Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1799578
Hallo allemaal,

Ik wil nu echt fatsoenlijk gaan starten met Barf, hulde aan mijn nieuwe vriezer!

Ik begin gewoon met dagelijk 2 x daags voeren, want beide honden krijgen een dagportie nog niet geheel weg.
Omdat ze dus 2 x daags eten (en omdat manlief het allemaal maar vies vindt en het niet aan wil raken), maak ik het mezelf in eerste instantie makkelijk door voor mijn vroege dienst (ik moet om 5:30 op en dan heb ik geen zin om voor hun eten nog eens 30 - 45 min eerder op te staan) en als ik late heb (ook zodat ik genoeg slaap krijg) ze een portie KVV te geven.

Met deze % wil ik gaan starten (weet nog niet precies hoeveel de honden nodig hebben):
Dana, 1 jaar oud, 7 kilo, 5 % = 350 gram/dag = 2450 gram / week
Eddie, 7,5 maanden oud, 5,5 kilo, 6 % = 330 gram / dag = 2310 gram / week (Eddie eet ongeveer net zo veel als Dana)

Dat wil zeggen dat, als ik een portie KVV geef (dat ligt aan mijn onregelmatige diensten, de ene keer kan het 6 porties in de week zijn, de andere week wellicht maar 3), Dana 175 gram krijgt en Eddie 165 gram.

Ik wil aan verhoudingen geven:
30 % spiervlees
40 % vleesbot 50/50
10 % orgaan (hart, nier, lever en soms wat anders afhankelijk van waar ik aan kan komen. Krijg binnenkort bijvoorbeeld hersenen en testikels)
10 % pens
10 % groenten (wellicht dat ik gepurerde groenten met pensvocht kan mengen, want gepureerde groenten eten ze niet. Anders ga ik het stomen omder het motto beter zo dan helemaal niet)
1 x week vis (afhankelijk van wat het is laat ik het onder vleesbot of onder compleet vallen)

Mag ik aannemen dat ik goed opgelet heb en dat dit er goed uit ziet? Ik wil dan minimaal 4 diersoorten gaan voeren, maar over 2 weken wil ik eigenlijk het liefst naar 6 - 8 diersoorten gaan (dat moet ik nog even uitpluizen). Hele prooidieren zullen zijn duif, kwartel en vis (weet uit mijn hoofd even geen andere).

PS: hoeveel % nieren, lever en hart moest ik ook alweer geven van de hoeveelheid orgaan?
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op zo 24 okt 2010, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1799731
_Sandra_ schreef: Hallo allemaal,

Ik wil nu echt fatsoenlijk gaan starten met Barf, hulde aan mijn nieuwe vriezer!

Ik begin gewoon met dagelijk 2 x daags voeren, want beide honden krijgen een dagportie nog niet geheel weg.
Omdat ze dus 2 x daags eten (en omdat manlief het allemaal maar vies vindt en het niet aan wil raken), maak ik het mezelf in eerste instantie makkelijk door voor mijn vroege dienst (ik moet om 5:30 op en dan heb ik geen zin om voor hun eten nog eens 30 - 45 min eerder op te staan) en als ik late heb (ook zodat ik genoeg slaap krijg) ze een portie KVV te geven.

Met deze % wil ik gaan starten (weet nog niet precies hoeveel de honden nodig hebben):
Dana, 1 jaar oud, 7 kilo, 5 % = 350 gram/dag = 2450 gram / week
Eddie, 7,5 maanden oud, 5,5 kilo, 6 % = 330 gram / dag = 2310 gram / week (Eddie eet ongeveer net zo veel als Dana)

Dat wil zeggen dat, als ik een portie KVV geef (dat ligt aan mijn onregelmatige diensten, de ene keer kan het 6 porties in de week zijn, de andere week wellicht maar 3), Dana 175 gram krijgt en Eddie 165 gram.

Ik wil aan verhoudingen geven:
30 % spiervlees
40 % vleesbot 50/50
10 % orgaan (hart, nier, lever en soms wat anders afhankelijk van waar ik aan kan komen. Krijg binnenkort bijvoorbeeld hersenen en testikels)
10 % pens
10 % groenten (wellicht dat ik gepurerde groenten met pensvocht kan mengen, want gepureerde groenten eten ze niet. Anders ga ik het stomen omder het motto beter zo dan helemaal niet)
1 x week vis (afhankelijk van wat het is laat ik het onder vleesbot of onder compleet vallen)
Ziet er prima uit! Wat ik doe met de groentenmix; ik maak 's morgens het eten al klaar voor het eind van de middag, begin avond. Dan meng ik de groentenmix dus met orgaanvlees of vlees. Tegen de tijd dat ze het krijgen, is de mix zo vermengt met het vlees en het vleesnat dat ze er hier nooit over peinzen om het niet op te eten. Sterker nog, tot op de laatste kruum wordt de bak leeg gelikt.
Mag ik aannemen dat ik goed opgelet heb en dat dit er goed uit ziet? Ik wil dan minimaal 4 diersoorten gaan voeren, maar over 2 weken wil ik eigenlijk het liefst naar 6 - 8 diersoorten gaan (dat moet ik nog even uitpluizen). Hele prooidieren zullen zijn duif, kwartel en vis (weet uit mijn hoofd even geen andere).

