Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rimanda
#1795638
Ik heb een nieuw menu voor Clay gemaakt omdat ik hier wat minder nauwkeurig mee was geworden en gewoon iedere dag in me vriezer keek en dan wat eruit haalde :-\ (wel met voldoende afwisseling qua bot/spier/orgaan)
Dus nu weer een menu die dan ook boven de vriezer komt te hangen.

Ik wil bij Clay uitgaan van 35 kg en ongeveer 2.5% geven. (alle gewichten zijn afgerond)

Vleesbot: 3100 gram       (50,8%)
Spiervlees: 2100 gram    (34,4%)
Orgaan: 900 gram           (14,8%)

Maandag: 500 Runderpens - 400 Fazant
Dinsdag:   400 Lamsgehakt - 400 Kipkarkas
Woensdag: 100 Kalkoenlever, 100 Lamsniertjes - 200 Lamavlees - 500 Konijnkarkas/rugstukken
Donderdag: 400 Kalkoenvlees - 500 Eendenrugstuk (spiervlees op deze dag wisselend)
Vrijdag: 200 Kalkoenhart - 200 lamavlees - 400 Kipkarkas
Zaterdag: 500 Paardenvlees - 500 Parelhoenkarkas
Zondag: 400 spiervlees - 400 vleesbot  ( hiervan zal minimaal de helft bestaan uit vis 400(soort vis wisseld) en afhankelijk van wat voor vis word dit berekend als spier of bot en de andere 400 gram zal dan het andere zijn, soms ook gewoon 800 gram vis)

Verder krijgen ze af en toe een eitje, karnemelk, yoghurt en soms wat groente.
Ik ben benieuwd wat jullie van dit menu voor Clay vinden...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rimanda op wo 20 okt 2010, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1795672
Zo in de vluggigheid ziet het er prima uit! Heb nu geen tijd om er goed naar te kijken.. Vind alleen je bot wel op het randje hoog!

Ik zou hierbij niet flexibel zijn in mijn botgewichten. Stel je hebt eens een dagje een grote fazantkk van + 400 gram, zou ik de dag erna wel op letten om minder te geven.

Enne wat ik Clay toch een knappe vent! :smitten:
Door Lizzy
#1795687
Rimanda schreef: Ik heb een nieuw menu voor Clay gemaakt omdat ik hier wat minder nauwkeurig mee was geworden en gewoon iedere dag in me vriezer keek en dan wat eruit haalde :-\ (wel met voldoende afwisseling qua bot/spier/orgaan)
Dus nu weer een menu die dan ook boven de vriezer komt te hangen.

Ik wil bij Clay uitgaan van 35 kg en ongeveer 2.5% geven. (alle gewichten zijn afgerond)

Vleesbot: 3100 gram       (50,8%)
Spiervlees: 2100 gram    (34,4%)
Orgaan: 900 gram           (14,8%)
51% vleesbot op het randje hoog? Nou, dat vind ik nogal meevallen hoor. 51% is prima. Tenzij je hond er te hard van poept of krijtwit poept of je hele kalen botten geeft.

Is 15% orgaan inclusief pens? Dat zou dan eventueel om hoog mogen. Mag, hoeft niet.
Maandag: 500 Runderpens - 400 Fazant
Dinsdag:   400 Lamavlees - 400 Kipkarkas
Woensdag: 100 Kalkoenlever, 100 Lamsnier - 200 Lamsgehakt - 500 Konijnkarkas/rugstukken
Donderdag: 400 Kalkoenvlees - 500 Eend (spiervlees op deze dag wisselend)
Vrijdag: 200 Kalkoenhart - 200 lamsgehakt - 400 Kipkarkas
Zaterdag: 500 Paardenvlees - 500 Parelhoenkarkas
Zondag: 400 spiervlees - 400 vleesbot  ( hiervan zal minimaal de helft bestaan uit vis 400(soort vis wisseld) en afhankelijk van wat voor vis word dit berekend als spier of bot en de andere 400 gram zal dan het andere zijn, soms ook gewoon 800 gram vis)
Mijn hemel, wat een afwisseling! Pure luxe!
Verder krijgen ze af en toe een eitje, karnemelk, yoghurt en soms wat groente.
Ik ben benieuwd wat jullie van dit menu voor Clay vinden...

