Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jeroen
#180096
Hoi,

Ik heb een DH teef van 9 maanden ivm huidproblemen heb ik haar =/ 5 dagen geleden op Duck Lam & Rijst gezet.
Nu is ze ruim 1 kilo afgevallen terwijl ik 1 kilo Duck geef per dag.
Kan iemand mij advies geven of dit normaal is ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180097
Hoi Jeroen, ik weet niet of je al een tijdje meeleest op BP, maar dan zul je wel gezien hebben dat er veel honden zijn die eerst afvallen als ze op vers worden gezet. Maar een kilo in 1 week vind ik wel heel veel.
Ik weet niet hoe zwaar je hond is, maar je kan haar rustig meer geven hoor.
Verder hoor ik nog weleens dat er van Duck (en AHV) meer gevoerd moet worden dan van andere merken.
Ik heb net in een folder van Duck gegeken en daar wordt geadviseerd een jonge hond van 27,5 kilo 1 kg per dag te geven, maar als dat niet genoeg is geef je meer.
O ja, welkom op BP :).
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 04 okt 2004, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeroen
#180099
Hoi Nitus,

Bedankt voor je reactie,

De DA vond mijn hond te mager voor 9mnd ( 25 kg ) en ik moest meer brokken geven ( 1 week later 26kg ), maar ik ben dus overgestapt naar Duck en geef dus 1kg per dag en nu is ze dus afgevallen en aangezien ik uit een " brokkencultuur kom " heb ik mijn twijfels of het wel goed gaat en als ik lees dat sommigen hier 500 - 600 gram pd geven aan honden die meer wegen, begin ik te twijfelen of ik het wel goed doe.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#180100
[quote="jeroen"]
Hoi Nitus,

Bedankt voor je reactie,

De DA vond mijn hond te mager voor 9mnd ( 25 kg ) en ik moest meer brokken geven ( 1 week later 26kg ), maar ik ben dus overgestapt naar Duck en geef dus 1kg per dag en nu is ze dus afgevallen en aangezien ik uit een " brokkencultuur kom " heb ik mijn twijfels of het wel goed gaat en als ik lees dat sommigen hier 500 - 600 gram pd geven aan honden die meer wegen, begin ik te twijfelen of ik het wel goed doe.
[/quote]

Die 500-600 gr. is voor volwassen honden, jij hebt een jonge hond die nog in de groei is. Dus maak je maar geen zorgen, geef iets meer, wacht af en lees hier nog een beetje op BP.
Succes :)
Door geer
#180101
Mijn pup zou, volgens de tabellen, iets rond de 300 gram moeten eten... Ze krijgt veel meer, zo'n 400 a 500 gram. Gewoon voeren met je ogen, je kan gerust meer geven ;)
Door danielle1980
#180103
onze hond essie kreeg van duck ook veel meer.
dus je kan gerust meer geven,
en kijken hoeveel meer er nodig is.
tot 18 maanden moet je geloof ik van duck meer geven dan pas word t minder.
er is is ook een voedingstabel van duck die staat op
www.ducknatuurvoeding.com
dan kun je kijken hoeveel ze mag hebben.

onze andere hond minx,
die is nu 1,5 maar die krijgt van cb ook nog meer dan er staat,
ze is heel druk en heeft gewoon meer nodig,
sommige honden hebben dat gewoon.
Door Lupa
#180106
er zijn verschillende merken vlees.
zo gaaf ik vroeger Bibi, maar dar had mijn flatcoated 900 gr nodig ik ben overgestapd op carnibest en nu heeft ze genoeg aan 500 gr.
jou hond is jong dus hij moet meer hebben dan een volwassen hond, maar nogmaals het verschilt per merk.

het is ook vrij normaal dat de hond eerst afvalt om daarna weer aan te komen, dat gebeurd ook met mensen die bv training gaan doen vet wordt omgezet in spieren.
houd het wel in de gaten en geef meer tot dat je het gewenst gewicht hebt.
mischin is het een idee om een andere merk te proberen
om nog even een kleine voorbeeld te geven ik heb ook 2 kooikers allebei 12 kilo, de ene krijgt 200 gr carni de andere 150 gr, ligt dus ook aan je hond, daarom is het belangrijk om te voeren met je ogen.
maar mocht de quantiteit van het voer echt uit de hand lopen zou ik een andere merk proberen
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 04 okt 2004, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#180467
Ik ga deze vraag trouwens even verplaatsen naar de kant-en-klaar categorie Jeroen.

OK, op zich is het volstrekt normaal wanneer een hond afvalt als je hem over schakelt op een verse/rauwe voeding. Want, een hond moet omschakelen van een voeding waar 60% a 70% koolhydraten in zaten naar een voer (Duck in dit geval) waar 14% koolhydraten in zitten.

Nu, koolhydraat is een (loze) energieleverancier. Net als eiwit en vet. Het lijf moet dus nu leren zijn energie te halen uit eiwit en vet in plaats van aan de snelle energie leverancier (dikmaker en ziekmaker): koolhydraat.

Gun je hond dus even de tijd om deze doorschakeling te maken. Geef hem desnoods wat extra (dus niet meer Duck want dan zal hij alleen meer gaan poepen) in de vorm van : rauwe/hele sardientjes, wat extra lamsvlees, een rauw eitje, blikje zalm met wat gepureerde groentes en bijv. een schep volle kwark of yoghurt.

Ik zou je echt af willen raden om terug te gaan naar de brokken-meuk. Geloof mij maar, daar word je hond misschien wel dikker van maar uiteindelijk niet beter. Probeer desnoods ook nog een ander merk versvlees. Sommige honden moeten van merk X heel veel eten en op merk Y niet en andere honden moeten van merk Y weer veel hebben en van merk X weer niet.

Groetjes, Lizzy
Door Peet
#180477
Hai Jeroen,
welkom hier, goed te zien dat er weer een Duitse Herder(in) op kvv staat!

Maak je niet ongerust, zo gauw als je maatje gewend is aan haar vleesmaaltijd en is omgeschakeld qua verbranding komt het helemaal goed!

En je kan altijd een ander soort kvv proberen: misschien dat Bibi of Carnibest beter bij haar aanzet. Maar op zich is een wat " schrale" Herder beter dan een dikke ;)..het moet natuurlijk niet TE worden...maar ik weet zeker dat ze snel weer bijkomt als ze gewend is. Laat haar maar lekker smullen!
Door Stafflover
#183705
Ik gaf mijn honden ook Duck maar ze werden er niet vrolijker van en ze gingen ook enorm afvallen en ze hadden de hele dag honger. Je moet van Duck zoveel meer geven dat je net zo goed een ander voer kunt geven. Ik geef ze nu Energique en dat gaat uitstekend.

Groetjes Patricia
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door