Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1801244
Krijg net een bericht van onze biologische rundvlees slager te horen dat het vanaf nu bij wet verboden is om nier te verkopen. Het heeft ook in de krant gestaan, er zou een te hoog gehalte xxx stof in zitten. In ieder geval geldt het voor rundernier (aldus onze slager). Heeft iemand dit gelezen/gehoord? Weet iemand er meer van?
#1801297
Gevonden:

overschrijding
cadmium in
rundernieren
Uit onderzoek is gebleken dat er in
Nederlandse rundernieren het maximum
level cadmium wordt overschreden.
Daarom is door de VWA besloten
rundernieren van runderen ouder dan twee
jaar uit de humane voedselketen te weren.
Deze nieren mogen wel als diervoeding
worden verkocht.
Rundernieren van dieren ouder dan twee jaar
kunnen als categorie 3 materiaal worden
afgevoerd. Daarmee is de bestemming als
categorie 2 van dieren ouder dan 5 jaar
komen te vervallen. De VWA controleert
hierop vanaf 1 oktober. Slagers die dit niet
opvolgen lopen het risico op hoge boetes.

Op deze link naar het slagersvakblad: http://www.knsnet.nl/websites/kns/files ... nr%209.pdf
#1801348
Pauline schreef: Maar... het mag toch wel als diervoeding worden verkocht?
Ja, maar zij verkopen alleen spullen voor menselijke consumptie. Ook aan ons. Toch ga ik wel even met hen praten. Aan de andere kant.... Wil ik dat mijn honden teveel cadmium binnen krijgen?
#1801360
Lizzy schreef: Ja, maar zij verkopen alleen spullen voor menselijke consumptie. Ook aan ons. Toch ga ik wel even met hen praten. Aan de andere kant.... Wil ik dat mijn honden teveel cadmium binnen krijgen?
Dat denk ik niet..... :-\
#1801378
Lizzy schreef: Ja, maar zij verkopen alleen spullen voor menselijke consumptie. Ook aan ons. Toch ga ik wel even met hen praten. Aan de andere kant.... Wil ik dat mijn honden teveel cadmium binnen krijgen?
maar weet je ook of de nieren van een bio rund ook teveel cadnium bevat?!
#1801386
Cadmium zit in de grond. Ik denk niet dat zij zin hebben om speciaal voor mij monsters te laten nemen van nieren en/of grond om te bepalen of er teveel cadmium in zit. Denk dat het voor hen voordeliger is om die nieren gewoon weg te smijten :-\. Ik zal vragen of ze in ieder geval de nieren van jong geslachte dieren wel aan ons willen blijven geven. Maar of ze dat doen....?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door