Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Francisca
#1797096
Beste allemaal,

Hummer (zwitserse witte herder) heeft "geen" last meer van jeuk en ontstekingen ;D , dank zij BARF :biggrin2: ! Maar zijn vacht is niet meer mooi glanzend  :-[ . Wat kan ik hier aan doen :-\ ?

Door alle topics heen heb ik al gevonden dat groente en ei hierbij belangrijke elementen zijn.  ??? Klopt dat?

Graag advies en tips!!!

Alvast bedankt,
Francisca
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1797107
Hoi Francisca,
Voor een mooie vacht kun je teunisbloemolie geven en omega 3 visolie.
Hoe lang barf je al?
Het kan best zijn dat je hond aan het ontgiften is. Daar helpt chlorella goed bij.
Verder gewoon doorgaan met barfen... sprak zij uit ervaring.
Zelf barf ik nu ruim 3 maanden en de vachten van mijn honden zijn prachtig!

Er zijn vast nog anderen hier op BP die nog aanvullende adviezen hebben.

Groetjes,
Ineke
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1797436
kiek dr vacht is verbeterd door zoowiera toe te voegen..
ondanks dat ze als dalmaat "hoort" te verharen..  :biggrin2:  doet ze dat niet meer..
ze is heerlijk zacht en glad, glimt en er hangt geen hondenluchtje meer om haar heen.. :)
Door Francisca
#1797599
Lizzy schreef: Hoe lang geef je al BARF? En wat geef je?
Sinds 17 mei zijn we helemaal over op versvlees, geen brokken meer voor Hummer! Omdat we niet precies weten waarvoor hij een allergie heeft zijn we heel voorzichtig aan het opbouwen. Om de zes weken weer iets nieuws en dan goed kijken. Oja, Hummer is een 1,5 jaar oude zwitserse witte herder en weegt rond de 32-33 kilo. Ook na het overstappen op BARF is dat heel constant gebleven.

Nu krijgt hij dus het volgende menu:

maandag:
- 500 gram biologisch kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram paardenspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde)kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 90 gram paardenlever
- 90 gram paardennier

dinsdag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram runderspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 180 gram zalmgraat en buikstuk

woensdag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram paardenspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 90 gram paardenlever
- 90 gram paardennier

donderdag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram runderspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 180 gram zalmgraat en buikstuk

vrijdag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram paardenspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 90 gram paardenlever
- 90 gram paardennier

zaterdag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram runderspiervlees
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 180 gram zalmgraat en buikstuk

zondag:
- 500 gram biologische kippenkarkas en kippenrug
- 300 gram zalmkop
- 65 gram biologische (geschilde) kippenmaagjes
- 65 gram biologische kippenhartjes
- 180 gram groentenmix (brocoli, bloemkool en wortel)
Gebruikersavatar
Door cheeta
#1797689
Ik ben niet zo goed  in rekenen :-[ maar je voert elke dag orgaan vlees en je vlees bot is alleen kip.
ik denk als je je menu aanpast(ja ook ei toevoegen) je de vacht van je hond gaat verbeteren.
De betere deskundigen zullen je nog wel meer tips geven wat je menu betreft.
Door Lizzy
#1798091
Ik vermoed dat jouw menu heel erg veel omega 6 vetzuren bevat (door de grote hoeveelheid kip). Dit zul je moeten gaan compenseren. Ik denk dat je er heel goed aan doet om visolie of algenolie toe te gaan voegen aan je menu. Elke dag. En verder denk ik dat je zeer zeker uitbreiding op je menu nodig hebt. Omdat je hond allergisch is, moet je dit langzaam doen, prima, maar je moet echt wel doorgaan, want zo is het erg eenzijdig. Waarom geef je geen groenten? Dat zou ik zeker ook toe gaan voegen. Geef alleen geen groenten uit de nachtschade familie (tomaat, paprika, aubergine, etc). Want daar zijn wel wat honden allergisch voor. In geval van een hond die toch allergisch is, is dat geen goed idee.
Door Francisca
#1799300
Lizzy schreef: En verder denk ik dat je zeer zeker uitbreiding op je menu nodig hebt. Omdat je hond allergisch is, moet je dit langzaam doen, prima, maar je moet echt wel doorgaan, want zo is het erg eenzijdig. Waarom geef je geen groenten? Dat zou ik zeker ook toe gaan voegen. Geef alleen geen groenten uit de nachtschade familie (tomaat, paprika, aubergine, etc). Want daar zijn wel wat honden allergisch voor. In geval van een hond die toch allergisch is, is dat geen goed idee.
Beste Lizzy,

