Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boutje
#1796630
Even ook hier vragen want we weten het nog altijd niet.

Hier is in het kort zijn verhaal:4 weken geleden op woensdag normaal getraind.
Donderdag een rare blaf, een hogere en zwakkere toon.
Donderdagavond stappen met gebogen rug en stijve achterpoten, naar de dierenarts en die vond geen ooraak, metacam gekregen en naar huis.
Vrijdagmorgen was hij achteraan verlamd, opnieuw naar de dierenarts, verschillende bloednames gedaan en foto's van rug, bekken, buik, longen, nek en hoofd genomen.
Vrijdagavond compleet verlamd.
We zijn toen met een hoge disis cortisone begonnen na overleg met de dierenkliniek in Antwerpen waar een goede neurologg zit.
Zijn reflexen bleven goed, hij had geen koorts en bleef (met hulp en ondersteuning) goed eten en drinken.
Plassen ging enkel als ik hem recht zette en ondersteunde, stoelgang maken lukte niet want hij kon niet duwen.
Zaterdag en zondag bleef zijn toestand gelijk, zondagmiddag probeerde hij wel uit zijn mand te kruipen maar dit lukte niet.
Ik heb hem dat weekend om het uur omgdraaid en op advies van de fysiotherapeut zijn poten blijven bewegen om verstijving te voorkomen.
Maandag kon hij een beetje zitten.
De bloedresultaten waren allemaal normaal, behalve dat de eosinofielen iets gedaald waren dus de dierenarsts dacht aan een auto-immuun stoornis of een spierziekte. De RX foto's waren ook perfect.
Bloed naar Amerika opgestuurd en ik ben de woensdag er na naar Antwerpen gegaan met hem voor een EMG en scan. Hij kon toen al terug een klein beetje stappen als ik hem recht hielp en wat ondersteunde.
Beide onderzoeken waren perfect normaal, (dus geen guillain-barre, spierziekte, geen hernia,...) het bloedresultaat uit Amerika (voor myastena gravis, een spierziekte) heb ik nu pas binnen en ook dat is normaal.
Hij is mee op vakantie geweest naar Frankrijk, maar erlichia en zo is het ook niet.
Ondrtussen werd hij steeds ietsje beter en mocht ik de cortisone stilaan afbouwen.
De eerste week dat hij ziek was is hij 800 gram!!! afgevallen ondanks goed eten en extra voer en vitamines, ondertussen is hij gelukkig terug 600 gram bijgekomen.
We zijn ook met fysiotherapie gestart, hij had een enorm spierverlies en werd ook stijver en gaan er nu elke week heen voor opvolging en behandeling.
hij heeft dan nog even een periode gehad (toen hij al teurg kon lopen en eigenlijk voor de rest beter ging) dat hij heel erg gevoelig was, jankte al bij borstelen en ik mocht hem ook niet aaien maar dat is nu voorbij.
Hij kan nu zelf opstaan, rondwandelen in huis, probeert zelfs nu en dan op te springen en mag nu naast zijn strecht-oefeningen 3 keer per dag 10 minuten aangelijnd wandelen, dit gaat goed maar nadien is hij erg moe. Zij blaf is ook terug normaal en hij lijkt me geen pijn te hebben, de cortisone is van vrijdag gestopt.
Vrijdag was de fysiotherapeute wel erg tevreden en verbaasd over zijn vooruitgang dus we hopen maar dat dit zo verder gaat.
Vaccinatie tegen rabies was 4 maand er voor, hij heeft omwille van de reis in Frankrijk ook milbumax gehad.
Hij zou nu zijn herhalingsvaccinaties moeten gekregen hebben, maar in overleg met de dierenarts doen we dit niet uit schrik voor een terugval.

