4 dagen barf 1103

ik wilde dan het volgende geven:

maandag: visdag
dinsdag:150 gram kippennekken 125 gram spiervlees
woensdag:150 gram eendennekken 125 gram orgaan
donderdag: 275 gram carnibest natuurvoer (kvv)
vrijdag:275 gram carnibest natuurvoer (kvv)
zaterdag: 275 gram carnibest lam, eend of kip (kvv)
zondag:150 gram karkas 125 gram spiervlees


ik vind het op de een of andere manier allemaal wat weinig. ik wil gewoon een complete vis geven dus een sardien haring of makreel dus dan zit er ook wat bot en orgaan en spier in had ik begrepen.
de meeste karkassen zijn natuurlijk zwaarder dan 125 of 150 gram iemand hier nog tips over?

in het begin krijgen ze qals bot voornamelijk nekken van kip en eend ( die kennen ze al) en wil graag karkas van parelhoen, kip, en kwartel geven maar zit dan wel btje met gewicht

qua spiervlees is het eigenlijk divers want wil gewoon bij herby lupa of versvlees.nl bestellen dus zal kip, eens, rund paard, geit en lam zijn

orgaan wil ik graag de helft pens geven en de rest maagjes hartjes en lever van verschillende diersoorten maakt  het nog uit wat voor pens(dier) je geeft of maakt het niet veeluit of het van een geit een rund of een lam komt?

nou ben erg benieuwd. heb zoveel gelezen dat ik zoiets had van gewoon een keer doen anders durf ik het nooit haha

groetjes Carola
Laatst gewijzigd door lolpugz op ma 08 nov 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1803179
w.b.t. afwisseling lijkt me prima, helemaal als je orgaan en spiervlees niet teveel van kip,eend of lam is want dat zit al veel in je kvv's.
Ik ben zelf niet zo gek op rundorgaan (uitergezondert hart) omdat rund een flink dier is en behoorlijk wat afvalstoffen opslaat in de lever en nier.
Een goed altenatief zou zijn geit, konijn, kalkoen, paard enz.

Nou zit ik alleen even te kijken met je percentages, want je schrijft dat je 110gr vis wil geven.
Maar ik neem aan dat die visdag gewoon 275gr complete vis geeft.
Dat is prima, maar ik zou dan die vis niet meenemen in je percentages.
Maar gewoon net als de kvv onder compleet laten vallen.
En dan de percentages berekenen over de 3 overige dagen.

Over de gewichten, dat valt nog best mee met die karkassen.
Nekken en kleine ruggen moet wel lukken.
Heb je grotere karkassen, zou ik die gewoon heel laten en dan die dag wat minder spiervlees/orgaan geven.
De dag erop kun je dan bv geen of minder vleesbot geven en wat meer spiervlees/orgaan.
Het komt niet zo nauw, dus een beetje afronden mag best als dat handig is.
Enige wat wel handig is op te letten is bv als je erg kale karkassen hebt, dat je dan wel wat spiervlees erbij geeft.
Ik vindt bijvoorbeeld veel kipkarkassen best kaal.
De meeste andere karkassen valt het mee en is het meestal meer vlees dan bot.

Gaat vast goedkomen, dit ziet er al heel goed uit!
Door lolpugz
#1803187
bedankt voor je uitgebreide antwoord!
heb het dus toch nog niet zo slecht gedaan haha

zoiets had ik ook de vis gewoon als compleet heb nu gebruik gemaakt van die tweede rekenhulp omdat daar wel vis bij zat. moet ik dan uitgaan van 50% vleesbot? is het niet zo dat ik minder orgaan moet geven omdat dat ook al in de kvv veel zit? of gewoon van andere dieren dan kip?
en dan dus ook geen runderpens maar bijvoorbeeld geitenpens ofzo?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1803212
Opzich kun je niet zo gauw scheef gaan met dit menu omdat je 4 dagen compleet voert (incl. de visdag).
Ik zou gewoon ongeveer 50% vleesbot, 10% orgaan en de rest spiervlees nemen en evt wat groentemix.
10% orgaan omdat je niet weet hoeveel orgaan CB in hun kvv doen, met 10% zit altijd wel goed.
Omdat je echt miniportie's krijgt, zou ik denk ik kiezen de ene week pens en de andere week andere organen.

