Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#179564
Hier het uitgetypte notitietje van mijn tante dat ze voor me heeft achtergelaten...

"Via het bloed van Beau (kater, leeftijd??? 8 of ouder geloof ik) dat is opgestuurd naar Utrecht, was bepaald dat hij zeer hoge waarden had die een versnelde schildklierwerking aanwezen.

Hij kreeg Strumazol voorgeschreven (ik heb de bijwerkingen opgezocht op Internet, die liegen er niet om!), toen het redelijk was opgebouwd, werd hij heel ernstig ziek. De Strumazol werd gestaakt. Na twee antibioticumkuren knapte hij weer op, tevens na een middel, waarvan hij na een uur (!) weer ging eten. Na een tijd weer begonnen met de Strumazol, en wederom werd hij ernstig ziek. Definitief gestopt met de Strumazol. Hij klaagt nu de hele dag om eten.

Ik geef hem kleine hapjes vlees (blikvoer) en extra Sensitive brokken van Royal Canin, die vindt hij lekker. Hij eet heel goed.

Hebben jullie nog tips? Ik heb tot nu toe een tip gehad om bèta blockers te proberen, om de hartslag omlaag te brengen. Ik ga dit bespreken met de dierenarts.

Tevens ga ik overleggen met een homeopaat. Ook homeopathische ideeën zijn zéér welkom!!!"

Ik hoop dat iemand mijn tante kan helpen. Ze staat zeker niet afwijzend tegenover vers vlees, maar dan zal ze echt nog heel wat moeten lezen en leren, want totdat ik er iets over zei had ze er nog nooit van gehoord. Zou dat kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#179616
Voor homeopathie heb je echt een uitgebreide anamnese nodig. Eventueel kunnen Chinese kruiden ook, maar ook daar is meer informatie nodig.

Kwa voer: versvlees natuurlijk en probeer zo veel mogelijk brocoli naar binnen te krijgen. Dat remt de schildklierwerking ook enigszins.
Door cattystyle
#179993
Dank je wel! Ik zal alle reacties opsparen en aan haar mailen. Ze gaat sowieso nog een homeopaat bezoeken (dus niet zelf klooien).
Door tessa
#180178
Mijn pers van 14 jaar heeft ook een te snel werkende schildklier, hij krijgt daar 2xdaags 1 tablet carbimazolum 5mg voor dit werkt voor hem uitstekend en tot nu toe zijn er geen waarneembare bijwerkingen, Hij valt niet meer af en is qua karakter weer zichzelf (was snel geiirriteerd/aggressief terwijl dit normaal niet zo is), wel ben ik er over na aan het denken om hem aan de schildklier te laten opereren zodat hij geen medicijnen meer nodig heeft, heeft iemand daar ervaring mee??
Door cattystyle
#180769
Klinkt misschien stom, maar door een fout van het ziekenhuis is bij mijn tante (een mens, dat bedoel ik met stom ;) de verkeerde helft van haar schildklier weggehaald.

Ze zouden de slechte helft verwijderen, in plaats daarvan hebben ze de goede helft verwijderd, en daarna volgde alsnog de slechte helft. Alles verder okee, maar ze zit wel de rest van haar leven aan de Thyrax. Ik denk dat dat met dieren ook geldt: ze zullen een vervangend schildklierhormoon moeten innemen. Heeft je dierenarts je daarover voorgelicht?

Ik ben zelf schildklierpatient geweest, mijn tante is het ook, en het probleem is wel het instellen elke keer. Is de dosis te hoog, nou, dan zie je wel aan je kat wat er gebeurt, is de dosis te laag, dan heb je tegenovergestelde verschijnselen waar je ook niet goed van wordt. Mijn aandoening was niet ernstig, het is ook met de jaren weggegaan (ik loop wel extra risico in de overgang of als ik zwanger word dat het terugkomt), maar geloof me: een hypo of een hyper, het is beiden verschrikkelijk voor jezelf en je omgeving. Je voelt je echt heel erg kl*te. Bij mij moest vaak bloedgeprikt worden om de waarden te bepalen.

