Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ikke1980
#1799688
Hallo allemaal,

Ik ben al een hele tijd allerlei informatie aan het zoeken mbt. voedselallergie en kvv. Mijn kat heeft namelijk een verschrikkelijke voedselallergie en ik wil nu een eliminatiedieet gaan volgen (hij heeft al ruim een jaar zo'n kraag om  :().
Nu is mijn vraag welke kvv daar geschikt voor is.
Hij mag namelijk alleen maar één diersoort hebben die hij nog nooit gehad heeft (zat zelf te denken aan eend, paard of kwartel) en zonder toevoegingen (dus geen groenten, maar ook geen tarwe/rijst).
Probleem is ook dat het allemaal best prijzig is. Begrijp me goed, ik heb heel veel over voor mijn diertjes, maar als arme student moet ik toch ook een beetje aan mijn portemonnee denken. Ik zat nu te denken aan de Kiezebrink eendenmix of All Animal Kwartel of Eend omdat dat nog redelijk betaalbaar is. Wat denken jullie hiervan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Door Limpy
#1799737
Mijn katsels hebben ook wel eens de kiezebrink-mixen gehad, ik deed er een beetje spiervlees door omdat ze anders te hard poepten (heb 2 gevoelige katers hier die snel last hebben van te veel bot) Ze vonden het wel errug lekker.

Tinlo is qua kvv iets goedkoper en zonder rijst e.d. en volgens mijn katsels ook errug lekker, zij hebben ook eend (en konijn als je kat dat nog nooit gehad heeft) Ook bij deze kregen mijn katten extra spiervlees erdoor.

Is het een optie om je kat hele kwartels te geven? Kiezebrink heeft ze mét veren, herby/richard heeft bloterikken (wel met organen erin)

Anders zelf samenstellen, is goedkoper dan kvv.
Door Rianne145
#1799755
Misschien is all animal konijn of kwartel wat, volgens is dat puur gemalen nijn en kwartel. Ik denk alleen niet dat je de garantie hebt dat er geen graan in zit, aangezien de dieren zelf graan eten en er een restje in de maag kan zitten. Misschien even een mailtje sturen naar de leverancier.
Als de kat nu brok eet kan het volgens mij soms al genoeg zijn om naar vers te gaan om een allergie op te lossen maar als hij al een jaar met een kraag loopt is het wel heftig!
Ik lees net dat je ook aan de eendenversie zit te denken maar misschien is die te vet om alle dagen te geven maar daar heb ik geen ervaring mee.
Er zijn vast wel mensen die er wel ervaring in hebben die reageren.
Succes!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1799776
als je kat vroeger allerlei smaakjes natvoer heeft gegeten, valt konijn iig af. er zijn veel merken die konijn in een aantal smaken natvoer stoppen. met eend zou dat ook het geval kunnen zijn.
kwartel zal er vast niet inzitten, dus dat is geschikt als eliminatiedieet, als ze dat zelf nog nooit eerder hebt gevoerd.

de gewone kiezebrink-mixen kunnen geschikt zijn als eliminatiedieet, mits voor jou in de juiste diersoort. en je moet er nog iets aan toevoegen, want die zijn niet compleet. meestal is het veel bot, met erg weinig spier en aardig wat orgaan.
in theorie zou all animal ook kunnen, zelfde verhaal als kiezebrink, behalve qua verhoudingen dan.
ik zou net als LAA doen; kwartels voeren. daar kan je het makkelijkste aankomen (met of zonder veren, kan je kiezen) en compleet en die zijn niet heel erg duur. ik weet niet of er een fabrikant zelf een kwartelmixje heeft, zelf malen kan ook makkelijk met die dingen.