Het beste kun je idd pens (en ander orgaan, spiervlees en straks bot) nemen van andere dieren dan kvv.
Ook omdat je begint met kippen en eendennekken, is dat wel een goede aanvulling op je menu.
Ik zou dan kiezen voor geitenpens of lamspens, omdat je maar 1 dag CB lam voert.
Het is meer dat 1 of 2 diersoorten niet overheersen, maar het beetje verdeelt is  ;)
Door lolpugz
#1803627
hoe doe ik dat eigenlijk met voeren en dan bedoel ik wanneer nu zijn ze gewend twee keer per dag te eten maar als ze zo'n karkasje krijgen is dat 1 stuk en als ze dan bot/spier of bot /orgaan krijgen is het dan gewoon smorgens bot en savonds spier of orgaan?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1803636
Is een beetje wat jezelf wil.
Als 2x per dag wil blijven voeren kun je het idd doen zoals je zegt, s'ochtends bot en s'avonds spier/orgaan.
Als je nou een wat groter karkasje hebt, dan kun je ze bv s'ochtends een minihapje geven en s'avonds de rest.
Of naar 1x per dag, dat kan natuurlijk ook.
Door lolpugz
#1803690
owke dan nu mijn bestellijstje om te kijken of het genoeg variatie is

ik denk dat ik carnibest gewoon alleen natuurvoer geef om op die manier wat meer van het vlees van eend lam en kip te kunnen gebruiken ik wil het volgende bestellen:




Lams vlees (mager) per kilo (spier) 
Geiten long per kilo  (orgaan en droger)
Fazantkarkas per kilo  (bot)
Kippenhartjes per kilo  (bot)
zalm kop per 2 stuks  (bot? of compleet?)
Kippen nek per kilo  (bot)
Kippenlevertjes per kilo  (orgaan en droger)
Kipkarkas per kilo  (bot)
Haring per kilo  (compleet)
Makreel per kilo  (compleet)
Lamspens per kilo  (orgaan)
Parelhoenkarkas per kilo  (bot)
Kwartel per 2 verpakt  (bot)
Eendenhartjes per kilo  (orgaan en droger)
Lams niertjes per kilo  (orgaan en droger)
Rundernier per kilo  (orgaan en droger)
Runderlong per kilo  (orgaan en droger)
Paarden vlees per kilo  (spiervlees)
Kippenmaagjes per kilo  (orgaan en droger)
Eendenrugstukken per 3-4  (bot)
Eenden nekken per kilo  (bot)
Geitenvlees per kilo  (spiervlees)
Geitenlever per kilo  (orgaan en droger)
Geitenpens per kilo  (orgaan)
Lamshart per kilo  (orgaan en droger)


ik heb dan alleen geit paard en lam als spiervlees moet ik dan toch nog iets van het rund erbij nemen? of is dat wel genoeg?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1803700
Ik tel 9 diersoorten, dat is erg luxe!
Daarnaast meerdere soorten vis.
Zalmkop zou ik onder vleesbot laten vallen, let wel op dat zo'n kop ongeveer 500-700gr weegt, die zul je dan even moeten halveren.
Long van lam of rund zou ik alleen voor het drogen gebruiken, er zit weinig voedingswaarde in.
Als extra prima, maar ik zou het niet in je menu opnemen.
Voor de rest lekker gaan uitproberen!
Door lolpugz
#1803718
mn onzekerheid is dus eenbtje voor niks haha may linn super bedankt voor je tijd en antwoorden.

ikkan gaan bestellen, bijna. ik zal toch eerst wat plek in de vriezer moeten hebben aangezien ik aan de 30 kilo zit (of vriendlief overhalen om een kist te kopen inplaats van kast kan volgens mij veel meer in dan die drie lades. :D) iemand tips haha
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1803793
voorheen deed ik ook 2x per dag voeren maar daar ben ik vanaf gestapt.
omdat Noa smorgens wat in de maag moet hebben ( omdat ze anders gal gaat spugen) geef ik de dames smorgens een paar gedroogde stukjes vlees en savonds laat na de laatste ronde het normale menu .
sinds die tijd gaat het eigelijk goed  :)
Door lolpugz
#1817958
heb even een update van mn menuutje gemaakt goed gebruik gemaakt van de rekenhulp en er is het volgende uitgekomen:

dag 1:
165 gr bot
25 gr orgaan
140 gr spiervlees

dag 2:
165 gr bot
75 gram pens
90 gram spiervlees


dag 3:
165 gram bot
50 gr orgaan
115 spier

ik ben uitgegaan van 50 % bot 35 % spier en 15% orgaan
in totaal 990 gram in drie dagen
de andere dagen zijn drie dagen kvv carnibest natuur en 1 dag vis

dit is mijn nieuwe bestellijst en dit ga ik gebruiken voor de barf (een aantal dingen vooral voor de droger zoals de long en de rundproducten)