PS: hoeveel % nieren, lever en hart moest ik ook alweer geven van de hoeveelheid orgaan?
Ik vind 4 diersoorten een beetje weinig dus een uitbreiding is prima!
Als je 10% andere organen geeft, dan kun je gewoon ongeveer gelijke delen hart, lever, nier, etc. geven. Dat komt allemaal niet zo krap.
Door Parelridder
#1799858
_Sandra_ schreef:... (ik moet om 5:30 op en dan heb ik geen zin om voor hun eten nog eens 30 - 45 min eerder op te staan) en als ik late heb (ook zodat ik genoeg slaap krijg) ze een portie KVV te geven...
Waarom kost zelf samengestelde voeding bij jou 30-45 minuten op opgegeten te worden?
Door _Sandra_
#1800180
Nou mijn ervaring is dat het inderdaad zo lang kan duren voordat de hondjes een eendenrug bijvoorbeeld op hebben. Ze doen zo lang dus op vleesbot, b.v. een duif, kwartel, konijnkarkas (evt met kop). Heeft dus niets met ontdooien te maken. Ze knagen er gewoon heerlijk op en het is prima dat ze er zo lang plezier van hebben. En dan hebben ze voor een klein ras nog flinke tanden ook nog hoor.
En met orgaan wil Dana nog wel eens miepen en dat duurt dan ook lang.
Ik wil ze het niet zonder toezicht laten eten.

Die tip over het 's ochtends klaarmaken en dat de groenten dan lekker ingeweekt zijn vind ik een goed idee!
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op zo 24 okt 2010, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#1801284
Met alle 3 bedoel je, bot, spier en orgaan?

Nee, dat geef ik niet allemaal samen,. Zelfs niet op 1 dag.

Ik voer maandag, woensdag, vrijdag en zondag vleesbot + spiervlees
Dinsdag + zaterdag vleesbot+ orgaan+ groente
en donderdag pens. Maandag is standaard visdag.

Nier zou ongeveer 3% moeten zijn lever tussen 3-5% Maar ik deel het gewoon ongeveer. Hersenen en testen zou ik ook nog wel willen voeren als extra.. Je kunt niet aan meer komen zeker ::)

Ik heb een variatie van 20! diersoorten.. Dus mocht je varia tekort komen, roep maar, dan neem ik wel wat mee ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1801969
_Sandra_ schreef: nou, als ik elke dag alle 3 moet geven moet ik wel erg kleine porties gaan maken...

geven jullie allemaal alle 3 tegelijkertijd elke dag van de week?
Dat is ook gewoon wat je zelf het prettigste vindt.
Ik voer ze 1x per dag, ga niet 2x per dag 6 voerbakken klaarmaken.
De jongste en oudste krijgen wel s'ochtends een s'avonds eten.

Je kan zeggen, ik geef ze 1x per dag. Maar je kan natuurlijk ook zeggen, ze krijgen s'ochtends een klein hapje en s'avonds de rest.
Ik moet zeggen dat ze hier bijna nooit langer dan 5 min met hun maaltijd bezig zijn. Alleen met lamskop of zalmkop duurt het wat langer.
Door TMG1961
#1802164
Pixie krijgt iedere dag vleesbot en spiervlees. Daar krijgt ze 4 keer per week orgaan bij en 2 keer per week groentenmix. Plus ze krijgt 2 keer per week complete visjes, op die dagen krijgt ze dan wel minder vleesbot.

Ze krijgt nu nog 2 keer per dag te eten, is pas 8,5 maand. Ze gaat pas rond een maand of 12-13 over op 1 keer per dag.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1802285
TMG1961 schreef: Pixie krijgt iedere dag vleesbot en spiervlees. Daar krijgt ze 4 keer per week orgaan bij en 2 keer per week groentenmix. Plus ze krijgt 2 keer per week complete visjes, op die dagen krijgt ze dan wel minder vleesbot.

Ze krijgt nu nog 2 keer per dag te eten, is pas 8,5 maand. Ze gaat pas rond een maand of 12-13 over op 1 keer per dag.
hier hetzelfde , alleen krijgen ze hier 2x per week orgaan  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door