Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wilma2206
#1798626
Hallo,

Weet niet of ik deze vraag op de goede plaats stel vooral ook omdat het een vraag uit nieuwsgierigheid is en niet echt van belang.

Maar goed: kan iemand mij vertellen waarom muizen, als je ze kopen wilt, zo duur zijn?
Zag net ergens 23 euro voor een kilo! Lijkt bijna biefstuk.

Als je ziet in welk razend tempo muizen zich vermenigvuldigen en hoe weinig je hoeft te investeren qua tijd en geld vraag ik me echt af waar die prijzen vandaan komen.

Nogmaals, niet echt van belang maar ik ben wel benieuwd hoe en waarom.
Door Mevroi Kruim
#1798823
Dat kun je denk ik het beste aan de muizengroothandel vragen  ;) bij Kiezenbrink kunnen ze je vast meer vertellen.
Alvast een gokje: de muizen worden zo steriel mogelijk gekweekt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1798909
dat zijn dure muisjes, ik heb ze voor bijna de helft.
ik denk dat muizen duur zijn omdat ze weinig wegen in gewicht. met een kilo kan je zo een stuk of 50 hebben.
Door dancingdaydream
#1799008
muizen worden niet standaard zo steriel mogelijk gekweekt hoor.. Zeker voedermuizen niet.

Mja, een gemiddelde muis weegt 35 gram als ie tegen het volwassen aan zit, dus om een kilo te krijgen heb je flink wat muis nodig. Een muis krijgt gemiddeld zo'n 5-10 jongen per nest, en in de grootschalige kweek overlijd er ook nog wel eens een deel.

De kleinere muizen worden eerder weggehaald (op 1 dag, een week, 2 weken, etc) bij de moeders, dus hebben minder voeding en "tijd" dat ze ruimte innemen nodig. De volwassen flinke muizen zijn vaak óf al minstens 3-4 maanden oud, of ex fokmuisjes die niet genoeg jongen meer voortbrengen. Dus voor de grote maat muis moeten ze in verhouding lang gehouden worden ;)
Een muis draagt 3 weken, dus dat zijn weer 3 weken dat er geen jongen en dus product is. Muizen zijn vruchtbaar vanaf 5 weken, maar in de praktijk krijgen ze eigenlijk pas vanaf een week of 8-10 nesten.. daarnaast is een muis maar tot op een zekere hoogte "vet" te mesten, zoals bij bijv kip gedaan word.

even vergelijken met bijv kip die vetgemest word, die zit binnen een aantal weken (meestal rond de 18) aan de 1 tot 2 kilo, omdat ze gewoon door hun voer buitenproportioneel snel groeien.

Daarnaast is het bijhouden van Xaantal kweekbakken met muizen ook een veel intensievere bezigheid dan een schuur vol met kippen, en kip is veel "wijdgebruikter" dan muis. Muizen en ratten worden alleen gebruikt als voederdier voor slang/uil/fret en dan katten door een select anti-brok groepje..

Dit telt allemaal bij de prijs van je muizen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door