Dank je wel voor je reactie. Maar met wat ga ik dan uitbreiden? Waar ga ik kippenkarkas vervangen door iets anders en met wat dan? Denk je dan bijvoorbeeld aan gans? of moet ik juist geen  ??? gevogeltje toevoegen maar bijvoorbeeld haas  :-\ ?

T.a.v. de groente wil ik zeker gaan uitbreiden maar moet ik dan ook meer gaan geven? Merk dat ik heel voorzichtig ben  :-[, misschien wel te voorzichtig? Wil gewoon niet te snel gaan en alles kunnen controleren voordat we strakjes weer terug bij af  :'( zijn.

Kijk  :) uit naar je reactie!
Door Too
#1799327
Haas en ree zijn echt wild, die gedijen niet in gevangenschap, en zijn rijker aan omega 3 dan gekweekte dieren

Om de variatie wat te vergroten zou je kunnen denken aan eend, konijn, haas, parelhoen, schaap etc wanneer je heel gedoseerd nieuwe diersoorten introduceert moet t te doen zijn, steeds 1 diersoort of deel van een dier per keer.

Qua groenten is heel veel mogelijk, de nachtschades zijn berucht voor mogelijke reactie -die zou ik mijden- een mooie mix van bladgroentes, beetje kool en wat knol/peen
Je kunt ook denken aan een gemalen notenmix -alles muv macadamia-
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1799467
Ik zou het in de wildhoek zoeken, haas, hert, wild konijn, wilde eend, gans, fazant.
Wild bevat ook omega 3, alleen niet alle honden zijn gek op wild. Haas,hert en konijn wordt vaak wel goed gegeten.
Evt kun je ook nog wat meer vis geven in menu, bv eens een extra sardientje.
Ik vindt je menu ook erg veel uit kip bestaan, opzich niet erg natuurlijk maar bedenk dat kip (en rund) 1 van de meest (door)gefokte consumtiedieren zijn en dat niet ten goede komt aan de kwaliteit  ;)

Nu moet ik wel zeggen dat ik nu een 1 1/2 jaar Barf en de oudste honden van mij laatst heel slecht in de vacht zaten.
Niet glanzend en wat plakkerig, maar nu draaien ze helemaal bij en komt er een hele mooie vacht voor terug.
Ik denk dat het effect van Barf in de vacht ook even duurt totdat de hond een keer of 2 in de rui geweest is en het dan echt beter wordt.
Bij jou hond ws eerder want die is nog erg jong.
Door Francisca
#1800119
May Linn schreef: Ik zou het in de wildhoek zoeken, haas, hert, wild konijn, wilde eend, gans, fazant.
Wild bevat ook omega 3, alleen niet alle honden zijn gek op wild. Haas,hert en konijn wordt vaak wel goed gegeten.
Heb vandaag met behulp van een vriend voor het eerst van mijn leventje een wilde gans  :o geslacht! Nu liet hij mij alles zien, hoe en wat... ben bang dat als ik dat zelf moet doen ik zeker een dag bezig ben. Maar oefening baart kunst dus.... en misschien heeft hij volgende week weer gans voor me,  ;D super natuurlijk!

Heb de gans verdeeld in botvlees en spiervlees en natuurlijk de organen (hart, maag, lever). Kan je mij advies geven waar en hoevaak ik hem dit "nieuwe" vlees ga aanbieden  ??? ? Met andere woorden waar en hoevaak ga ik nu gans geven i.p.v. kip?

Wie helpt mij verder :biggrin2:?
Door DJ_Doerak_Tucker
#1800327
Je kunt zoals Lizzy aangeeft eerst één keer per week kipkarkas en kippenrug vervangen door vleesbot van de gans, ook het spiervlees en orgaan kun je vervangen door die van de gans. Dan kun je je gewoon aan het menu houden maar gewoon één dag alles vervangen door door delen van de gans :).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door