Hebben jullie nog enig idee wat dit geweest kan zijn??? En wat de prognose zou kunnen zijn en of er kans is op hervallen?
Door diergedrag
#1796681
Klinkt als een ruggemerinfarct! Er is dan geen hernia maar wel materiaal uit de tussenwervelschijf in de ruimte van het ruggemerg terecht gekomen. Het lijkt erg op een hernia maar het treedt niet direct na een voorval op maar later (in jouw geval opvallend laat trouwens). De hond loopt dus door alsof er niets is gebeurd, gaat lekker slapen en raakt verlamd.
Het wordt vaak niet herkend en dan voor een hernia aangezien maar de dan meestal voorgeschreven rust is funest! Als een hond met een ruggemerginfarct de eerstse dagen (bij de verlamming dus) niet passief wordt bewogen dan raken ze blijvend verlamd door afsterven van zenuwweefsel.
Je hebt dus heel erg geluk met zo'n goede fysiotherapeut!!!
De meeste honden herstellen zonder restverschijnselen.
Door Boutje
#1797091
Dat was ook een optie die de neuroloog telefonisch met de da overlegde (vandaar de cortisone), maar kan het dan ook dat hij eerst acher verlamd was en dan pas nadien voor? En zijn hals en hoofd goed bleven? Daarom dacht de da dat het dit toch niet was...
Ze hebben met zijn allen langs de draad van de schapen gerend donderdag voormiddag, ik kan niet uitsluiten dat hij dan niet tegen een van de groten opgebotst is, dan zou er inderdaad zo iets gebeurd kunnen zijn.
Maar dan nog vind ik het vreemd dat de verlamming van achter naar voor ging en omgekeerd terug weg ging, is dit een bekend verschijnsel bij zo iets?
De bevriende mensen neurochirurg dacht eerlijk gezegd ook aan een spinaal trauma...
Ik vind het wel hoogevend dat de meeste honden goed herstellen, wie weet gaat hij nog door naar graad 3 zo ;-), gelukkig kan hij nu al pijnvrij als huishondje mee draaien!
Door diergedrag
#1797508
Het is zeker niet typisch maar het kan ver naar voren hebben gezeten en door de zwelling (ondanks de cortisone) kan zijn voorhand ook verlamd geweest zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij eerst voor weer opknapte en daarna pas verder naar achter.
Ik zou er wel rekening mee houden dat mogelijk een tussenwervelschijf wat zwakker is en dus wat uitkijken met zware belastingen voor zijn rug.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1797797
Is er gedacht aan tetanus?
Google er maar eens op. Honden zijn er niet heel gevoelig voor, maar kunnen het wel krijgen.
Schapen bv zijn erg gevoelig voor en voor hun is dan ook meestal dodelijk.
Dit treed het lichaam binnen via een wond(je). Het kan heel snel en plots optreden.

Iets in de rug lijkt me ook nog iets van de mogelijkheden natuurlijk.
Al is het vreemd dat je daar niets van gemerkt heb de avond ervoor tijdens training.
Iig sterkte met je hondje weer helemaal op de been te krijgen!
Door diergedrag
#1798248
Het verhaal van Sherlock lijkt totaal niet op tetanus. Daarbij treden in toenemende mate (beginnend bij de kop) spierkrampen op en kan de hele hond stijf worden. Bij Sherlock was sprake van verlamming, dat is iets heel anders.
Door Boutje
#1798258
t Was inderdaad een slappe verlamming, stijver worden kwam pas nadien en heb ik hopelijk snel genoeg opgevangenmet fysio.
Hij was geent tegen tetanus.
Dinsdag terug naar de fysio, ben benieuwd maar ik vind hem de laatste dagen in elk geval goed vooruit gaan!

Nu hoorde ik op de club iemand die iemand kende wiens hond dit ook had en die was ook naar Frankrijk geweest kort er voor maar ook bij die hond waren alle testen negatief. Hond is trouwens helemaal hersteld, dus ik hoop voor mijn kereltje het zelfde.
Door Truus
#1798395
Boutje schreef: t Was inderdaad een slappe verlamming, stijver worden kwam pas nadien en heb ik hopelijk snel genoeg opgevangenmet fysio.
Hij was geent tegen tetanus.
Dinsdag terug naar de fysio, ben benieuwd maar ik vind hem de laatste dagen in elk geval goed vooruit gaan!

Nu hoorde ik op de club iemand die iemand kende wiens hond dit ook had en die was ook naar Frankrijk geweest kort er voor maar ook bij die hond waren alle testen negatief. Hond is trouwens helemaal hersteld, dus ik hoop voor mijn kereltje het zelfde.
Dan is het zeer mogelijk dat het door een tekenbeet komt. Vaak gaan de dierenartsen hier niet op in als je dit aan geeft.
Door Boutje
#1799258
Tekenbeet: testen negatief voor Lyme en nog een andere soort waar ik nu even niet op kom.

De klinische diagnose was inderdaad acute polyneuropathie (radiculaire polyneuropathie oftewel hondenvariant van wat Guillain-Barre is bij mensen) maar dat sprak het EMG dan weer tegen, we hadden verwacht dat dit gestoord zou zijn maar dit was perfect normaal.

Hij is de laatste dagen gelukkig echt super vooruit aan het gaan, hij kan zelfs terug even rennen zonder struikelen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door