wat betreft de allergie.
volgens mij is een allergie voor een eiwitbron (dat wil je elimineren en ik neem aan dat je al langer geen brok/blik/kh meer voert) echt heel zeldzaam bij katten. ik heb er 1x eerder over gelezen en bij die kat was niet eens een eliminatie-dieet uitgevoerd zoals ik dat zou doen.
laat (de dierenarts) zeker ook allerlei parasieten (vlooien, schimmels), overgevoeligheden voor omgevingsstoffen (wasmiddel, vloerbedekking ofzo) zoveel proberen uit te sluiten. en ook andere dingen die jeuk kunnen veroorzaken (leverfunctie?).
en dan bestaat er ook nog zo iets als stresskrabben. meestal wordt dan een onderdeel (buik) helemaal kaalgelikt, maar hoofd tot bloedens toe kapot krabben zou in dat licht ook best kunnen.
Door Ikke1980
#1799857
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal even wat achtergrond info geven, want dan begrijpen jullie misschien beter hoe het zit. Ongeveer een half jaar geleden heb ik twee herplaatsers in huis gekregen (vader en zoon  8)), waarvan er 1 een enorme wond op z'n wang had. Volgens de vorige eigenaars kwam dat omdat Luna (zo heet hij....tja ik vind het niet echt een naam voor een stoere kater, dus wij noemen hem meestal Toeter, omdat hij toetert als je zijn naam zegt :D) gevochten had. Zij waren al naar de dierenarts geweest en die zei dat het gewoon moest genezen. Maar af en toe kreeg Luna zijn kap af op de een of andere manier en kraste het dan weer open, vandaar dat het zo lang duurde om te genezen.
Nou ja, ik vond het er in elk geval niet al te best uitzien en het stonk ook, dus ben gelijk naar de dierenarts gegaan. Die heeft gelijk de korst eraf getrokken, want het begon gewoon te rotten daaronder (sorry voor het vieze verhaal). Schoongemaakt en anti-jeukprik gegeven en wij kregen anti-jeuk tabletjes mee (weet even de naam niet meer). Na 6 weken zijn we terug gegaan en het was helemaal dicht, alleen nog een kale plek over. Volgens de dierenarts zag het er allemaal goed uit en moesten de haren na verloop van tijd weer terug groeien. Volgens haar mochten we af en toe de  kap afdoen zodat Luna zich kon wassen. En verder was het afwachten. Om een lang verhaal kort te maken: elke keer als wij de kap eraf haalden krabte hij het meteen weer kapot. Dit is diverse malen gebeurd. Dan duurde het dus weer een aantal weken voor het dicht was. Ook hebben we de kap er een keer 3 maanden om laten zitten, maar op de plek van de wond groeien gewoon geen haren meer. Maar omdat het dus bleef jeuken, dachten we dat er toch meer aan de hand moest zijn. Dus terug naar de dierenarts en een bloedonderzoek laten doen. Nu weet ik niet precies de uitslag meer, maar er was iets niet goed met de witte bloedcellen en hij blijkt dus voedselallergie te hebben. We zijn toen begonnen met een eliminatiedieet van brokjes (ja sorry, ik deed wat de dierenarts zei, had er nog niet zoveel verstand van). Door allerlei omstandigheden (verhuizing, andere baan) is het bij die 6 weken gebleven en ik zag niet heel veel resultaat. Nu dus een nieuwe poging en ditmaal met vers.
Hij heeft al eerder vers gekregen en vindt het super lekker, maar ik gaf gewoon SMuldier omdat mijn hond dat toen ook kreeg en dat was wel makkelijk. Maar goed, dat werkt dus niet zo goed bij een voedselallergie, dus nu een zoektocht gestart naar een goede kvv (of iets anders) voor een eliminatiedieet.
Het is dus geen stresskrabben, maar ik vind het wel raar dat hij slechts op die ene plek jeuk heeft.
Sorry, toch nog een heel verhaal geworden! :biggrin2:

Ik wil gaan bestellen bij Lupa-diervoeding, omdat dat eigenlijk het makkelijkst is voor mij, dus ik ben afhankelijk van wat zij aanbieden.
Voor wat betreft all animal, hoe zit dat dan met verhoudingen? Als ik de kwartelmix voer, wat moet ik er dan nog bijvoeren?
En als ik hele (echte  ;))kwartels voer, hoeft er dan niks meer bij? Dan is het compleet? Maar ik neem aan dat je zoiets dus alleen maar die 6 weken mag geven toch omdat er anders tekorten onstaan? Maar ja, dan is het dus niet compleet?