1 x Lams vlees (mager) per kilo
1 x Geiten long per kilo
1 x Fazantkarkas per kilo
1 x Kippenhartjes per kilo
1 x zalm kop per 2 stuks
2 x Kippen nek per kilo
1 x Kippenlevertjes per kilo
2 x Kipkarkas per kilo
1 x Haring per kilo
1 x Makreel per kilo
1 x Lamspens per stuk
1 x Parelhoenkarkas per kilo
1 x Kwartel per 2 verpakt
1 x Eendenhartjes per kilo
1 x Lams niertjes per kilo 
1x Rundernier per kilo
1 x Runderlong per kilo
1 x Paarden vlees per kilo
1 x Kippenmaagjes per kilo
2 x Eendenrugstukken per 3-4
2 x Eenden nekken per kilo
2 x Geitenvlees per kilo
1 x Geitenlever per kilo
2 x Geitenpens per kilo
1 x Lamshart per kilo
1 x Herten orgaanpakket per stuk
1 x Kalkoennekken per kilo
1 x Kalkoenhart per kilo
1 x Ree (spier) vlees per kilo op=op
1 x Hertenhart per kilo
1 x konijnen niertjes met vet per kilo
1 x Lamslong per kilo

mijn vraag is meer kan ik wel op die drie dagen elke dag orgaan en spier geven anders krijg hij zoveel orgaan op 1 dag

ik denk dat als het bevalt ik snel overga op meer dagen barf als ik dit allemaal zo zie.  vriezer komt morgen vlees op woensdag ga dan maar gelijk alles verdelen in porties maar dan mijn volgende vraag kan ik het wel half laten ontdooien alles in porties verpakken en dan weer opnieuw invriezen?

sorry voor die vele vragen maar is de eerste keer dus ben nog wat onzeker
Door Lizzy
#1818510
[quote="lolpugz"]
heb even een update van mn menuutje gemaakt goed gebruik gemaakt van de rekenhulp en er is het volgende uitgekomen:

dag 1:
165 gr bot
25 gr orgaan
140 gr spiervlees

dag 2:
165 gr bot
75 gram pens
90 gram spiervlees


dag 3:
165 gram bot
50 gr orgaan
115 spier

ik ben uitgegaan van 50 % bot 35 % spier en 15% orgaan
in totaal 990 gram in drie dagen
de andere dagen zijn drie dagen kvv carnibest natuur en 1 dag vis

dit is mijn nieuwe bestellijst en dit ga ik gebruiken voor de barf (een aantal dingen vooral voor de droger zoals de long en de rundproducten)

1 x Lams vlees (mager) per kilo
1 x Geiten long per kilo
1 x Fazantkarkas per kilo
1 x Kippenhartjes per kilo
1 x zalm kop per 2 stuks
2 x Kippen nek per kilo
1 x Kippenlevertjes per kilo
2 x Kipkarkas per kilo
1 x Haring per kilo
1 x Makreel per kilo
1 x Lamspens per stuk
1 x Parelhoenkarkas per kilo
1 x Kwartel per 2 verpakt
1 x Eendenhartjes per kilo
1 x Lams niertjes per kilo 
1x Rundernier per kilo
1 x Runderlong per kilo
1 x Paarden vlees per kilo
1 x Kippenmaagjes per kilo
2 x Eendenrugstukken per 3-4
2 x Eenden nekken per kilo
2 x Geitenvlees per kilo
1 x Geitenlever per kilo
2 x Geitenpens per kilo
1 x Lamshart per kilo
1 x Herten orgaanpakket per stuk
1 x Kalkoennekken per kilo
1 x Kalkoenhart per kilo
1 x Ree (spier) vlees per kilo op=op
1 x Hertenhart per kilo
1 x konijnen niertjes met vet per kilo
1 x Lamslong per kilo

mijn vraag is meer kan ik wel op die drie dagen elke dag orgaan en spier geven anders krijg hij zoveel orgaan op 1 dag

ik denk dat als het bevalt ik snel overga op meer dagen barf als ik dit allemaal zo zie.  vriezer komt morgen vlees op woensdag ga dan maar gelijk alles verdelen in porties maar dan mijn volgende vraag kan ik het wel half laten ontdooien alles in porties verpakken en dan weer opnieuw invriezen?

sorry voor die vele vragen maar is de eerste keer dus ben nog wat onzeker
[/quote]
Ja hoor, dat kan prima. Ik denk dat 15% orgaanvlees rijkelijk veel is, wanneer je nog 3 dagen Carnibest geeft. Dus je kunt ook 50% vleesbot, 40% spiervlees en maximaal 10% orgaanvlees geven. Of 10% orgaan en 5% groenten. Ga je minder Carnibest geven, kun je je hoeveelheid orgaanvlees weer wat ophogen. Ik zou lekker helemaal gaan barfen als ik jou was. Je afwisseling ziet er subliem uit.

Ja hoor, je kunt de spullen prima deels laten ontdooien en weer terug in vriezen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door