Dit lijken mij dus allemaal dingen waar je met je kat ook tegenaan zou kunnen lopen. Is het je dat waard? Is het goed te doen om hem pillen toe te dienen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#181404
Carbimazol is een cytostaticum. Een antikankermiddel dat ook op de rest van het lichaam zijn werking heeft. Dan is strumazol veiliger, volgens mij.
Door Timmy
#181525
Hitam schreef: Carbimazol is een cytostaticum. Een antikankermiddel dat ook op de rest van het lichaam zijn werking heeft. Dan is strumazol veiliger, volgens mij.
Carbimazol en thiamazol zijn toch beiden thyreostatica? Dat heb ik tenminste in de apotheek geleerd ::)

Gr.
Linda
Door tessa
#183345
Ik heb me suf gezocht naar meer info over het middel carbimazolum, maar ik word nergens wijzer ook niet via de schildklier startpagina , weet iemand hoe ik aan meer info kan komen zodat ik meer weet om met de dierenarts te overleggen als ik weer medicijnen moet gaan halen?, ook wil ik graag info over strumazol
Gebruikersavatar
Door Hitam
#183352
Ik heb ze niet meer , kan je ook niets verder vertellen. Het zijn inderdaad allebei thyreostatica maar met een ander werkingsmechanisme. Ik weet niet precies hoe dat zit maar ze hebben verschille de bijwerkingen. Hoewel die van Strumazol erger klinken heb ik ze nooit gezien.
Door Truus
#183353
tessa schreef: Ik heb me suf gezocht naar meer info over het middel carbimazolum, maar ik word nergens wijzer ook niet via de schildklier startpagina , weet iemand hoe ik aan meer info kan komen zodat ik meer weet om met de dierenarts te overleggen als ik weer medicijnen moet gaan halen?, ook wil ik graag info over strumazol
Hoi Tes, ik heb net ook gezocht maar kan het ook nergens vinden helaas.
Door Truus
#183362
tessa schreef: Ik heb me suf gezocht naar meer info over het middel carbimazolum, maar ik word nergens wijzer ook niet via de schildklier startpagina , weet iemand hoe ik aan meer info kan komen zodat ik meer weet om met de dierenarts te overleggen als ik weer medicijnen moet gaan halen?, ook wil ik graag info over strumazol
Ik heb dit gevonden...www.achmeahealth.nl
Misschien heb je er iets aan?Je kunt zoeken naar medicijnen.
Laatst gewijzigd door Truus op vr 08 okt 2004, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yari
#183938
Allereerst: vervelend zeg...
Maar zonder die medicijnen gaat het ook niet goed. Het hart krijgt het dan ook zwaar te verduren en het beessie zal blijven afvallen...

Ik zou toch aanraden die Carbimazol tabletten te proberen (zijn net weer iets anders dan die Strumazol tabl).
Ik kan denk ik wel aan een bijsluiter voor je komen, ik ga op zoek in ieder geval!

Mocht dat ook niet goed gaan dan kun je inderdaad overwegen de kat eraan te laten opereren. Men zal dan de schildklier die vergroot is operatief verwijderen en de andere laten zitten. Het wil dan alleen helaas nog niet zeggen dat je dan geen medicijnen meer nodig hebt, want er kan zich ook schildklierweefsel elders in het lichaam bevinden (vaak in de borst) wat die hyperthyroïde problemen geeft.
Ik moet zeggen dat de meeste katten die ik ken en een operatie hebben ondergaan het goed maken en GEEN medicijnen meer nodig hebben, bij een enkeling waren wel nog medicijnen nodig.

Ik hoop dus dat ik aan een bijsluiter van die Carbimazol kan komen, ik doe m'n best! ;)
Door tessa
#185000
Hartstikke bedankt voor het opzoeken van de info, ik ben in ieder geval wat wijzer geworden, ik zal ook eens langs de apotheek gaan misschien hebben zij een bijsluiter oid. Volgende keer als ik bij de da ben ga ik toch overleggen of een operatie zinvol kan zijn omdat ik de enige ben die de medicijnen kan geven, iemand anders kan hem niet te pakken krijgen en dat is vooral lastig als je een weekend weg bent zoals afgelopen weekend, dan krijgt hij anderhalve dag geen medicijnen en is gelijk weer snel aangebrand. Nog erger is het als je op vakantie gaat, nu gaan we niet zo vaak en zeker niet langer dan 8 dagen maar het blijft dan toch een probleem.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door