Afbeelding
Ja prima. Ik zou zelf wat vaker/serieuzer groenten geven. Maar daar was je vast al mee bekend :biggrin2:. Hoe doet Clay het hierop?
Door Rimanda
#1795863
Ze hebben nu eigenlijk al een hele tijd geen groente gehad :-[ Heb op het moment even niks om het mee te pureren en financieel ook even niet de mogelijkheid om dat aan te schaffen.. Maar dat komt er nog wel en dan komt er ook meer groente die ik echter niet in het menu mee ga rekenen maar dan puur extra wil geven. (Dan wel meerdere malen per week)

De karkasjes verschillen natuurlijk nogal van gewicht dus het kan ook best zijn dat ze de ene dag wat minder krijgen en de andere dag wat meer.

Voorlopig gelukkig zowieso nog geen problemen met ze met Barfen.. maar een goed vast menu (met af en toe wat afwisseling natuurlijk) is denk ik toch wel beter voor ze.

Qua orgaan... Eventueel nog 100 gram maagjes ofzo erbij doen?
Door **Jolanda**
#1795985
Ik zou zelf geen lamsgehakt + konijnkarkassen op 1 dag geven.
In het gehakt zit een beetje calcium en konijnkarkassen zijn natuurlijk niet super bevleest.
Ik geef zelf het liefst pens of vet vlees of wat extra vlees bij de konijnkarkas...maar dat is omdat mijn honden anders krijt poepen ;) Maar als Clay (en Angel ook neem ik aan) het hier wel goed op doen moet je het gewoon doen ;)
Door Rimanda
#1796034
Nou daar heb ik dus ook aan zitten denken.. Maar dacht weer aangezien het dan ook weer met orgaan is dat dat zich misschien wel weer tegen elkaar opheft.. Maar ga het gewoon 1 weekje proberen en anders word dat gewisseld met een ander vleesje.. (voordeel is met 2 honden dat ze een zakje van 400 gram die dag delen en het niet zo uitmaakt als het dan wat anders word).

Uhm nou ik durf dan weer niet zo goed pens met konijn te geven omdat zie hier op een of andere manier bij pens juist snel kruitpoep / hele lichte ontlasting hebben.. raar he die boxers :D
Door **Jolanda**
#1796048
In dat geval zou ik het lamsgehakt bijv samen geven met eendenruggen (die heb je toch ook ???) en lever, nier en ander spiervlees met de konijnkarkassen ;)
Door Rimanda
#1796072
Jaaa ook eend :D Die staat op... woensdag.
Maar met de kipkarkas weet ik al dat het goed gaat in combi met lamsgehakt..

Ik weet al wat ik ga wisselen... Lama en Lam
Scheelt maar een a'tje :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1797384
[quote="Rimanda"]
Ze hebben nu eigenlijk al een hele tijd geen groente gehad :-[ Heb op het moment even niks om het mee te pureren en financieel ook even niet de mogelijkheid om dat aan te schaffen.. Maar dat komt er nog wel en dan komt er ook meer groente die ik echter niet in het menu mee ga rekenen maar dan puur extra wil geven. (Dan wel meerdere malen per week)

De karkasjes verschillen natuurlijk nogal van gewicht dus het kan ook best zijn dat ze de ene dag wat minder krijgen en de andere dag wat meer.

Voorlopig gelukkig zowieso nog geen problemen met ze met Barfen.. maar een goed vast menu (met af en toe wat afwisseling natuurlijk) is denk ik toch wel beter voor ze.

Qua orgaan... Eventueel nog 100 gram maagjes ofzo erbij doen?

[/quote]

Miss is het wel een idee om 2x per week ofzo gewoon wat restjes groente licht te koken en dat aan ze te voeren.
Of zelf als je groente eet die hun ook mogen, iets extra koopt en dat kookt voor ze.
Das nog altijd beter dan geen groente  ;)

Voor de rest heb je het volgens mij super voor elkaar  :)
Door Lobbes2009
#1802924
Ik zit net naar je menu te kijken en dan denk ik ja veel makkelijker zoals jij het gedaan hebt. Ik krijg morgen al mijn vlees binnen, maar volgens mij moet ik ook nog maar eens goed naar mijn menu kijken, want volgens mij is het helemaal niet zo handig wat ik nu gedaan heb :-[

[quote="Rimanda"]
Uhm nou ik durf dan weer niet zo goed pens met konijn te geven omdat zie hier op een of andere manier bij pens juist snel kruitpoep / hele lichte ontlasting hebben.. raar he die boxers :D
[/quote]

Nee hoor boxies zijn niet raar ;) Het zijn heerlijke lieve schatten
Door Rimanda
#1802935
Hoe jij het hebt gedaan.. tja dan heb je wat meer werk ;)
Jij hebt volgens mij iedere dag zo goed als compleet.. bij mij is het in de week compleet :)
Ach je gaat er vanzelf achter komen hoe het voor jou het makkelijkste werkt.. en voor Lobbes natuurlijk :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door