Zie je, ik snap het toch nog niet helemaal :biggrin2:
Door Limpy
#1799865
De kwartel zelf is dan wel een compleet prooidier als alle organen er nog inzitten, maar idd na die 6 weken elke week (?) weer een nieuwe diersoort toevoegen, als je dan uiteindelijk 4-6 diersoorten voert zit je wel goed qua variatie.

Lupa heeft ook glutenvrije kvv´s die wel redelijk geprijst zijn per kilo (waaronder ook paard).

Kan hij niet gewoon een granenallergie hebben?

Bach rescue zalf op de plek smeren neemt ook ergste jeuk weg (kan geen kwaad bij dieren, ik smeer het ook regelmatig op mijn obi-wan)
Door fem fatale
#1799888
Ik zou alleen wel zolang je niet zeker weet of hij geen granenallergie heeft, bij hele kwartels de krop en de mag eruit halen. Mijn fretten eten eromheen omdat ze geen zaadjes eten, maar de katten eten het gewoon op.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1799968
als je kale kwartels geeft, zitten daar ook geen maag en krop en mogelijk zaadjes in. hier tuffen de katten de zaadjes die nog mogelijk in een vogel zitten, gewoon uit  ;)
ik acht de kans zeker aanwezig dat het geen allergie is voor een eiwitbron. je hebt kvv met koolhydraten gegeven en de plek zit maar op 1 specifieke locatie.

de kat van mn moeder heeft een voedsel'allergie', voor een bestanddeel uit brok. zij had iedere keer wondjes op haar hoofd en oren, en op een gegeven moment een grote ontstoken wond onder haar kin. eens in de zoveel tijd werd er een spuit prednison ingejast en ging het weer even beter.
totdat ik kwam en Poet op barf zette. ze knapte heel snel zienderogen op en de jeuk was helemaal weg. kvv heb ik niet durven uitproberen. daar is alleen makkelijk aan CB te komen en de gewone versies is met rijst.

mijn DA vertelde me trouwens ook eens dat bij katten er meestal geen allergie, maar een intolerantie speelt. dan doet het immuunsysteem niet mee en dat is dus niet op te sporen in het bloed.

wat ik zou doen met luna-toeter:
- kap weer op en de plek goed laten genezen
- prednison afbouwen (is niet goed voor katten, geeft verhoogd risico op diabetes)
- kvv zonder rijst/graan of groen geven. ik dacht dat lupa bibi had en volgens mij is de bibi-kat zonder rijst/graan en groen. even nog geen kwartels geven. ook geen gewone kattensnoepjes.
- werkt dat allemaal nog niet, doe dan een echt eliminatie-dieet.
6 weken lang alleen maar kwartels voeren (zonder zaadjes). dan na 6 weken (zonder reactie) een andere diersoort toevoegen en dan na 6 weken zonder reactie weer een andere toevoegen, etc. totdat je de boosdoener hebt gevonden.

het is handiger als je een pro-vers DA neemt. deze kan je begeleiden met het eliminatie-dieet.
Door Ikke1980
#1800010
Bedankt wederom voor de reacties....ik begin het allemaal steeds beter te begrijpen.

Op dit moment voel ik heel veel voor het plan van aanpak van jou, Koekje, dus denk dat het inderdaad zoiets gaat worden. Ik ga wel eerst even bij Bibi navragen of er inderdaad geen groenten/rijst/granen inzitten.
Door fem fatale
#1800042
Voor de fret zou die dat moeten zijn, maar ik ken best veel mensen die rijst hebben gevonden in hun fretversie. Daar doet cb heel moeilijk over, dus je moet dan een foto-reportage en een worst opsturen, en het liefst ook de rijst, maar dan krijg je wel je geld terug.

Maar ik zou dus niet voor de cb gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1800045
ow, apart.
ik heb vroeger gewone cb gevoerd, dus met rijst. maar er nooit zichtbare rijstkorrels in gezien, want dat wordt meegemalen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1800869
rijst bevat geen gluten, maar is wel een graansoort in principe. en mss zitten daar allerlei olietjes in waar hij op kan reageren (zonnebloemolie, lijnzaadolie).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door